Permalänk

Hjälp med processor *kanske trasig*

Hej!

Jag gjorde en klumpig sak när jag monterade min cpu-kylare för ett halvårsedan och igår så märkte jag det. Jag hade satt på för mycket kylpasta så när jag skulle byta cpu-kylare igår så fick jag inte loss den från cpu:n. Jag tog i försiktig, lite hårdare, ännu hårdare och så SNAP!!. Kylaren lossnade men processorn satt kvar på den. Skit tänkte jag. Jaha.. bara att sätta tillbaka och kolla så inget gick sönder. Jag märkte att några piggar hade böjt sig för den passade inte riktigt i sockeln, så jag fick lirka lite. Sagt och gjort den passade tillslut nu skule jag bara provstarta. Allt går igång men inte skärmen, reset:ar och..... fortfarande ingen bild.:( Jag har testat alla delarna i en annan dator så dom funkar men troligtvis inte processorn, går den att fixa?
Tror det finns lite kylpasta på den som kanske ligger mellan 2 pins eller så, vad ska jag ha för medel och tvätta rent med?

Processorn är föresten en 2.0 GHz Intel Celeron 400MHz Buss 128Cache socket 478

Tacksam för svar!

PS: Jag har sett liknande trådar men dom var med processorer som hade trasiga pins därför gjorde jag en ny, så jag har sökt!

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Medlem

Visst kan du ha sökt men tro mig, vi har sett MÅNGA trådar där cpu:n fastnat i kylaren Det verkar va ganska vanligt =/

Börja med att kolla att alla pins finns kvar, se till att dom är lika raka som dom andra. Kylpastan tror jag du tar bort med nån vätska med alkohol, det får nån annan svara på eller så får du söka för jag är inte helt 100 på vilken man ska använda.

Kan du inte kolla cpu:n i nån annan dator också?

Permalänk
Medlem

Kylpastan tar du bort med kemiskt ren Aceton, är alla pinnar kvar ska det "bara" vara att böja tillbaka dem, men var försiktigt!

Lycka till.

Permalänk

Sno lite wisky lr nåt sånt. av farsan å tvätta med de gjorde ja iåförsig så funkar min prosecor lägre men den gjorde de ett tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ande___15
Sno lite wisky lr nåt sånt. av farsan å tvätta med de gjorde ja iåförsig så funkar min prosecor lägre men den gjorde de ett tag

Aceton, kemiskt ren bensin, osv, är bättre förslag. Whiskey är inte speciellt ren. Ska du tvätta med alcohol, använd apotekssprit, det lämnar inga ytterligare föroreningar efter sig i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.