Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Bilder från Slussplan? Fråga skruvis, såg han nyss...

Får se hur det blir med bench... Faktum är att jag osså kör Gentoo och att jag liksom pa1983 har valt dubbla prollar för att slippa uppleva att burken sackar ner under hög belastning. Visst kan det va kul å testa lite öveklockning (kanske 3GHz på bägge dual-core prollarna? hehe ) ibland men det är ju som det är i Linux. Det FINNS möjlighet att överclocka i Linux men jag är inte säker på om det funkar på denna plankan.

pa1983: Funkar cpu-kylarna bra? Temps? Tror det kommer att ta tid för mej att få ihop lådan så kanske blir det fläktkylning ett tag...

Igen möjlighet å läsa av i linux tempen såvida igen vet villken i2c modul det ska var har då inte hittat nån som fungerar.

50C cirka om den står på å man rebootar om in i bios men flänsarna är typ jumna som bäst å har ändaå 27-28C rätt ofta inne så inte nån fara. Såg nån som körde 285:or i 2.7Ghz. Tror det varde rätt svårt å komma högre med dom propparna då dom är maxxade rätt bra redan.

Permalänk
Medlem

jag kör följande i2c-moduler på ASUS K8N-DRE (osså nforce pro 2200):

Citat:

i2c_nforce2 6720 0
lm63 10256 0
lm85 33700 0
hwmon_vid 2496 1 lm85
eeprom 6736 0
w83792d 29464 0
cpuid 3592 0
msr 4232 0

lm63 tror jag var för grafikkortet så det kan du nog skippa. Kör du med lm_sensors så får du reda på under konfigurationen vilka du ska ha.
Om du får igång tempsensorerna så kan du få ett uppdrag: Du kommer antagligen att få fram cpu-temp, board, temp1, temp2, temp3, osv. Det finns alltså bara en cpu-temp trots att man har två cpuer installerat.

'skywalker' (eller skywaver) körde dubbla 275 i 2.7GHz på ett Tyan Thunder K8WE vet jag, det kanske var den du tänkte på?

edit: 2750MHz kör han i: http://service.futuremark.com/compare?pcm05=255935
Han ligger i topp på pcmark05.

edit2: Faktum är att han har de 8 första platserna i listan. som nr 9 kommer en Intel Pentium D 5111 MHz...

Permalänk
Medlem

välja nforce2 .3 .4 osv i i2c i kernel fungerade inte har testat lite annat med utan resultat. Brukar kolla sensorchipet i manualen å det är LM95221 på K8WE.

Permalänk
Medlem

Och ingen lycka om du sätter alla sensorchip som moduler i kernelconfigen?

Hittade denna configen, inget säger dock att den fungerar:
http://www.linuxhardware.org/images/articles/dualcoreopt-0421...
Tänkte enbart på i2c-avsnittet i den configen, gissar att du inte kan använda hela den configfilen då den är för 2.6.12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Och ingen lycka om du sätter alla sensorchip som moduler i kernelconfigen?

Hittade denna configen, inget säger dock att den fungerar:
http://www.linuxhardware.org/images/articles/dualcoreopt-0421...
Tänkte enbart på i2c-avsnittet i den configen, gissar att du inte kan använda hela den configfilen då den är för 2.6.12

make oldconfig

SÅ kan du flutta över dina val til lden nya plus att då blir tillfrågad villka inställningar du vill ha på det som skillger sig typ om det kommit stöd öfr nya hårdvara etc.

Men ska kolla borde gå å lista ut exakt vad han valt.

Permalänk
Medlem

Wow! Vacker maskin det där... måste nog införskaffa ett nytt jag också tids nog... Men jag måste ju ha råd att studera sådär nu till hösten också. Kanske köper nåt färdigt från Sun.

förresten...tryck in lite SCSI.

Permalänk
Medlem

Har nu slägt på en Zalman VF700 koppar/alu fläns på grafikkortet så det blev tyst på skiten. Klockar till 460/1150 nu frånstock 350/900 å testar. Minnet värkar sätta stop över det då det blir grafikkfel efter ett tag. Kanske få backa av lite te strestestar det nu. Slägde in 92mm fläkt med i sidan framför graffet och Nvidia 2200/2050/amd 8111 chipset då dom chipsen blev redigt varma.

Ricktigt tyst är burken nu
Enhtligare med i kylningen alltid ett plus

Vem säger att det inte går å bygga en Snabb burk som är tyst och till en vettig peng

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på grafikkort<--> kylning men jag är förvånad över hur ofta just graffekylningen 'strular'. Och oftast är det själva fläkten som antingen låter eller skär ihop... Gott att du blev nöjd, man vill ju va så nära 100% nöjd med allting...

När du säger 'redigt varma' om chipsen, är det så där 'gränsfall till för varm'? Jag hade bara tänkt lite extra kylning till 2 av chipsen, kanske behöver jag kika även på det 3:dje?

P.S. Inga framsteg med tempavläsningen i Linux? Jag har inte satt i mitt kort än pga lådbygge... Ev slänger jag in det i nuvarande låda under helgen.

Permalänk
Medlem

Tempraturavläsnigen fungerar fint nu. Kan ej se spänningar dock. La till nforce 1-4 stöd i i2c sedan alla chipsen på hardware monitoring.

Min chiftec har ju ganska många fläktplatser så bara hitta en plats lämplig som drar luft över dom. kör med 1350rpm 92mm fläkt i sidan på lådan som kyler om.

Dom blir varma så jag inte kan ta på dom utan kylning och nu är dom bara jummna.

Permalänk
Medlem

Det med spänningarna har jag aldrig lyckats med. Har även för mej att jag inte fixat att se fläkthastigheterna grafisk heller... Lyckats med det? Och om, hur fasen gjorde du det?

Så, de blir så varma. Känns som att det är lika bra att försöka fixa det direkt. Tack för den 'recensionen', sparar mej lite extra jobb framöver.

Lite avundsjuk på dej som redan har grejerna... Kompilerade bl.a. gcc häromdagen och det tar sån tid... Du, fanns det inte någon test man kunde göra så att man ser hur lång tid det tar att göra en 'emerge -e world'? Lite typ benchmark... Tips på andra benchmarkprogram till Linux?

Permalänk
Medlem

Kan man köra bara med 1 cpu? eller måste man köra med båda...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Kan man köra bara med 1 cpu? eller måste man köra med båda...

det går ja men varför vill man bara ha en?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
det går ja men varför vill man bara ha en?

säg att man inte har råd att köpa 2st cpuer á 5k på en gång, utan köper 1 nu och den andra vid nästa löning?:D

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Då bör man nog vänta. Ska alldrig blannda steppingar på moderkortet inte säkert det fugnerar. Lika bra köpa 2st lika dana direckt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Då bör man nog vänta. Ska alldrig blannda steppingar på moderkortet inte säkert det fugnerar. Lika bra köpa 2st lika dana direckt.

okej då är det bara avvakta :/...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på att blossa ska visa lite vad hans opteron maskin går för...

Btw. pa1983 jag blev sååå inspirerad av din låda så jag skaffade en liknande... http://img334.imageshack.us/img334/8289/datorn2hb.jpg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Väntar spänt på att blossa ska visa lite vad hans opteron maskin går för...

Btw. pa1983 jag blev sååå inspirerad av din låda så jag skaffade en liknande... http://img334.imageshack.us/img334/8289/datorn2hb.jpg

Vad tycker du om den da? 895Kr kostade min utan agg å det var alu front på den jävlig nice finish. Smidig låda helt klart. Nog itne fått i hop en soppas avancerad dator så snabbt men mycket tack vare lådan var så enkel att montera i.

jag tog ur plastkåpan för fläktarna på vänster sida å sprejade i alu färg blev JÄVLIGT mö snyggare å mer enhetligt medm inalufront.

jag har ju min på vänster sida så störde mig som satan på lila färgen

Permalänk
Medlem

underbar att arbeta med.. jag gav 695:- för min här på ghdata i lund..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
underbar att arbeta med.. jag gav 695:- för min här på ghdata i lund..

hehe billigt som fan för en sån bra låda bara å grattulera. Fattar inte att folk lägger så mö på skitfulla färdiggmoddade lådor. Byggt några burkar på deverse fönstermoddade lådor etc å tunnare sket plåt man kan skära sig på får man leta efter å rangligt som fan.

har jävligt bra tempraturer i min å ända chassifläktarna jag har är 120mm ut å en 92mm in som jag satte dit för å kyla chipen på mobot å grafikkoretet lite extra då jag klocakt det men ej nödvändigt men gillar inte när chipen är 60-70C på mobot Passivt kylda orginal.

Farsan var här å han tyckte burken var tyst som fan.

Hörs inte mö alls är bara rapptorn som brötar en del i bland

CPU fläktarna tuffar på 950rpm på 5V och papst 120mm vet jag inte men tror det är en 1000-1500rpm på den vid 12V men låter inte så mö alls å nätaget vet jag inte men inte mcket. 92mm ligger på 1450rpm.

Grafikkortet vet jagi nte just nu men är VF700 på 5V.

Snabbaste burken jag byggt och låter knappt något och mycket tack vare lådan. Stor skillnad bara på att gå från 2st 80mm till 1st 120mm från gammla chiftec lådan.

EDIT: Har uppgraderat till 4Gb ram nu med 4st Kingston ValuR 512Mb PC3200ECC/REG .

Lite nya bilder med allt minnet och Zalman VF700 kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
hehe billigt som fan för en sån bra låda bara å grattulera. Fattar inte att folk lägger så mö på skitfulla färdiggmoddade lådor. Byggt några burkar på deverse fönstermoddade lådor etc å tunnare sket plåt man kan skära sig på får man leta efter å rangligt som fan.

har jävligt bra tempraturer i min å ända chassifläktarna jag har är 120mm ut å en 92mm in som jag satte dit för å kyla chipen på mobot å grafikkoretet lite extra då jag klocakt det men ej nödvändigt men gillar inte när chipen är 60-70C på mobot Passivt kylda orginal.

Farsan var här å han tyckte burken var tyst som fan.

Hörs inte mö alls är bara rapptorn som brötar en del i bland

CPU fläktarna tuffar på 950rpm på 5V och papst 120mm vet jag inte men tror det är en 1000-1500rpm på den vid 12V men låter inte så mö alls å nätaget vet jag inte men inte mcket. 92mm ligger på 1450rpm.

Grafikkortet vet jagi nte just nu men är VF700 på 5V.

Snabbaste burken jag byggt och låter knappt något och mycket tack vare lådan. Stor skillnad bara på att gå från 2st 80mm till 1st 120mm från gammla chiftec lådan.

EDIT: Har uppgraderat till 4Gb ram nu med 4st Kingston ValuR 512Mb PC3200ECC/REG .

Lite nya bilder med allt minnet och Zalman VF700 kylaren.

http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/quadopteron/quadopter...
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/quadopteron/quadopter...

Inga inblås i chassit?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
om det går att klocka med det mobot så vet jag itne hur man gör för hittar inget i bios. i orginalbios fas detn åt som hette max frequensy sm gick att sätta men hände inget har flashat till senaste bios men hittar inget om överklockning.

Ska du behöva clocka???...Satan vad det ser maffigt ut med dina 2st zalmannar :D..Ska du inte skaffa ett vassare graffekort oxå?.. Riktigt grymt.

RoleX: Det behövs inte på Chieftech chassin. (Man kan ha om man vill)

MVH:.PEter_86

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86

RoleX: Det behövs inte på Chieftech chassin. (Man kan ha om man vill)

MVH:.PEter_86

Hoppas du skämtar där :P, klart man ska ha inblås vilket chassi man än har :), jag har själv Originalet "Antec", chieftec midi/fulltower chassina ser precis likadana ut som min.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Hoppas du skämtar där :P, klart man ska ha inblås vilket chassi man än har :), jag har själv Originalet "Antec", chieftec midi/fulltower chassina ser precis likadana ut som min.

Varför skall man det, om luft blåser ut där bak skapas undertryck och luft sugs in i lådan. Insugsfläktar är i 95 procent av alla fall totalt onödiga och jag placerar dem i samma kategori som lysrör, plexiglasfönster och annat krafs till datorlådor.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Hoppas du skämtar där :P, klart man ska ha inblås vilket chassi man än har :), jag har själv Originalet "Antec", chieftec midi/fulltower chassina ser precis likadana ut som min.

Kul kille du är.. 0_o ... ser du inte hur chassit är ventilerat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

väldigt nice lär juh klara lite press på cpun

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
Varför skall man det, om luft blåser ut där bak skapas undertryck och luft sugs in i lådan. Insugsfläktar är i 95 procent av alla fall totalt onödiga och jag placerar dem i samma kategori som lysrör, plexiglasfönster och annat krafs till datorlådor.

Vill du ha en massa damn smyga in från alla hål å kanter så varsågod ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kul kille du är.. 0_o ... ser du inte hur chassit är ventilerat?

Nä det var ju det jag fråga efter

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det är välventilerat.. luften formligen rasar in från alla håll & kanter..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det är välventilerat.. luften formligen rasar in från alla håll & kanter..

http://www.chieftec.com/images/500A/Explain/3344.jpg

okej, kasst den ser ju ut att bara ha fläktar på sidorna, anledningen jag fråga va att jag blev sugen på e n själv....

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
okej, kasst den ser ju ut att bara ha fläktar på sidorna, anledningen jag fråga va att jag blev sugen på e n själv....

Hehe.. blir jag sugen på något brukar jag kolla på tillverkarens sida, då hade du sett att man kan sätta in 4st 92mm fläktar i sidorna samt en 120mm i rumpan på den... mellanmodellen tar 1st 120mm i rumpan & 4st 92mm i sidorna samt att den största tar 2st 120mm i rumpan & 5st 92mm i sidorna.... det kanske är för få & små fläktar för dig?

Liten: www.chieftec.com/products/500A/NewH.htm

Stor: www.chieftec.com/products/Workcolor/NewBA.htm

Sortimentet: www.chieftec.com/products/products.htm

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
en fråga bara .. varför har du 1 pci gkort som inte är nå vidare när du har ett sånt supersys, ? no offense tyckte bara inte det passade ihop, skaffa 2st 1900~eller 2st 7900~ och kom sedan med bensh:D hade vart skoj.

Vet du ens vad en workstation innebär?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se