Permalänk
Medlem

Fel på minnen?

Köpte nya minnen häromdagen och satte in dem igår, 2*512 PC3200. När jag sen startade så visade BIOS att jag hade 1024 MB i dual channel som kördes i PC1600!! Vafalls... Gick in i BIOS och satte på MuTIOL (har SiS-chipset) som tydligen var avstängt så att bandbredden blev stor mellan nord- och sydbrygga. Rebootade. Nu visade BIOS rätt, 1024 MB PC3200 dual chanel minne.
Saken är den att jag kollade minneshastigheten med Memtest både före och efter ändringen. Före visade det 1500-nånting och efter 1600-nånting MB/s. Det är ju bajslite! Visar Memtest fel eller är mina minnen dåliga eller är den verkliga speeden så långsam?
Mitt gamla PC2700-minne fick också 1500-nånting MB/s av Memtest, så skillnaden är ju nästan ingen alls.
Har processorns FSB nånting med saken att göra? Igår hade jag min gamla CPU i på 533 FSB och nu har jag satt i min nya på 800 FSB.

Hjälp?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian