Permalänk
Avstängd

prime95

är det bara jag som inte förstår mig på prime95 ? startar det od et kommer upp en vit ruta me lite text ? hur kollar man så cpun e stabil me det ? tack för mig, kramar i massor

Visa signatur

dude

Permalänk
Medlem

Du borde nog tanka Prime 2004 istället, det är mycket mer användarvänligt.

Prime används till att ûberbelasta processor och RAM för att se hur stabil datorn är när man har klockat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

starta torture test
options fliken -> torture test

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Vilket av testen i "torture test" bör man köra? Det som testar mest RAM eller?

Visa signatur

- AMD Opteron 144 CAB2E 0542EPMW w. Zalman CNPS7000B Cu - 2 x 512Mb TwinMos PC3200 CL2.5 - Sapphire Radeon X800GTO2 @ XT PE - 2 x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 samt 1x80Gb Maxtor DiamondMax 10 -

Permalänk

Det beror på vad du vill testa.
Vill du bara testa CPUn kör du de testet, men vill du testa burken (iaf cpu och minne) så kör du det som belastar det.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Jo visst beror det på vad man vill testa men, vilket av alternativen väljer man att köra då man testar sin clock? Blir fan galen nu eftersom jag kan klocka 150MHz (om ens det) så får jag fel i Prime 95 efter mindre än 1 minut då jag kör på "Blend".

Hmm...

Visa signatur

- AMD Opteron 144 CAB2E 0542EPMW w. Zalman CNPS7000B Cu - 2 x 512Mb TwinMos PC3200 CL2.5 - Sapphire Radeon X800GTO2 @ XT PE - 2 x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 samt 1x80Gb Maxtor DiamondMax 10 -

Permalänk

får du fel så får du fel, då spelar det ingen roll vad du kör, får du minsta lilla fle är ditt system inte stabilt.
Då är det bara klocka ner/kyla eller öka spänning som gäller.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horncrowned
Jo visst beror det på vad man vill testa men, vilket av alternativen väljer man att köra då man testar sin clock? Blir fan galen nu eftersom jag kan klocka 150MHz (om ens det) så får jag fel i Prime 95 efter mindre än 1 minut då jag kör på "Blend".

Hmm...

Den bästa metoden är att testa CPU-stabilitet samt minnesstabilitet separat.

För CPU-stabiliteten så kan du sätta minnena på en divider i BIOS, vilket gör att minnena körs på t.ex 1/2 av den ursprungliga hastigheten. Då elimineras minnena som felkälla eftersom de (förmodligen) inte kommer generara fel då de körs så pass långt under original hastighet.

Sedan när du minskat minneshastigheten så kan du köra Small FFTs eller In-place Large FFTs (gärna båda i varsin omgång). Detta kommer lägga maximal stress på processorn. Om de är stabila i långa tidsperioder kan du gå över till att testa minnena. Då gör du bara motsatt vad du gjorde med minneshastighete. Du sätter tillbaka minnena på 1:1-divider eller vad du nu hade innan, sedan minskar du processormultipeln (FSB gånger Multipeln ger Processorhastigheten) medans FSB-frekvensen ligger kvar. Det betyder att processorn kommer minska i hastighet medan minnena (som styrs av FSBn) kommer ligga kvar på samma frekvens. Då kan du sedan köra Prime95 igen, denna gång på Blend med så mycket minnesanvändning som möjligt. Eftersom processorn (antar vi) var stabil i föregående tester, och nu körs på en lägre hastighet, har vi eliminerat den som felkälla. Så fel du får nu genereras av minnena.

Rekommenderar även memtest86+ för minnestester, du bör nog inte endast förlita dig på det, men memtest är bra som startpunkt för minnesstabilitet. Sedan beror det lite på hur Windows beter sig om du kan behöva justera något ytterligare för att bli stabil där.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Ptja... problemet var enkelt löst.

Datorn gick inte ens stabilt i orginalspec. så jag anade oråd så jag drog ut den gammla Twinmosstickan och vipps så funkar ALLT mycket bättre. Grymt mycket bättre prestanda i minnesbenchmark (iof vart det ju dualchannel) och burken är än så länge stabil i 2500MHz.

Kan säga att jag kliade mig i huvudet ganska ordentligt innan då den inte var stabil men se så enkelt det kan vara ibland.

Visa signatur

- AMD Opteron 144 CAB2E 0542EPMW w. Zalman CNPS7000B Cu - 2 x 512Mb TwinMos PC3200 CL2.5 - Sapphire Radeon X800GTO2 @ XT PE - 2 x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 samt 1x80Gb Maxtor DiamondMax 10 -