Grymma Corsair minnen. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Grymma Corsair minnen. Eller har jag fel?

Hej! Ska uppgradera om ca fyra månader, efter att jag sommarjobbat och sparat ihop pengar. Jag har bestämt mig för följande delar. Det enda jag funderar på är minnena... datorn ska bara spelas på, och Photoshop ska användas obetydligt lite.

Asrock Dual-Sata2,

A64 Athlon "San Diego" 3700+,

Hiper 580W,

Corsair XMS 2048MB (2x1024) PC4000 500MHz TWINX2048-4000PT (3-4-4-8).

Minnena tycker jag ser bra ut, då jag (förstås) kommer klocka min CPU och helst vill ha minnena i en hög hastighet med bra timings. Jag tänkte, om man kanske hade en balans mellan timings och hastighet skulle det ge bäst prestanda? Dom är garanterade att klara 500MHz på 3-4-4-8, så om man kanske körde dom i 233MHz (466MHz DDR) med bättre timings (typ 2-3-35)? Skulle det gå? Vad är era egna erfarenheter av minnena?
Min kompis har 2x 512MB Corsair XL-minnen som klarar 270MHz på 2,5-3-3-5 tror jag det var. Problemet med dom är att dom är dyra och dom passar bättre för prestandatester än spel, men ändå! Utmärkta timings och hastigheter vill man ju också ha.
Finns det inte XL-minnen eller liknande som klarar ungefär likadana hastigheter men i 2 x 1024MB istället? Priset ska inte vara högre än 3000kr exklusive frakt.

Sen mitt moderkort... hur många S-ATA portar har den? Är dom låste? Jag har inte lust att få en korruptad hårddisk ÄNNU en gång av en helt vanlig klock...

Och medan jag ändå skriver detta kan jag passa på att fråga om ni tror att mitt 6800LE (16/1,6 350MHz/800MHz) kommer vara en flaskhals?
Ursäkta om det var mycket att läsa, men jag behöver verkligen veta det här.

Permalänk

Du tjänar mer på högre frekvens än tajtare timings. Jag har de där minnena och de fungerar fint i speccade timings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Du tjänar mer på högre frekvens än tajtare timings. Jag har de där minnena och de fungerar fint i speccade timings.

Aha. Tackar, då vet jag det! Har du någon ide om hurvida Asrock-moderkortet skulle klara av att köra minnena i den hastigheten, och om den skulle klara av att ge tillräckligt med spänning?

Permalänk

de är ju speccade till den hastigheten så det bör väl inte vara några problem. Kör mina i 2.7V.

Permalänk

Kör mina i 3-4-3-7 i 255, de fixar 260 utan problem men det gör inte min cpu utan då måste jag upp på mer vcore, men jag tycker min pwm blir för varm.

Mina fixar 3-3-3-7 också i 260 men då vill de ha 2,9v och då bränner man sig på dom Vill inte ha nån fläkt som väsnas mer i lådan nu så jag är nöjd som jag kör nu.

MVH/T

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO