Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2005

Datorn kraschar pga Vcore spänning?

Hej!

Jag har sen jag köpte dator senast haft problem med att den kraschar då jag ger mig på lite nyare och mer krävande spel.

Det som händer är att när jag spelar relativt krävande spel, till exempel Battlefield 2, Age of Empires 3, Fable, TM Nations mm. så hänger sig datorn. Den hänger sig inte alls ofta i krävande partier utan snarare tvärtom, i till exempel bf2 hänger den sig oftast när jag har kartan eller spawnscreen uppe. Jag har heller inga som helst problem med dålig fps utan allt flyter riktigt bra.
Det som händer när den hänger sig är att först så stannar all grafik upp. Ljudet i spelet börjar hacka om och om igen på samma ställe under några sekunder medan ljudet från andra program och ute i windows (till exempel hör jag fortfarande folk i ventrilo) fungerar i ytterligare ett fåtal sekunder.
Därefter dröjer det ett tag, varierar mellan 1-15 sekunder, innan datorn startas om helt.

Ett tag trodde jag att jag löst problemet. Efter att ha införskaffat diverse drivrutiner och annat smått och gott testade jag att ändra på spänningen i Vcore. Jag lyckades med hjälp av programmet AiBooster som jag hittade på ASUS hemsida höja spänningen i cpu:n. Den hade tidigare legat på 1.26 och jag höjde den till 1.32. Det hjälpte fantastiskt nog och jag lyckades spela spel som jag tidigare bara kunnat spela i runt 10 minuter innan datorn kraschat.

Jag var övertygad om att jag hittat felet och det fungerade hur bra som helst att spela så fort jag höjt spänningen (jag var tvungen att göra det på nytt efter varje reboot). Efter ca en veckas lyckligt spelande så kom dock problemet tillbaka och även fast jag höjde spänningen ytterligare snäpp så började den krascha på precis samma sätt som den gjorde tidigare.

För mig finns det absolut ingen logik överhuvudtaget i detta; varför skulle den först fungera som om jag äntligen hittat felet och sedan efter en så lång period som två veckor börja krångla precis som tidigare?
Om någon skulle kunna komma på vad som gjorde att problemet återvände skulle jag vara väldigt tacksam.

Detta är de komponenter jag har i burken nu:

Intel Pentium 4 3.0 GHz
GeForce 6600 GT 256 MB PCI-E
Maxtor 200 GB hd
3 x Kingston 512 MB DDR 400 Hz RAM
En CD brännare och en DVD läsare.
ASUS S775 P5GD1 PRO moderkort.
FSP PSU ATX 2.0 350 W
Ett nätverkskort.

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004

Tror du skulle satsa på ett större nätaggregat 350W är ju ingenting när du kör ett GF 6600GT
Det står att kraven är minst ett 400w då! Tror inte grafiken få tillräckligt med ström helt enkelt.

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Tror du skulle satsa på ett större nätaggregat 350W är ju ingenting när du kör ett GF 6600GT
Det står att kraven är minst ett 400w då! Tror inte grafiken få tillräckligt med ström helt enkelt.

Vart hittar du dom kraven?

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz

I ett rum här i huset står min svärsons dator och fungerar iaf.

Det är en P4 3.0 (630)
Leadtek 6600 128MB AGP
200 GBHDD SATA2 Samsung spinpoint.
1 GB RAM Corsair Value S 2.5 (2x512)
DVD-RW
Mobo: MSI PM8-M2
350W PSU

Jag hade också läst någonstans att 6600GT drar massor med ström, men den tuffar & går,
trots (isf) att han lirar HL2, FEAR, DOOM3 osv. Känns lite som en myt det där.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
I ett rum här i huset står min svärsons dator och fungerar iaf.

Det är en P4 3.0 (630)
Leadtek 6600 128MB AGP
200 GBHDD SATA2 Samsung spinpoint.
1 GB RAM Corsair Value S 2.5 (2x512)
DVD-RW
Mobo: MSI PM8-M2
350W PSU

Jag hade också läst någonstans att 6600GT drar massor med ström, men den tuffar & går,
trots (isf) att han lirar HL2, FEAR, DOOM3 osv. Känns lite som en myt det där.

Mvh

Man ska inte lita på siffror från alla tillverkare,det finns mer och mindre seriösa sådana!Vissa nätaggregat är bättre än andra oavsett om det är samma watt skrivet på dom!

TENGMAN : Stöder ditt mobo 3st 512mb stickor?? Har du testat med bara 2st? Vissa mobo funkar inte riktigt bra om man inte har 1 , 2 eller 4st stickor ,detta har förodligen med Dual Channel att göra? Kolla om du kan låna ett nätaggregat från nån polare och testa med det annars ta ut en minnes-sticka och testa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2005

Problemet fanns redan innan jag tryckte dit den tredje stickan så det kan det inte vara. Får kolla om jag kan fixa ett annat nätagg o testa då, dock så sa ett flertal här på forumet att det skulle räckta gott till min burk när jag införskaffade det. :/