Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Hjälp! [problem med minnesstickor]

Läget är följande. Jag är ganska värdelös när det gäller datorer och låtsas inte att jag kan något heller.

För cirka 1,5 år sedan köpte jag en speldator. En kompis som kan mycket om datorer köpte in alla delarna och byggde ihop den. Den har ett Uguru AN7 moderkort.

När jag spelade Half Life 2 så fick jag alltid blåskärm då och då. (machine_check_exeption) Inte när jag spelade några andra spel. En annan kompis som också är haj på datorer ändrade strömförsörjningen till RAM minnena tror jag.

Efter detta var allt bra tills World of Warcraft kom ut. Jag spelar det ganska mycket och började få blåskärm då och då. Oftas något som jag tror var driver_not_equal eller något. Då och då stängde spelet ner sig och det stod att det var ett critcal error och att memory could not be read.

Hur som helst stod jag ut med detta för det hände inte så ofta. Nu i veckan var en tredje kompis här med sina RAM minnen, som han hade haft problem med i sin dator, här. Vi testade mina minnen i hans dator och hans dator blev glad medan min inte alls ville vara med. Vi bytte tillbaka men då visade det sig att min kompis hade nollställde de inställningar som min andra kompis hade gjort. Så nu får jag blåskärm HELA tiden och speled stänger även ner sig och säger att det inte kan läsa minnena.

Men nu tänkte jag att jag skulle få lite experthjälp, det är ni gubbar

Jag vet hur man kommer in på den där första blå sidan när man startar upp datorn men inte mer än så.

Jag har 2 Kingston 512MB PC3200 CL3 som sitter i de två vänstra slottarna. I den tredje slotten som är lite för sig själv har jag ingenting.

Hjälp mig knäcka den här nöten så blir jag både glad och imponerad! Glöm inte att prata med mig som om ni pratar med ett barn när det gäller datorer!!

Tack på förhand!

[SIZE="-2"]Rubriken har redigerats av xphaze. Sätt alltid en rubrik som utförligt beskriver vad tråden du skapat handlar om.[/SIZE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jun 2005

Jag hade likadant som dig för några dagar sen, det var fel på minnerna, köpte nya så funkade allt
Är 90% säker på att det är minnerna det är fel på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Men när vi provade min kompis minnen så blev det än värre plus att mina minnen funkade utmärkt i hans dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Kan vara så att moderkortet inte är kompatibelt med minnena.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

K3nn3th: Ladda hem programmet memtest86 från www.memtest86.com och bränn på en skiva. Sedan startar du datorn från den skivan och låter programmet testa minnena.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Jag har ingen CD-brännare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Har för mig att det fanns till diskett också förr. Borde väl finnas nu också?

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

HAHA! Jag har ingen diskettstation! Jag är värdelös

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004

Ditt system skulle nog må mycket bättre av en uppgradering av bioset, tro mig. Gamla bios har inte alltid "support" för nyare minnen/komponenter. Så det är mitt råd.

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Flytta om minnena till ddr1 och ddr3.
I bios ställ in så att minnet körs i samma frekvens som processorn.
Eventuellt heter det mem/fsb ratio, och skall vara 1:1

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Flytta om minnena till ddr1 och ddr3.
I bios ställ in så att minnet körs i samma frekvens som processorn.
Eventuellt heter det mem/fsb ratio, och skall vara 1:1

Jag gjorde detta men det fanns ingen 1:1 utan bara 3:3 o.s.v. till 6:6.

Det funkar mycket bättre och jag har inte fått några såna fel som jag fick innan var femte minut. Därimot fick jag en blåskärm med Pagefault_in_a_non-page_area tror jag det stod.

Jag satte datorn på 3:3, är det farligt för datorn? 400mzh tror jag det stod. Strömstyrkan till RAM minnena har jag på 1.8 eller 2.8. Det som finns