Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort, hjälp!

Ska sälja mitt GF 7800GT och därför plockade jag ut det igår och för att sedan stätta i ett pci kort.
Det gick inte så jag beslutade mig för att byta moderkort till mitt gamla låsta HP moderkort, men jag var tvungen att ta bort bakplåten på gigabytekortet.
Alltså den som håller fast kylaren, använde en liten skruvmejsel som jag använt förut men nu gick det inte nå vidare ser det ut som.

Visst inte ens om detta utan fick syn på det nu idag och kom då på att det är nog anledningen till att det inte fungerar nå vidare.
Eller kan det ens bero på detta?

Kortet är inte helt dött, men det beter sig konstigt!
Oavsett vilket grafikkort man stoppa i så förblir skärmen svart bara, och av någon konstig anledning så försöker den läsa från dvdläsaren och brännaren hela tiden, men annars händer inget mer.

Nu sitter jag på HP kortet och ett GF4 MX.
Det vore riktigt bra om jag kunde få gigabytekortet att fungera, för då har man en snabb cpu iaf..

Här är bild på skadan:

Går det att lösa?
Är det ens det där som är felet tror ni?

VAD SKA JAG GÖRA?!!
Okej inte riktigt så mycket panik men nästan

Riktigt tacksam för hjälp!

Permalänk

Skrapa rent mellan banorna samt en bit in på varje ledare så att lodet får fäste. Brygga gapen med en tunn ledare. Kolla så att det inte finns en komponent på ovansidan som inte får kontakt om du lägger en brygga.

Nog inget man ska försöka sig på om man inte har lite lödvana samt hyfsat bra utrustning. Å andra sidan har du väl inte så mycket att förlora på att försöka, knappast värt att lämna in för reparation.

Annars kan du ju försöka lämna in det på nån gymnasieskola/högskola med elutbildning och erbjuda dem fika som tack för hjälpen

Edit: ser ju ut som banorna som är förstörda går till minnesplatserna ner till höger. Testa att sätt minnena i de andra platserna...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska testa att skrapa rent lite och först testa med multimetern vad den säger.

Kan även testa det där med minnena, men jag tvivlar på det eftersom jag har ett minne i varje del, så ett av dom borde väl ha fungerat?..