Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2005

CMOS Checksum bad. Varför?

Jag hade tänkt klocka lite nu under kvällen. Jag hade slängt ut allting på balkongen o radiatorerna gick sig ett gott bad i snön. När jag skulle klocka prollen lite så hände de saker. Jag tror jag drog upp fsbn lite för snabbt för att den skulle hinna med, och jag råkade ha asus-skivan inne så den kopierade över någon biosfil o började programmera om biosen. Jag hade aldrig vart med om det tidigare men trodde att den gjorde det för att återställa biosen efter min mislyckade klock. Det jobbiga är att sen dess så varje gång jag startar datorn så står det CMOS Checksum bad, och så får man antingen gå in i biosen eller så kan den ställa in standardvärdena och så får man fortsätta boota. Jag har testat o dra ut batteriet ur långa stunder utan strömkabeln inne för jag hittar inte bygeln för att reseta biosen. Mina 2 frågor lyder då, dels hur fasen jag ska bli av med felmeddelandet och var sitter clear cmos bygeln? moderkortet är ett asus a8n32 sli deluxe.

EDIT: Jag testade att tanka den senaste biosversionen från asus hemsida och flashade genom deras program men samma problem.

EDIT2: Jag vandrade runt där i biosen och såg att Suspend mode stod på S3 och jag ändrade till auto eftersom den alltid innan stått på det och nu fungerar det. Någon som kan förklara?

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

Har samma moderkort.

Den sitter under det vita fästet på den undre pcie x16-skenan.

En jumper som tar upp två pinnar i en rad av 3 pinnar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2005

Är det den där de står "1 CLRTC" under jumpern? fy fan va kasst den sitter till då. ruskigt jobbigt eftersom den sitter precis under den armen som håller grafikkortet. Det är ju lättare o ta bort batteriet än den jumpern liksom

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

Ja, den är det!

Håller med om att placeringen är störig.