Permalänk
Inaktiv

Innan man stoppar i moderkortet...

...ska man då skruva fast processorn och fläns? Det är vad jag har fattat det som i alla fall. Några andra komponenter som man gör bäst i att sätta i före?

Och en grej om processorn. När jag flyttar min gamla P4 in till det nya moderkortet, behöver jag lägga på ny sån där kylpasta på då? Om ja, vart kan man köpa sådan? Eller, behövs det över huvud taget nån kylpasta på en 1495-processor?

tack

Permalänk

ibland an det vara lättare att få cpu/kylare på plats innan man skruvar i moderkortet, speciellt i små lådor.
Kylpasta är att rekommendera,
vad menar du med en 1495 processor ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

minne ska man också sätta i innan, de blir lättast.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid montera processor, kylare, kylpasta och minnen före jag monterar moderkortet i lådan då det underlättar oftast betydligt och tillåter dig att lättare se så att allt sitter korrekt dvs gör rätt från början så slipper du problem.

Kontrollera också distanserna som sitter på moderkortsplattan så dom motsvarar ditt nya moderkort så du inte får kortslutning av något slag på baksidan och i vissa fall montera dit flera distanser så att du får ett fullgott stöd för ditt moderkort om det nu skulle vara större.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv

Hur ser jag om distanserna är tillräckligt stora då? Jag har några mässingsdistanser i påse som följde med chassit... om de "sticker ut" på kanterna och vidrör mammakresten menar du?

Angående kylpastan. Jag snackade precis med min kusin som utbildar sig till datortekniker och han sa att det inte behövs, han själv kör starkare processor än mig utan pasta, han hade installerat datorsystem till vänner utan också och inga problem. Är min kusin dum eller är det overkill helt enkelt med kylpasta på en så relativt svag P4-processor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gremanz
Hur ser jag om distanserna är tillräckligt stora då? Jag har några mässingsdistanser i påse som följde med chassit... om de "sticker ut" på kanterna och vidrör mammakresten menar du?

Angående kylpastan. Jag snackade precis med min kusin som utbildar sig till datortekniker och han sa att det inte behövs, han själv kör starkare processor än mig utan pasta, han hade installerat datorsystem till vänner utan också och inga problem. Är min kusin dum eller är det overkill helt enkelt med kylpasta på en så relativt svag P4-processor?

Ja alltså även om det skulle fungera utan kylpasta vilket knappast är troligt om vi t.ex. snackar om en P4 med Precscott core som utvecklar 100 watt värme. Men du kommer ju märka om den blir för varm brukar gå att kolla temperatur i bios den bör ej vara över 60-70 grader då kan du få problem.
Så din kusin kanske inte är dum men jag tror majoriteten håller med om att man bör använda kylpasta för att inte riskera överhettning.
När det gäller distanser ska det sitta en distans under varje skruvhål på moderkortet brukar vara 6-9 stycken i dom flesta fall.

Permalänk

Jag måste nog säga att din kusin borde plugga lite hårdare om han ska bli datatekniker,
kylpasta ska det alltid finnas!
Fast det kanske vart något missförstånd i eran komunikation, han kanske menar något annat..
Men kylpasta ska du iaf alltid ha.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Inaktiv

ok, men det behövs kanske inte läggas på ny pasta på den? borde inte gamla kletet ligga kvar på processorn?

blir ju spännande det här. undrar om man kan smaka på kylpastan