en kärna på 4200+ x2, hur bra är den då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige :D
Registrerad
Feb 2006

en kärna på 4200+ x2, hur bra är den då?

tja!

jag undrar om man jämför en 4200+ x2 med en kärna igång hur bra blir prestandan då? 3500+ eller 3200+?
undrar bara hur bra prollen blir i spel med en kärna igång.

tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TÄBY
Registrerad
Maj 2005

3500+ borde det vara...

4200+ x2 är två kärnor 2.2 GHz med 512KiB L2 cache och 3500+ är en kärna 2.2GHz med 512KiB L2 cache.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006

a...logist sätt borde det vara så, men datorn är inte logisk:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TÄBY
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337

De delar ju på samma väg ut ur kapseln, så det är därför man inte får fördubblad prestanda, men om det är som du säger att man bara kör ena kärnan så borde det mostvara en 3500+.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337

Hårdvaran är helt logisk, är det ingen skillnad i kärnorna utan är samma i dual och singel core blir det ingen skillnad i prestanda när bara den ena används på dual coren.

Programvara är däremot inte logisk vilket kan göra att det ser ut som prestandan skiljer sig åt.

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

men då borde det inte stå 2x4200+ utan 2x3500+ eller hur

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13

Det är modellnamnet som är X2, har inget med prestandan att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

åfan trodde det stod för att det var 2 st 4200 kärnor

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2005

Jag med ''man lär sig så länge man lever''

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Jag har två "4200+" kärnor i min dator

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

jo men ironin i detta är att xphaze sa att x2 står för modellnamnet inte prestandan

om det nu e en dual cpu med dubbla kärnor så bör det ju vara 2st 4200+ annars e det ju nått jäkligt lurt med detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Visst så tror folk, men det är bara ett sätt för AMD att lura folk till att tro så! Underlättar för försäljaren på Siba att sälja en dator med den processorn i med motivering att denna AMD processor motsvarar 2st 4,2Ghz P4;or .:rolleyes:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
De delar ju på samma väg ut ur kapseln, så det är därför man inte får fördubblad prestanda, men om det är som du säger att man bara kör ena kärnan så borde det mostvara en 3500+.

Håller med att datorer å programvara är lite ologiska.. jag menar 2 styckna likadana sys borde ju prestera exakt likadant i ex 3dmark å så men nu e det inte så även när man kör i orghastighet.

iaf...Htt är mer än väl för 2 syckna kärnor att "ta sig ut ur kapseln" så det e inte det som hindrar fördubblingen av prestandan, snarare programvaran som sagt

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Som sagt; modellen heter X2 4200+. Bara bristanda logiska kunskaper kan kasta om det till 4200+ ggr 2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DST
Håller med att datorer å programvara är lite ologiska.. jag menar 2 styckna likadana sys borde ju prestera exakt likadant i ex 3dmark å så men nu e det inte så även när man kör i orghastighet.

Datorer är fullständigt logiska så länge inget är fel. Men de är även ganska avancerade. Jämför man två identiska system i 3DMark så får de ~ samma resultat (inom felmarginalen för själva testet). Alla avvikelser kan förklaras med annan konfiguration av hårdvara eller mjukvara.
Två liknande system behöver inte få samma resultat och det är väldigt sällan två system är identiska i praktiken.

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Vilket AMDnamn får min 3700+ CPU när den är överklockad till 3.3GHz?? och vilken X2 prolle kan jag mäta mig med i prestanda?

/ADDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006

tack för alla svar!

hade gött!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Vilket AMDnamn får min 3700+ CPU när den är överklockad till 3.3GHz?? och vilken X2 prolle kan jag mäta mig med i prestanda?

/ADDE

Här har du lite olika processorer http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10483

Om det är ett program för enkeltrådade program slår ju ingen normalklockad processor din. Men om det är ett program som är bra anpassat för två kärnor, slår nog förmodligen en X2'a den, fast det behöver inte var väldigt mycket ändå.

Lever pastej?