Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

kablar till a8n-e

hej

när jag köpte mitt asus a8n-e fick jag massa kablar me och 3 av dom ska man sätta bak på chassit där täckluckorna är men jag har inget pci kort bakom dom täckluckorna.. ska man sätta dit dom kablarna? behövs dom?

edit: det är en gul kabel brevid USB kontakterna.. vad är de för kabel? .. jag undrar också vad 1394 är för nån kabel.. nån som kan svara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jul 2001

Det du talar om är extraportar till moderkortet. USB, Firewire (den som heter 1394), midi osv. Använder du inget av det så behöver du inte sätta i dem.

Dator: Intel I5 3570K | Corsair H100 | Gigabyte Z77X-UD3H | 2x8GB Crucial Ballistix Sport | Crucial BX100 250GB | Gigabyte GTX 670 2GB OC SLI | Fractal Design Arc | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Celeron G1610T | 2x4GB DDR3 ECC | 2x250GB Samsung Spinpoint Raid 1 | 4TB MHDDFS | Ubuntu Server 15.10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

USB vill jag ha så de tänker jag koppla in.. men moderkortet stödjer inte firewire tror jag.. 1394 kabeln är alltså en gul kabel?
midi va e de för kabel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

om du har en 1394 anslutning på kortet på har du firewire

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

ok är inte säker på om jag har de..
Till moderkortet fick jag med 3 kontakter man skulle fästa där vi täckplåtarna på chassit men jag vet inte vad som är vad.. en vet jag att det är usb men dom 2 andra vet jag inte.. skulle vilja veta vad de är för några kablar.. kan någon hjälpa mig?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2002

Allt det där står väl i manualen? Jag förstår inte riktigt vad som är problemet.. Du har en massa headers på moderkortet för sånt som inte får plats vid det "vanliga" stället, brukar vara serieport, game/midi-port, extra USB-portar, FW osv.

Behöver du dessa grejor så monterar du dem, behöver du dem inte så känns det som det kvittar. Grejor som jag inte använder brukar jag strunta i att montera för att slippa onödigt klutter i lådan.

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

ok.. då kopplar jag bara in två extra USB portar det kan alltid vara bra att ha.. jo fågan var den att vad är alla grejer? tex som du sa midi? vad gör allt sånt för nytta?
Gör det nåt om skyddsplåten på usb grejen nuddar moderkortet lite? eller finns det risk för kortslutning?