Min nya P4a är slöare än min gamla :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Min nya P4a är slöare än min gamla :)

Tänkte bara fråga lite allmänt om det är nån som har minsta anning varför min nya dator är segare än min gamla?
Upptäckte detta igår när min polare och jag lanade. Han laddade in saves och nya områden i spel flera sekunder snabbare. Även program flöt på och startade snabbare. När jag spelade upp filmer så segade filmen ner på den nya när man gjorde saker samtidigt, nått som aldrig hänt med den gamla.

Gamla datorn: 2,4 ghz P4, 1gb ram, GF4 ti4600

Nya datorn: 3,4 ghz p4, 2gb ram, GF6800

Skrev detta precis innan jag gick till jobbet för att bara kolla lite ifall nån vet direkt vad det rör sig om elle har några tips? Väldigt skumt iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002

Kolla drivrutinerna och att disken ej går i PIO läge, kolla i lagringsfaq för att se svar på den frågan.

Lycka till!

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Kollade upp så det inte var PIO nu.

Och det står Device 0

DMA if avail.
Current transfer moder: ultra dma mode6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Jun 2003

Saknas en del viktig information.
Bytte du även moderkort ? Samma hårddisk ? Minnena dualchannel ? Gamla P4 med el. utan HT ? Minnena PC3200 ?
Oavsett vilket, låter som om datorn skulle må bra av en omformattering / nyinstallation av OS / windows.
Spara ner gammal infomation på en CD/DVD eller annan hårddisk.

1- Omformattering / nyinstallation av OS
2- Uppdatera OS servicepacks
3- DirectX ( finns inkl i WinXP SP2)
4- Moderkortsdrivrutin ( ex.vis Intel inf eller VIA eller vad du nu har för moderkort )
5- Grafikkortsdrivrutin
6- Ljud och annat..........

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2