Asus A8N-SLI Deluxe! Några frågor..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Snopptorp
Registrerad
Mar 2002

Asus A8N-SLI Deluxe! Några frågor..

Får hem min nya dator imorgon och tänkte höra lite vad som bör installeras. Tycker ni att jag ska flasha bioset innan jag installerar Windows XP?
Jag har kikat runt lite på http://support.asus.com/download/download_item.aspx?product=1... och under BIOS-fliken så står det högst upp "Version 6.10.02", och som beskrivning "ASUS Update V6.10.02 Install Program for Windows 2000/XP/2003 & for Windows 64bit XP/2003.". Vad är det här? Är det ett flashprogram för att flasha i Windows?

Vilket bios ska jag välja tycker ni? Det nyaste, 1017.004, verkar ju vara en beta. Det kanske är ostabilt?

Och vad är chipset drivers? Vart hittar jag dom? På vissa biosar står det "To avoid crashing file system, please do update the chipset driver to below version prior to this Bios.". Menas det då att jag måste installera Windows innan jag flashar och installera senaste chipsetdrivrutinerna innan flashningen?

Tycker det verkar ganska komplicerat faktiskt. Men vill gäörna få klart allt innan datorn kommer. (spara chipset-drivers, bios osv på hårddisken jag har i denna burk eftersom den ska in i den andra imorgon.)

Hoppas någon ordkar svara. Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004

Chipset drivers finns på nvidias hemsida. Jag tycker du ska flasha till senaste stabila bios. Dvs 1016, kör själv det. Detta innan du installerar Windows och drivrutiner.

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Snopptorp
Registrerad
Mar 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Chipset drivers finns på nvidias hemsida. Jag tycker du ska flasha till senaste stabila bios. Dvs 1016, kör själv det. Detta innan du installerar Windows och drivrutiner.

Tack så mycket. Då flashar jag direkt. Men förstår inte riktigt hur flashningen ska gå till ändå. Jag vet inte ens vilken av dessa guides jag ska läsa: http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments... A8N Deluxe står ju inte med någonstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

ASUS har ett skitbra program som heter ASUS Update, man flashar BIOS i Windows. Funkar klockrent.

CPU: Intel i5 4670k + Corsair H110i GT MB: ASUS Z87-A Grafik: 2x ASUS R9-290 DC2 (5760x1080) RAM: Corsair XMS3 16GB SSD: Intel 530 180GB, Corsair Force GT 60GB, OZC Agility 3 240GB PSU: Corsair RM850x Ljud: Creative X-Fi Titanium NAS: Synology DS212j

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004

Du går in på A8N-SLI Deluxe genom att söka på det på deras sida. Du laddar ner senaste BIOS och det senaste flasningsprogrammet (AWDFLASH.EXE heter det när du väl fått hem det).

Du gör en Windows startdiskett, lägger in AWDFLASH.exe samt bioset (.ROM eller .BIN).

Du sätter i disketten, startar om, den bootar från floppy. Skriv in AWDFLASH. Den arbetar lite och så dyker en ruta upp där du ska skriva in bios-filens namn. Gör så, enter. Den frågar om man vill göra en backup. Svara nej (det får inte plats på disketten). Den fixar lite och sen är det klart. Ut med floppyn, starta om!

Klart och voilà!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

äh.. varför är det inte lika att installera windows först och sen installera asus update?
det är ju ändå lättast.

AMD64 3500+@2.4GHz | Asus A8N-SLI Deluxe | Asus GeForce 7800GTX | 4x512 Corsair XMS Pro PC3200 | Barracuda 250GB | Samsung 913N

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004

Mjo, men läser man på deras sida rekommenderas att man har uppdaterat BIOS till senaste för de nyaste chipset-drivrutinerna och tvärtom. Annars kan korrupt data på hårddisken uppstå osv. Visst, varningstext men det ligger väl något i det iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Så då verkar det som om man ska se till att köpa en diskettstation iallafall när man köper en ny dator, hade tänkt att skippa det!

Mick

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2002

Det går ju lika bra att göra som johle föreslår ovan (vilket är sättet jag alltid flashar på btw, litar inte riktigt på Windows-programmen) men använda ett USB-minne eller en CDRW-skiva eller liknande istället för diskett.

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Vet inte var du köpt mobot någonstans men jag köpte ett deluxe i julas och det var redan 1016 biosen på mitt. Bytte till 1017 mest för att testa det,och jag har inte haft ett problem sen dess:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det går ju lika bra att göra som johle föreslår ovan (vilket är sättet jag alltid flashar på btw, litar inte riktigt på Windows-programmen) men använda ett USB-minne eller en CDRW-skiva eller liknande istället för diskett.

Ok jag trodde inte att man kunde använda en CDRW skiva, men då finns det väl plats för backup också, för det är väl bra att göra?

Mick

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sync
Ok jag trodde inte att man kunde använda en CDRW skiva, men då finns det väl plats för backup också, för det är väl bra att göra?

Du kan inte göra en backup på en RW skiva i dos,Men du kan flasha biose från skivan! Om du vill göra backup på biosen så kan du använda 2st disketter och helt enkelt bara byta diskett!