återställa bios på gammalt moderkort

Permalänk
Medlem

återställa bios på gammalt moderkort

Var och rotade i en garderob för att tyckte min router var lite overkill, hittade en fin 100 mhz-burk som borde duga fint

Datorn gick igång och allt fungerade fint fram till jag skulle hoppa in i bios och stänga av "halt on keyboard"

Det låg ett lösenord ivägen för bios (dumma dumma mig)

jag försökte hitta jumprar eller batterier utan någon större framgång, någon som har idé om hur man återställer bios på ett äldre moderkort

moderkort GA-586ATE

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

Det brukar finnas jumprar som heter nåt med pswreset eller liknande "kryptiskt" som man får bygla om.

Att lyfta av batterier brukar inte hjälpa, dock låter det som att du haft problem att överhuvudtaget hitta batteriet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det brukar finnas jumprar som heter nåt med pswreset eller liknande "kryptiskt" som man får bygla om.

Att lyfta av batterier brukar inte hjälpa, dock låter det som att du haft problem att överhuvudtaget hitta batteriet?

jo, det stämmer, finns det batteri på alla?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jo ett batteri har den, problemet är bara att många äldre datorer har batteriet inbyggt i realtidsklockan. Om inte bios-minnet också finns i realtidklockan, kanske man kan plocka bort realtidkockan och vänta en stund precis som man gör med ett batteri. Jag tycker att det borde funka, men det är en ren gissning från min sida, och det förutsätter förståss att bios-minnet inte ligger i samma chip som realtidkockan.

Visa signatur

Corruptio optimi pessima