Permalänk
Medlem

Råd gällade uppgradering

Jag har kommit fram till att det är dags att uppgradera min gamla burk. Nuvarande specifikationer är:

AMD Athlon XP Barton 2500+ @ 3000+
Abit AN7 Nforce2 Ultra400
2x512 Mb Kingston PC3200 DDR RAM
ATI Radeon 9800 SE 128 Mb
1 SATA HDD
1 IDE HDD
1 IDE DVD-brännare
3st 80mm + 1st 92mm chassi-fläktar
400W Nätaggregat (fick med till Aspire chassi)

Nya komponenter jag funderar på är:

AMD Athlon 3500+ (ev 3700+) S939 RETAIL (alltså med AMD-kylning)
Nvidia GeForce 7600GT 256 Mb
Asus A8N-E nForce4 Ultra

Allt annat (inklusive minne) tar jag från den nuvarande datorn.

Jag skulle gärna vilja ha allmäna kommentarer och jag har dessutom några frågor:

* Kommer mitt nätagg klara av de nya komponenterna? Det är ju svårt att svara på, men vad tror ni?

* Är det värt att lägga 200-300 kr till för att gå från 3500 till 3700? Det är samma klockfrekvens (2.2 Ghz) men dubbelt så mycket cacheminne på 3700:n.

* På mitt nuvarande moderkort måste jag ha en diskett när jag skalll installera windows på SATA-disken (drivrutiner för SATA). Om man har WinXP SP2, behöver man fortfarande disketten, även med ett Nforce 4 moderkort?

Hoppas ni kan hjälpa mig! Var några år sedan jag var riktigt "inne" i det här med datorhårdvara...

Permalänk

Tjena!

Ditt nätagg kmr garanterat klara att driva det. Fast det är inte watt som spelar ngn roll utan Ampere. Det är helt klart värt att lägga ut dem där extra kronorna på en 3700. Så mkt mer framtissäkert med mer cache. Sen tkr jag att du ska vänta lite och sen köpa ett 7800gt ist.

/RoseLL

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut.
Kanske lite mer minne, men det är inte nödvändigt egentligen.
Dock håller jag med föregående om grafikkortet. vänta lite och skrapa ihop till ett GT ut 78xx eller 79xx-serierna... de är ju runt 1000:- dyrare men det är inte så farligt egentligen.

och de där få hundralapparna för mer cache är det värt. Man lär nog inte märka någon riktig skillnad vid normalt bruk, men varför inte liksom? Skulle man köra saker som mår bra av mer cache så är ju inte någon hundring så mycket.

När det gäller disketten så är det (antar jag) för att man ska få in drivrutinerna till hårddisken. Det beror lite på vilken dist av windows man har. En del har fungerande drivrutiner på skivan och då behövs ingen diskett, en del har det inte. Sen beror det ju givetvis på om moderkortet stödjer boot från SATA, men det har jag aldrig sett ett kort som itne gör (förutsatt att det har SATA över huvud taget)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.