Permalänk
Medlem

Låsa multipel?

Min multipel börjar bli skitjobbig. Jag drar upp HTT till 245 och förväntar mig 2.7 Ghz på min multipel, som brukar ligga på 11. Men imorse, när jag skulle upp till 2.6 Ghz, gick multipeln ner till 10. Och nu gick den ner till 9, vilket bara ger mig 2.2 Ghz, standardklocken. Kan man låsa denna till 11 på något sätt?

EDIT: Eh...verkar som att om jag aktiverar CnQ så håller sig multipeln på 11. Enligt CPU-Z iallafall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Re: Låsa multipel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei

EDIT: Eh...verkar som att om jag aktiverar CnQ så håller sig multipeln på 11. Enligt CPU-Z iallafall. [/B]

Låter lite bakvänt

Om du aktiverar CnQ så ska volt och multipel sänkas när cpu´n inte används fullt ut när man sen belastar cpu´n så höjs det till normalklocken.
Om du ställer in allt manuellt så ska inte multipeln ändras!

Permalänk
Medlem

Enligt BIOS gör den det. Enligt Prime går den till värden som inte är möjliga, den sa 11.5 när min max multipel är 11. Aja, det verkar som att CPU-Z och Everest visar de korrekta värdena.

EDIT: Nämen...nu stängde jag av CnQ och nu visar CPU-Z multipel 9. Skumt...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x