Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2002

AMD Turion 64 vs Intel Dual Core

Vilken av dessa processorer är egentligen bäst? Funderar på att köpa en laptop nämligen, och för närvarande lutar det åt en Dual Core. Men om det är likgiltigt vilken som är bäst så kan jag lika gärna köpa en AMD för några tusenlappar billigare. Har letat och försökt få reda på hur de förhåller sig till varandra, men inte lyckats hitta något svar. Någon som vet?

Verba volant, litera scripta manet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002

Det är som med dual core för stationära, välj en sån om du ska ha mycket program igång samtidigt som använder cpu:n.
Jag skulle inte köpa en dual core men det beror på priset som ligger lite högt just nu.

MVH

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2002

Det jag letar efter är en laptop som klarar av många av de nya spelen nu, efersom min stationära har passerat sitt bäst före datum. För närvarande tittar jag på denna: http://www.datorhandel.com/se/categories/102A20/products/A6JA...
som kommer in den sista mars. Priset ligger på 15 000. Men om det inte är någon större skillnad på Dual Coren och Turion 64 kan jag lika gärna köpa denna till exempel: http://www.datorhandel.com/se/categories/102A20/products/A6KT...
för 14000. Även om de där 256 mb till grafikkortet hade varit trevliga att ha.

Verba volant, litera scripta manet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002

Mellan dessa skulle jag skaffat core duon pga cpun och att den har 1x1024MB sticka istället för 2 st 512 vilket gör att uppgradering av minne skulle innebära att du måste byta ut de som sitter där.
Dessutom var inte skillnaden i pris tillräckligt stor för att motivera turionen eftersom den faktiskt har mycket sämre prestanda i t.ex. quake 4 som använder flera kärnor.

MVH

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Core duo från intel är en väldigt bra produkt! En T2400 presterar nästan bättre än en A64 X2 4400+.

| Intel i7 920 | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 1600MHz (3x2GB) | 2x ATi Radeon 5870 CF | 2x Intel X-25-M G2 80GB Raid0 |
| Auzentech X-Plosion | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX750W | Dell 2408WFP |
| Swiftech Apogee XT | 2x EK-FC5870 Acetal | EK-CoolStream XT 480 | Laing DDC, XSPC Tank/Top |