Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimseby
Registrerad
Nov 2001

Pip o häng efter minnesbyte

Jag har precis bytt minnen, hade innan ett 512 pc2100 DDR. Bytte till TwinMOS 1024 pc3200 DDR...
Funkade fint och så de första timmarna..,men nu några gånger på ganska kort tid så har datorn hängt sig med ett pip(i vanliga högtalarna, inte systemhögtalaren). Jag måste då starta om datorn..
Jag bytte alltså idag, borde bero på nånting med minnena tycker jag eftersom att problemet inte fanns innan, men vad är problemet?

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Feb 2005

Testa kör Prime95

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimseby
Registrerad
Nov 2001

Jaha...körde det ett tag och lämnade datorn i nån timme...den hade hängt sig med samma fel och skärmen hade stannat i sparläge eller nåt som bryts av tangent eller musrörelse normal. Men eftersom att den hängt sig så vara det bara att starta om..
Så det gav mig ju mycket..?
När den hängt sig innan så är det för övrigt när jag spelat WoW..inte vid något krävande ställe utan bara rätt som det är..
Är det ingen som har en aning om vad det kan vara?

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby.. Stockholm
Registrerad
Feb 2006

Du kanske kan vara lite smidig å kolla i Bios och berätta vidare vad för inställningar vad gäller det nya minnet du har!

Innan det så tycker jag att du ska kolla ifall ditt moderkort stödjer det nya minnet eller inte!
Manualen är ett gott tips! Har du ingen manual så är Internet ett fullgott alternativ!

Sen så är det otroligt smart att skriva lite mer omfattande info om vad man har för saker i burken istället för bara "äsch.." och "Vad är problemet?" !!!
Åtminstone ifall Du behöver hjälp med ett problem som har med grejjerna ifråga att göra, eller vad tycker Du själv?

Kaxig och nonchalant attityd = (oftast) otydliga svar, om överhuvudtaget några alls

hmm... varför är inte allt gratis?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimseby
Registrerad
Nov 2001

Okej..ursäkta då...=)
Det var inte meningen att uppfattas kaxig eller nonchalant. Sur kan jag säga att jag är...för att det inte funkar.

Det är för övrigt inte min dator utan min brors...därför inte så stor poäng att skriva nåt under signatur.

Moderkortet är ett MSI 6585 och jag kollade innan, det ska funka fint med minnet.
Det är en P4 2.4Ghz

Jag vet inte vad mer som kan vara av intresse?
Var är det för inställningar jag ska kolla i Bios setup?
Minnet har cas 2.5
I everest står det "Modulhastighet PC3200 (200 MHz)"
Fattar inte varför det körs i 200Mhz?
Har spd i Bios inställt på typ Spd.

Som sagt...jag vet inte alls vad som kan vara av intresse för att folk ska kunna hjälpa mig. Så om det är något mer så skriv gärna det.

[edit 22:54:
Jag körde prime95 i nästan två timmar samtidigt som massa andra program utan att nåt hände. Allt det fysiska minnet var uppanvänt så jag startade om datorn för att jag vill testa WoW igen. Då efter typ 10 minuter så händer det ju igen...
Och när den bootar så där info står precis i början så står det att typ FSB o nåt mer blivit ändrat...
Nån gång när jag startade datorn så var det också några skumma tecken där..typ under där det står hur mycket minne som är OK.
/edit]

[edit#2 10:32
Det är så att jag hade beställt ett 1gb och ett 512(båda PC3200 från TwinMOS), jag satte i 512:an igår istället för 1gb:aren, efter ett tag hängde sig datorn igen på samma sätt. Jag satte i det gamla 512 som satt i innan och det funkar finfint..=/
Så nån som vet vad det kan vara?
/edit]

(\ /)
(O.o)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2005

Stor chans att minnet är trasigt om det gamla funkar.

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimseby
Registrerad
Nov 2001

Jo, men jag beställde som sagt ett 512 och ett 1024. Båda TwinMOS PC3200.
Det blir samma fel med bara 512:an inne som med bara 1024 inne...(funkar inte alls med båda men jag har mina teorier om detta, först ska jag få de att funka utan att hänga sig)
=/
Annars hade det varit skönt på nåt sätt om det bara varit 1024:an..hade man ju kunnat skicka tillbaka den. Men nu måste det ju vara nåt annat. Frågan är vad...är det nån inställning jag missat?
Behöver de mer volt eller nåt? Det borde ju ske automatiskt tycker jag..

[edit]
Nu har jag 1024:mbaren i..känns stabilt än så länge, haft det i en kvart.
Detta säger Everest om minnet:
Modulstorlek 1024 MB (2 ranks, 4 banks)
Minnestyp DDR SDRAM
Modulhastighet PC3200 (200 MHz)
Modulvolt SSTL 2.5
Uppdateringsfrekvens Reducerad (7.8 us), Self-Refresh
@ 200 MHz 2.5-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)

(\ /)
(O.o)