Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Ingen boot 9 av 10 ggr S775 fråga

Hej.

Jag har stora problem med mitt ASUS P5GDC pro kort med 775 socket.

1) Tidigare så bootade datorn en av tre gånger. Ibland när det inte gick att få igång datorn över huvudtaget så fick jag rycka i processorfläkten och då startade den. Ett tag hjälpte det att trycka på fläkten för att få igång datorn snabbt. Att rycka i fläkten hård vid varje upp start är naturligt vis inget bra för datorn. Nu startar den i princip inte alls, dvs ingen bild på skärmen. HD etc snurrar dock ingång fint. Jag fick igång den efter ett bra tags krånglande förra veckan och lät den stå igång tills idag 1 vecka. Fungerar alltså hur bra som helst när den väl har kommit igång. Idag tänkte jag att jag skulle lösa problemet dock. Jag har testat att byta cpu fläkt. Tagit bort och lagt dit ny kylpasta etc. Inget hjälper. Är det någon som har någon ytterligare ide vad man kan göra?

2) En annan fråga om S775 socket. Är det möjligt att starta upp en sådan moderkort med en P4 3,4 GHz processor utan fläkt. Eller finns det någon elektronik som gör att det är omöjligt. Jag har inte tänkt att köra datorn utan processorfläkt men det vore intressant att veta om den borde boota utan att fläkten sitter på. Det gör den inte nu.

3) Har en sista fundering. Minnet har jag kunnat testa men jag har inte haft någon möjlighet att testa processorn i en annan dator. Å andra sidan har jag aldrig varit med om att få en defekt processor. Är det någon som tycker att detta problem skulle kunna bero på processorn elller kan jag vara ganska säker på att det är moderkortet som spökar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2004

1: Det låter som att det skulle vara klappkontakt mellan processorn och moderkortet. Ta av processorn och kolla så att allt ligger som det ska.
Kör du med boxade fläkten?

2: Du kan starta den utan fläns men det lär inte gå många sek. Skulle inte rekomendera det.

Dfi lanparty nf3 ultra-d | 3200+ venice @ 3012mhz 1.65vcore | Kingston 2x512 Dual-channel @ 470ddr 3,0v 2,5-3-3-5 | Gforce 6800gt @ 449mhz/1256mhz 1.4v|Aspire 550 watt Chameleon | Wd 200gb sata | 2 st Hitatchi 80gb pata | Maxtor 160gb pata | Maxtor 200gb sata | Maxtor 250gb sata | Totalt : 915gb =D |Samsung SyncMaster 710N | Stolt "Nätpirat" Sharing is Caring | 3D Mark 03 med 24/7 klock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jag kör ej med den boxade fläkten. Använder en thermalright xp-120 plus en adapter så den passar till S775 http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305455&cks=ACC

Har även satt tillbaka den boxade för att testa om det går bättre med den ingen skillnad. Har kontrollerat så processorn ligger rätt varje gång jag bytt kylfläns.

Jag tänkte att jag skulle skicka in moderkortet nu på garantireperation. Då visar det sig att det inte gå att få bort adapterdelen på thermalright flänsen (se http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305455&cks=ACC för att se hur den ser ut). Det är en metallbricka som man sätter fast på undersidan av moderkortet med skruvar samt dubbelhäftande tejp. Den dubbelhäftande tejpen verkar vara lite för stark. Går inte att rubba. Det ända jag kan tänka mig för att få bort den är antingen en kniv och försöka skära eller värma upp metallen så att förhoppningsvis klistret släpper lättare. Något förslag vilket som är troligt att det fungerar utan att skada moderkortet?