AMD samarbetar med Clearspeed?

Permalänk
Melding Plague

AMD samarbetar med Clearspeed?

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD samarbetar med Clearspeed?</b></font> <small class="small">onsdag 15 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://techreport.com/onearticle.x/9585" target="_blank">Tech Report</a> rapporterar att AMD har pratat med Clearspeed om ett eventuellt samarbete. Clearspeed har tidigare lanserat CSX600 som är en 64-bitars ”hjälpprocessor” vilken installeras i en PCI-X (inte PCI-Express) kortplats och är bestyckat med en flyttalsprocessor på 250 MHz som klarar hela 25 miljarder flyttalsberäkningar per sekund (Gigaflops). De har demonstretat produkten i en dator med två Opteron-processorer med två CSX600-kort med två chips per kort, och kom då upp i 100 Gigaflops.
<br />
<br />Tydligen är AMD lite oroliga för att flyttalsprestandan i kommande Opteron med fyra kärnor är lite för svag, med omkring 20 Gigaflops.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mer speed åt folket

Permalänk
Medlem

SKa bli intressant att följa denna utvecklingen...

Permalänk
Medlem

Skulle det inte komma ut någontng liknande fast för grafikkortet? PhysX har jag för mig det hette. Har det lagts på is eller blir det verklighet i dagens datorer snart?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Avstängd

vad är gigaflops? vad gör gigaflops?

vad jag tror nu så är det såhär.
ju fler gigaflops en processor kan "hantera" desto bättre är den per mhz?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Mer speed åt folket

Man kan givetvis diskutera hur mycket quad-core Opterons är menat för folket

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Snart kan min hemdator räkna ut meningen med livet om det ska gå i denna raskande takt

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
vad är gigaflops? vad gör gigaflops?

vad jag tror nu så är det såhär.
ju fler gigaflops en processor kan "hantera" desto bättre är den per mhz?

gigaflops är ett mått på hur många flyttalsberäkningar datorn kan göra per sekund (flops = floating point operations per second). Flyttal är (förenklat) decimaltal, så att tex räkna ut 1.5*6.001 är en flyttalsberäkning. Mer är bättre, men det säger inte allt, tex säger det inget om hur snabbt ram-minnet är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
vad är gigaflops? vad gör gigaflops?

vad jag tror nu så är det såhär.
ju fler gigaflops en processor kan "hantera" desto bättre är den per mhz?

Det står ju i nyheten

"miljarder flyttalsberäkningar per sekund (Gigaflops)"

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

10W är ju inte direkt mycket för den saftiga mängd flops den kan beräkna (jämfört med en quad-operton). En CSX600 boostar ju upp en quad-operton till, på pappret, över dubbla mängden flops.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Vad kostar ett sånt här underbart kort? hade vart nice som satan å ha i min komande dual opteronburk då jag får PCI-X och PCi-E på den så ska det ju vara nada problemas så sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Man kan givetvis diskutera hur mycket quad-core Opterons är menat för folket

Kan ju vara användbart när för extrem Multitaskning

Intresant med Clearspeed. Men absolut inte intresant för oss hemma användare, vill absolut inte ha ett extra kort att sätta i datorn.

Om något liknande skulle slå igenom till hemma pc-burkar så bör de intergera Clearspeed i moderkorten

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Skulle det inte komma ut någontng liknande fast för grafikkortet? PhysX har jag för mig det hette. Har det lagts på is eller blir det verklighet i dagens datorer snart?

Mja, det var väl ett fysikkort, och det har väl egentligen inget med grafikkortet att göra?
Det är väl processorn som brukar räkna ut fysiken?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Clearspeed är en intressant processor, dock ej för en hemanvänadare. Hade förmånen att lyssna på en presentation i USA för några månader sedan. Processorn har 96 små kärnor men för att dessa ska kunna användas effektivt måste man använda kod som speciellt optimeras för dem. Optimerade funktionsbibliotek för de vanligaste beräkningspaken, t ex BLAS och LAPACK finns redan. Matlab skulle tydligen vara på gång. Utan optimerad kod är prestandan inte speciellt bra.

University of Tokyo använder förresten redan Clearspeed processorer i sitt alldeles nya Opteronkluster som har över 10k processorer. Den datorn beräknas gå in som trea eller fyra på nästa top500 lista.

Visa signatur

La Cuenta, por favor

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen kan jag räkna ut den där 50k x 50k -matrisen som jag har hållit på att dela upp i matlab...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Snart kan min hemdator räkna ut meningen med livet om det ska gå i denna raskande takt

Äh, vi vet ju alla att svaret är 42. Försök räkna ut frågan istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Äntligen kan jag räkna ut den där 50k x 50k -matrisen som jag har hållit på att dela upp i matlab...

50 000 * 50 000 leds?
Eller vad är detta för galenskaps projekt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Man kan givetvis diskutera hur mycket quad-core Opterons är menat för folket

Äsh... de använder väl tekniken till deras andra processorer också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Snart kan min hemdator räkna ut meningen med livet om det ska gå i denna raskande takt

42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Äntligen kan jag räkna ut den där 50k x 50k -matrisen som jag har hållit på att dela upp i matlab...

Hur står det till med minnet i det fallet

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur noga folk tagit tilll sig informationen, men det ser ut som om en del missförstått, och tror att det är en separat enhet AMD vill lansera. De vill lincensiera tekniken, och stoppa den i cpu'n, så det blir inte frågan om något extra kort.
Ett något sent, men föredömligt initsiativ, cpu'er av standardtyp har varit pinsamt dåligt försedda med mpu kapacitet i flera år. (M som i matte, inte multi)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkt på.

Varför är PCI-Express en konsument-produkt, och PCI-X en server/high-end produkt?

Permalänk
Medlem

pci-x är poppis av gammal vana helt enkelt.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
50 000 * 50 000 leds?
Eller vad är detta för galenskaps projekt?

Min gissning är att det isf är en diagonalmatris?....Varför inte testa sparse?.

Jag har kört 1mil*1mil med sparse. Det går....men långsamt 0)
I mitt fall var det en tridiagonalmatris

Är det inte en gles matris är du....ehum. Körd

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt.. men är vi på väg tillbaka till en separat FP enhet separerad från CPU? I for one welcome our new FP overlords.. minns att det snabbade upp saker som 3D renderingar något så enormt på Amiga tiden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Min gissning är att det isf är en diagonalmatris?....Varför inte testa sparse?.

Jag har kört 1mil*1mil med sparse. Det går....men långsamt 0)
I mitt fall var det en tridiagonalmatris

Är det inte en gles matris är du....ehum. Körd

Man kan ju iofs köra Fast Fourier Transform och få ned antalet operationer till n log n. Sedan gissar jag att ni snackar om Matlab, vilket kanske inte är jordens snabbaste alternativ om man ska lösa stora system

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson