Permalänk
Medlem

Minne till Bärbar?

Jag har en Acer 3003 Wlmi laptop.
med 512Mb minne
och skall uppgradera den till 1024 tänkte jag
vet att det sitter 512MB DDR 333Mhz.
men vart får man tag på det någonstans?
och är det svårt att slänga i det själv i en laptop?
har ju själv byggt min stationära dator jag hade innan jag köpte min laptop i sommras.

Permalänk
Medlem

Kolla Vikings eller Kingstons minneskonfigurator på t.ex Dustin - leta reda på en butik som säljer rätt modell och köp...
Att byta brukar innebära att man skruva upp en lucka under och sätter i kortet - nästan som på en stationär dator - inte alls svårt.

Jag skulle rekommendera att följa konfiguratorns artikelnummer noga - vissa bärbara är rejalt noga med vilka minnen man använder.

Khay.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khayman
Kolla Vikings eller Kingstons minneskonfigurator på t.ex Dustin - leta reda på en butik som säljer rätt modell och köp...
Att byta brukar innebära att man skruva upp en lucka under och sätter i kortet - nästan som på en stationär dator - inte alls svårt.

Jag skulle rekommendera att följa konfiguratorns artikelnummer noga - vissa bärbara är rejalt noga med vilka minnen man använder.

Khay.

?? Har aldrig upplevt det, däremot är det noga med hur man plupsar i minnena. I ditt fall så ska du ha ett PC3200 minne (billigare) dock osäkert om du verkligen kan ha 2 x 512MB. I värsta fall så stöds bara 768MB. Kolla på nätet vad "Acer 3003 Wlmi laptop" har för spec.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Hans bärbara kan ha 2GB, i:
"Virtually any configuration up to 2GB can be reached using any combination of Kingston's 512MB and 1GB modules"

Så det är nog ingen fara. Viking rekommenderar ett 2700 minne, för övrigt.

Edit:
Och här är Crucial:
http://www.crucial.com/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=...
En praktisk detalj med att köpa ett minne rekommenderat av en konfigurator är att om minnet visar sig vara fel har man någon att skylla på - Crucial lovar visst byta tillbaks minnet om det är fel...

Permalänk
Medlem

det ligger ju 512mB minne iden idag. det är alltså 2st 256mBs minnen som ligger där då om jag e med på det hela.

så det jag behöver köpa är egentligen 2*512MB minnen och plocka ut de 2 gammal minnena.
crucial verkar vara billigare med minnen än vad acer själva är inte så konstigt kanske men acer tipsade om deras egen sida www.acerparts.se där man kunde hitta det mesta till deras datorer även äldre modeller.

Permalänk
Medlem

Acer kör väl med minnen från Apacer. och de funkar top med andra märken, kör själv en apacer 512 + i kingston 1024 utan några som helst problem.