Permalänk
Medlem

problem med dell

Hejsan ! jag skulle byta chassi på min väns dator, han hade en dell och ville byta från dell chassit till ett cooler master.

Jag som va så snäll tänkte väll offra mig och göra de dryga arbetet, men väll när jag bytt allt, så vägrar datorn hitta hdd:n, det står:

No boot device avaible:
F1 to retry, F2 to setup

jag har provat söka efter om datorn hittar någon master lr slave via IDE, men den hittar ej någon. Jag trodde de va Hdd:n som gått pajj, så jag provade den på någon annan dator, men där funkade hårddiskarna...

vad ska jag göra nu? har dubbel kollat allt, bytt kablar, bytt nätagg... Jag använde ESP skydd under hela processen, så inget sådant.

Nu vill han att jag ska betala.. jag får väll göra det, men tänkte iaf höra med er lite mer Pro: s om svar...

mvh Jonny

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Avstängd

Alltså, du kan be din kompis fara åt helvetet enligt mig!

En sak om du tog betalt för att utföra "arbetet" men att han nu vill ha betalt av dig är ju fan skrattretande. Snacka om att ställa upp för en polare och sen när något gått fel så vill han ha betalt. Ja, isf ska jag alltid anlita dig när jag vill ha något ordnat. Som man säger inom pokern, en win-win situation

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

jag e nog för snäll antar jag nää, tog inte betalt, han frågade mig, och jag som e så snäll sa ja dock nu så gnäller han hela tiden att jag förstört dellen han betalade 3000:- för (den va en hel katastrof enligt mig), men har ni ingen aning om hur jag kan fixa detta? för något litet är väll fel...Datorn e typ 4 år gammal lr så, så tro rni att de kan va moderkorts batteriet? (bara en gullig hypotes)

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag släpar fram detta gamla lik

Men alla enheter i en delldator behöver vara CableSelect för datorn i huvudtaget ska kunna hitta hårddisk/CD.
kan vara värt att lägga på minnet.

Desstuom, väääldigt värt att notera. Dell moderkort passar inte i vanliga ATX-Chassin, dom har en egen lösning så man behöver modda chassit om man vill få in moderkortet.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Det var märkligt då jag i min dell satt enheterna till master/slave.. är det fel på den då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless