Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jan 2004

Defenitionen av multitasking?

Ska inom en inte allt för avlägsen framtid köpa nytt ram, moderkort, graffe och såtillsist processor. Har då kikat lite på om man ska ta och köpa en x2a men jag har funderat lite på hur mitt behov är. Jag vet att en dualcore processor är bra på att göra två saker samtidigt. Men jag har inget behov av att rippa en film samtidigt som jag ska spela. Rippa filmen kan jag göra på natten istället.

Då kommer vi till frågan.
Behöver jag en processor som klarar multitasking?

Jag kör mycket ofta windows media player, skype, ventrilo, dc ++ (rätt krävande om man är inne på många hubbar) och någon form av spel. Jag kör altså en rätt tung applikation men en massa skitprogram i bakgrunden.

Om jag då köper 3800+ x2 på 2.0 ghz så kostar den ungefär lika mycket som en 4000+på 2.4 ghz. Vad skulle jag altså tjäna mest på? Den enkelkärninga processorn arbetar på en bra mycket högre frekvens vilket i min värld ger mer prestanda om man kör ett spel och en massa skitapplikationer medans dual core ger mer om man kör ett spel och en till fet applikation. Men detta är i min värld och i den vet jag inte så mycket om detta

Hjälp en noob

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2004

Köp X2:an och klocka den.

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Re: Defenitionen av multitasking?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Ska inom en inte allt för avlägsen framtid köpa nytt ram, moderkort, graffe och såtillsist processor. Har då kikat lite på om man ska ta och köpa en x2a men jag har funderat lite på hur mitt behov är. Jag vet att en dualcore processor är bra på att göra två saker samtidigt. Men jag har inget behov av att rippa en film samtidigt som jag ska spela. Rippa filmen kan jag göra på natten istället.

Då kommer vi till frågan.
Behöver jag en processor som klarar multitasking?

Jag kör mycket ofta windows media player, skype, ventrilo, dc ++ (rätt krävande om man är inne på många hubbar) och någon form av spel. Jag kör altså en rätt tung applikation men en massa skitprogram i bakgrunden.

Om jag då köper 3800+ x2 på 2.0 ghz så kostar den ungefär lika mycket som en 4000+på 2.4 ghz. Vad skulle jag altså tjäna mest på? Den enkelkärninga processorn arbetar på en bra mycket högre frekvens vilket i min värld ger mer prestanda om man kör ett spel och en massa skitapplikationer medans dual core ger mer om man kör ett spel och en till fet applikation. Men detta är i min värld och i den vet jag inte så mycket om detta

Hjälp en noob

jag kan uttrycka mig snabbt: du multitaskar

en singlecoreprocessor måste ju avvara processortid från ditt huvudprogram för att hålla igång de andra processerna. med en dual coreprocessor slipper du detta. nu börjar även drivrutiner och spel komma som är optimerade för dual core-processorer. jag är tämligen säker på att du kommer trivas bättre med två kärnor än med en.

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!