Permalänk
Medlem

En liten tanke om Mhz.

Tja alla, jag har i flera trådar sett att folk skriver att Mhz på en prolle är som rpm på en bil, och att Mhz inte säger något om hur snabb prollen är. Men då ställer jag mig en fråga: Varför ska man då klocka? Varför tvinga fram fler Rpm ur en prolle om det inte spelar någon roll? Om ni inte vet vad jag pratar om behöver ni inte svara. Men till alla som vet: Snälla förklara för mig.

Permalänk
Avstängd

athlon64'or gör mer per mhz än p4'or gör. alltså, amd har en viss prestanda per mhz. det är inte så att mhz'en inte spelar någon roll. så när man klockar upp den så har den fler mhz = mer prestanda

edit: haha jag vet inte hur jag skulle svara igentligen men där har du mitt svar

Permalänk
Medlem

Jo, det är så det är. Säg att en processor utför fem instruktioner per Mhz. Om man då har en prolle som går i 500 Mhz blir det 5x500=2500 instruktioner. Om man klockar prollen till 1 Ghz kan den utföra dubbelt så många instruktioner på samma tid. I teorin.

Typ. Kom just på den där förklaringen, men men...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Men då spelar det alltså roll hur många Mhz en prolle ligger på! Alla som skriver att en intels Mhz är lika som varvtal hos en motor, har alltså fel, eftersom man mäter prestanda i hur många instruktioner per Mhz, alltså betyder det att en intel som utför 3instruktioner per Mhz, och går i 3Ghz kan slå en AMD som gör 6instruktioner per mhz och går i 2, om man klocker upp Intelen till 4 ghz. Jaja, då vet jag det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Men då spelar det alltså roll hur många Mhz en prolle ligger på! Alla som skriver att en intels Mhz är lika som varvtal hos en motor, har alltså fel, eftersom man mäter prestanda i hur många instruktioner per Mhz, alltså betyder det att en intel som utför 3instruktioner per Mhz, och går i 3Ghz kan slå en AMD som gör 6instruktioner per mhz och går i 2, om man klocker upp Intelen till 4 ghz. Jaja, då vet jag det

Det folk menar med att mhz inte spelar någon roll är att du kan inte jämföra anatler mhz mellan olika processorserier och tro att du skall få ett mått på prestandan. När det gäller smma typ av processor, från samma processorserie blir processorn självfallet snabbare med fler mhz, men den blir ju inte effektivare.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Men då spelar det alltså roll hur många Mhz en prolle ligger på! Alla som skriver att en intels Mhz är lika som varvtal hos en motor, har alltså fel, eftersom man mäter prestanda i hur många instruktioner per Mhz, alltså betyder det att en intel som utför 3instruktioner per Mhz, och går i 3Ghz kan slå en AMD som gör 6instruktioner per mhz och går i 2, om man klocker upp Intelen till 4 ghz. Jaja, då vet jag det

Du får inte se det så enkelspårigt.
MHz*Instruktioner per Klockcykel = Hur många Instruktioner per sekund den klarar, inget mer. Inte den totala prestandan.

Att mäta bara MHz mellan olika typer utav CPUer är helt irrelevant ofta. Men att räkna MHz mellan samma processortyp är ett bra sätt att räkna.

Så 2st Yonah-cpuer med olika klockfrekvenser visar ganska bra prestandaskillnaden. Eftersom allt annat i cpuerna är lika.
Däremot en Yonah mot en Prescott är helt waste om du inte räknar in precis allt annat som påverkar.

Bara för att den kan göra flera instruktioner per klockcykel betyder inte att den är snabb alltid. Det handlar om hur snabbt datan ska komma till processorn. Vilken typ utav instruktion osv. Du har olika enheter i en processor som räknar olika bra.
Vissa CPUer räknar heltal jättebra medan flyttal skitdåligt. Medan en annan gör tvärt om. Vilken är bäst då?

Du får helt enkelt jämföra i den applikation och scenario som du själv ska använda datorn till.
Ingen dator är bäst på allt. Så du får hitta datorn som är bäst på det du ska göra.

Sedan är prestandan i hårdvaran inte allt heller. Du ska ju applicera mjukvara på det. Drivrutiner och hur program är skrivna, vilken kompilator som används etc. är minst lika viktigt som hur snabb processorn är.