Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2005

Power connectors

på mitt moderkort, Abit AA8 DuraMAX, har jag 2 st power connectors.
en som en fyrkant med 4-pins och en "vanlig" 24-pins.

jag har satt i båda två och det verkar funka bra men behöver man båda? spelar det nån roll vilken som är isatt?

P4 3.2, GeForce 6600GT, 450GB, 2GB CORSAIR, ABIT AA8 DuraMAX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2005

haha okej. det där visste jag inte men jag ifl satt dom separerade

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Menar du att du skulle sätta i 20pins kontakten i 24pins sockeln och sedan 4pinskontakten där uppe vid processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2005

rexamados: japp så har jag nu, rätt? man behöver alltså båda då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nära dig
Registrerad
Jan 2005

huh? den som är uppe vid cpu den behövs helt klart , den där 20/24 pinnars grejen behövs också..

den vid cpu är väl strömförsörjningen till moderkortet (tror jag ?) så den är ju absolut nödvändig

....ursäktar om jag svär mycket...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Okt 2005

Den vid CPU KRÄVER 2x12V dvs en liten sladd med två svarta och två gula. Den är för att lämna jämn spännign till CPU och inte belasta moderkortet liak mycket. Sen ska alla andra sladdar som krävs sitta i för största möjliga stabilitet. dvs har du ett moderkort med en CPU kontakt och en 20+4 kontakt så ska alla dessa sladdar sitta i!

ASP.NET programmerare i C#
Twitter: http://www.twitter.com/hagbarddenstore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2005

hagbarddenstore: tack!

så det är fel att sätta båda i 24-pins uttaget?
som rexamados pratar om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

mata skiten me vad de går bara, inte så kul när systemet krashar pga att strömen inte räcker längre...

strange things does happen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neurook
hagbarddenstore: tack!

så det är fel att sätta båda i 24-pins uttaget?
som rexamados pratar om.

Det är definitivt fel och ska inte vara möjligt då 2x2 aux-spänningskontakten har specialformning på pinnarna så att de endast ska passa i aux-spänningsinmatningen.
Jag hade en gång en kund som gjorde tvärtom. Han hade köpt ett nytt nätagg med 24-pins kontakt där de sista 4 pinnarna givetvis gick att haka av för att det skulle passa på äldre moderkort med 20-pins atx-kontakt. Det han gjorde var helt enkelt att han våldade fast de extra 4 pinnarna på aux-kontakten lade den riktiga aux-kabeln (den med 12v-ledningarna) åt sidan

.: Wks: CM Stacker|AMD64 x2 4400+@2700MHz|Asus A8N32-SLI Deluxe|4x512MB OCZ Rev2|Radeon X1900XTX|Samsung 203B|2xSS250GB(SATA)+2xWD200GB(SATA)|SB X-Fi FPS|MX1000, Z-5500, Vattenkyld|WinXP :.
.: Srv: AMD64 3000+(@2.2GHz)|Asus A8V-Deluxe|1024MB|GF2MX 64MB|Gentoo Linux(64-bit) :.