Permalänk
Medlem

Tja ALLA! Legat å sövit suttit uppe hela lördag morgon å pillat med installen av gentoo. Inte klart än kom precis upp men bra bit på väg.

Kan säga att jag kommer uppgradera till SCSI lägre fram inom en snar framtid men hade varken råd nu eller annsåg det nödvändigt ännu.

Mins strulen från min föra optis burk i början så gött å se att den fungerar 100% innan man går vidare.

Upgraderingsplanene kommer nog bli 2Gb ram nästan månad alltså inte denna löningen utan nästa igen sedan ska jag ta tag i SCSI delen. Blir troligen nåt PCI-X SCSI kort.

Grafikkortet må kanske itne vara nåt värsting men duger utmärkt. Flöt bättre än jag trodde men det har ju å andra sidan bar 200Mhz lågsamare minne än ett 6800U i övrgt samma. Är bara 8st pixel piplines men dom ska gå att låsa upp om man vill på detta kortet å det gick på 1495Kr å har dubbla DVI så ser det som ett bra köp.

Han kostade endast 22.1K i inköp så den var billig som fan annser jag.
Det var sparade pengar ingent man känar över en natt.

Lite mer bilder på grejorna jag köpte och båda burkarna i hop. Gammla å nya opteronburken.

Tackar för all possetiv kretik Burken är självklart inte färdig den har ju massa möjligheter för uppgradering heheh. Kommer bli mer låvar så fort jag fått i hop mer pengar igen.

goldmund

Angående NUMA så har jag inte kommit så långt då jag inte har så bra koll på windows heller hur det gör för att acktivera numa. Har nog med APC 2.0 å göra med att det är på har jag läst å så innan man isntallerar windows tex. I linux ska det fugnera nu i alla fall om bios är rätt confat då jag lagt till NUMA stöd i kerneln. Men får kolla lite närmare på det sedan när han tuffar på ordentligt i gentoo.

Permalänk

Är det nått speciellt du skall göra med deanna burken, eller vill du bara ha en grym workstation?

Hade vart drömmen och rendera 3dsMax mot

Permalänk
Medlem

Körde 3D max förut även kört i vmware med bra resultat dock får jag nog skaffa nån virituel PC då som tar flera processorer. Ja kompilerar mycket sedan gillar jag å konvertera film i deverse format blir den del sånt å det tar sin tid. Sedan HATAR jag när programen går segt å laggar det minnsta

Permalänk
Medlem

fin rigg du pa1083 helt ok

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

goldmund

Angående NUMA så har jag inte kommit så långt då jag inte har så bra koll på windows heller hur det gör för att acktivera numa. Har nog med APC 2.0 å göra med att det är på har jag läst å så innan man isntallerar windows tex. I linux ska det fugnera nu i alla fall om bios är rätt confat då jag lagt till NUMA stöd i kerneln. Men får kolla lite närmare på det sedan när han tuffar på ordentligt i gentoo.

Eftersom du hade en minnesbandbredd på ~8500MB/s i windows (sisoft mem) så måste ju NUMA vara aktiverat.

Permalänk
Medlem

Shit, bara 22.1k ?!
Lätt att de blir något liknande som spelburk när nästa uppgradering blir aktuell för min del!

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Hehe får säga det att han är ett jävla ass till att kompilera snabbt Hinner ju fan inte ens ta upp en till terminal för å kompilera nåt mer samtidigt och låte emerge tanka hem det så är den andra redan klar i mågnga fall Småprogram som gkrellm mm tar typ ett par sekunder att kompilera och liknande när alla processorer kickar in med MAKEOPTS="-j5".

Trots att jag kompilerar 3 program samtidigt varav alla kör 5 processer var totalt 15 processer så laggar burken inte det minsta

Servern en gammal K6-2 450@400 står för lagringen av mjukvaran som laddas hem endast temp filer och färdiga mjukvaran skrivs till disken när den är klar så det går snabbt Snart pula ner filservern på golvet med så jag får upp min gammla WS gämte den nya.

Här är screenshoot på 500K ganska hårt komprimerad pga min höga upplösning när burken arbetar med lite kompilering etc.

http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/quadopteron/quadopter...

För dom som inte vad Kompilering inebär så är det när man gör om Kod i form av C och C++ tex som är mänskligt förståligt till maskinkod avsed för architekturen i fråga i detta fallet x86-64.

Till vänster är gkrellm det vissar lägst upp total CPU use över lag och dom 4st undär är inviduela processorerna 0-3.

Becnhade desutom upp 9750Mb/sek när jag körde ett systetiskt test i linux med alla 4 processorerna parrallelt. Duger tycker jag.

Sedan går det väll att spela på en sån här burk så klart men i dagsläget är det ju knappast optimalt med 4st 1.8Ghz processorer för det då spel är alldeles fördåligt optimerade för parrallela beräkningar om alls. en FX-60 passar mycket bättre i det fallet. Svårt å tro att det överhuvud taget kommer göra nån nyttig skillnad i spel med mer än 2st cores eller processorer då.

Sedan kostar typ en 265 processor på rätt ställe en 3750Kr på fel ställe 7000Kr. SÅ köpa smart är vicktigt. Men sedan drar dom i väg vid 2.2Ghz så kostar en bilig 7-8K så 2.4Ghz model ligger nog runt 10Kr och nya 2.6Ghz vill jag inte tänka på ens.

Permalänk
Medlem

herregud vilken monstermaskin!! (tror jag)
den borde inte bli föråldrad i första laget direkt

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

PS. Här är VARMT!

Just nu har jag följande CPU:er igång. 2st Opteron 265, 2st Opteron 244 @1.95Ghz, 1st Athlon64 3000+ @ 2200Mhz, 1st Athlon 64 3200+ @ 2.2Ghz, Pentium M 1.4Ghz, Pentium 3 800Mhz, K6-2 450@400 @ 2.8v!, G4 1.42Ghz.

Sedan har jag 28st diskar i gång, Ett 6800U och ett 6800GT och ett 6800XT, ATI9200 å massa sånt.... A ni fattar en del prylar. har 64 kvadrart och elementen av å här är nog ca 27-28C å jag vädrar var å vartanan timme!

Varmt VARMT! Dör snart

Jag förbrukade ca 4000kWh föra året bara på datorerna. Normalt 2500kWh för min lägenhet jag låg på 6500kWh och har satt det till 7000kWh för å palla med nya burken.

Å proparna går i bland ja

Permalänk
Avstängd

Haha jävlar. Genuint intresse där du. Men varför har du allt det där igång. Jag får ju problem att komma på vad man ska göra med mer än 2.

Permalänk
Medlem

2st HTPC:er. En specielt för film/musik (7.1 kort, DD/DTS). En specielt för å spela på (windows, fett graffe, cpu å minne)
2st Workstations.
1st Desktop
1st Laptop
1st Server/router
1st Filserver

Typ det. Sköter sig själva

När jag ska göra nåt ska det vara On Demand

PS. Brudarna gillar värmen Kom två i dag förfrösna heheh dom gosade ner sig i soffan med mitt täcke i 28C med JACKA! Galna men Söta

Nog vanligaste kommentaren jag får av tjejer hemma att det alltid är varmt å gött hoss mig

Permalänk
Medlem

Herregud vilken dator

En liten fundering bara. Varför kör du olika burkar ? Hade det inte varit smidigare med en maffig dator att köra allt på ? Förutom server då ...

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk

Jesus! Vad går elräkningen på?

Permalänk
Medlem

En är inte bra på allt så ärt. har testa åsvårt å ha värsting grafikkort med 2 processorer 15 diskar, ljudkort, scsi kontroller 3-4 extra kontrollerkort och deverse skit så tar det för mö plats å kräver 1Kw PSU typ till mitt moderkort behövs nåt i stil med 850W PSU för att köra dualcore processorer eller snabbare singelcore i hop med typ 2st 7800GTX eller bättre. Desutom ska den då har quad 12V raisl jag har 2st om man ska klarar SLI med dubbla proppar på ett sånt här mobo. Mobot i sig har flera chip som drar lite kräm med. Sedan blirt lite svårt å släpa med sig aset om man ska tan till kompisen då passar bärbar bättre Deusom keligt å rycka 500 kablar bakome TV:n så skit för å få med sig den och allt sånt. Ne Fler är bättre eller vad säger dom

DiAMONDBlacK

Som jag skrev så gick den på 6500kWh föra året varav ca 4000kWh är datorer då 2500kWh är normalt för min lägenhet.

Permalänk
Medlem

Ser fet ut, men jag har en annan fråga... lådan vad tycker du om den? (det är en Chieftec CH-01B eller något sådant?)....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja är nåt sådant 895Kr på komplett. Såg bättre ut IRL än på deras bild. ALlt passar bra och mycekt smarta lösnignar för 5.25 och 3.5 platser går sanbbt å enkelt å få i å ur diskar etc behövs knappt skruvas nåt.
Allt passar som det ska inget jocks. SNygg finish och kvalitetskänsla. Alu front och finmaskigt nät. Bra kylning med 1st 120mm där bak pga got om luftintag på deverse ställen på lådan.

Mjo det är en bra låda, stilren å bra pris. Får mycket för pengarna så bra köp enligt mig. Inget tjafs å onödig skit.

Reckomenderar den starkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Körde 3D max förut även kört i vmware med bra resultat dock får jag nog skaffa nån virituel PC då som tar flera processorer. Ja kompilerar mycket sedan gillar jag å konvertera film i deverse format blir den del sånt å det tar sin tid. Sedan HATAR jag när programen går segt å laggar det minnsta

Att du kör Vmware är lite diffust eftersom vmware är själva företaget Körde du workstation, gsx eller esx? Skulle vara väldigt spännande vad esx tycker om denna uppsättningen. I synnerhet chipset och nätverk. Har du möjlighet att testa bara en ren installation? Esx är ju ganska tydlig med att ge en stora fingret om den ogillar någon hårdvara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
om det går att klocka med det mobot så vet jag itne hur man gör för hittar inget i bios. i orginalbios fas detn åt som hette max frequensy sm gick att sätta men hände inget har flashat till senaste bios men hittar inget om överklockning.

Hehe, du verkar inte vara medveten att du köpt vad som måste vara mest öcvänliga opteron MP moderkort som går att få.

Här får du en mastodonttråd i ämnet på 2cpu:

http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=61464&page=1&pp=30

Du kan gärna köra med denna länk istället:

http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=61464&page=1&pp=100

Som du kan se så är det samma tråd fast du får fler inlägg per sida så det blir bara 61 sidor att traggla sig igenom istället för 200.

Sedan lite allt möjligt om just det moderkortet här:

www.k8we.com

och sedan lite voltmoddar för att allting ska vara enligt regelementet :

http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=163276&highl...

Du måste använda nTune för att klocka k8we. Vet inte dock om det finns för Linux installationer. Det finns många som kör 2,6-2,8GHz med sina dc opteron 265 på k8we moderkort. Det gäller dock att ha bra kylning och PSU annars kan det gå illa. Tänk hur mycket pengar man kan spara på att köpa rätt grejjer.:D

/q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
PS. Brudarna gillar värmen Kom två i dag förfrösna heheh dom gosade ner sig i soffan med mitt täcke i 28C med JACKA! Galna men Söta

Nog vanligaste kommentaren jag får av tjejer hemma att det alltid är varmt å gött hoss mig

Alltså, det finns billigare sätt att komma upp i 28C i en liten lägenhet=).
hehe. Ingår elen i hyran eller får du betala den för sig? Vad kostar den isånafall? Hur mycket som går åt säger inte mig så mycket..=)

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

en knapp krona per kWh

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

fint system!

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Jag betalar Elen själv men värmen ingår i form av vattenburen värmen men rätt menigslöst förm in del. Kostar mig 637Kr/månaden i el min lägenhet.

CA 11K betalar jag om året på el/tele/internet i rena kostnader för att hålla dom uppkopplade.

Jag klockar typ alldrig via mjukvara sån ska göras i bios eller på jumprar. Så nåt mjukvaru hack är inte option för mig specielt inte om det kräver windows.

Jag prioriterar inte överklockning lägre utan stabilitet och prestanda defualt.

Permalänk
Medlem

Fan va många datorer......nu tänkte jag nästan fråga hur du kan ha råd men det ska jag inte göra

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Är det verkligen Nödvändigt med 2 Htpc i en lägenhet på 64kvm ? ;D

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint bygge!

Tänkte bara fråga vilken version av Sandra du anväder dig av... hittar inte så att man kan jämföra med Opteron 2xx i min Lite 2005 SR3 version....

skulle vara skoj att jämföra lite smått

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk
Medlem

Sisoft Sandra dummar sig lite. Becnhar du SMP system med flera processorer kan du bara gämföra med anndra SMP system. Så när jag benchar med Opteron fins det bara Xeon och Opteron och lita annat sånt å välja på. Men har ju en annan dator med en CPU som kör windows så kan kolla där om jag vill. Annars när jag satrat sisoft sandra så defualt så vissar den vanliga singel CPU system och Dual core system som athlon X2 så kan man kolla där först innan man benchar.

Permalänk
Medlem

Måste bara höra, vart finns Mobot att köpa någonstans?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Permalänk
Medlem

pa1983

du måtte vara stenrik ? ingen normal person sitter med sånt.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
pa1983

du måtte vara stenrik ? ingen normal person sitter med sånt.

260K om året eler 22K/månaden före skatt.