Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Kan ju bara efter att ha läst tråden konstatera att du måste ju ha jordens stökigaste moderkort:(

No offence,men hade jag haft dom problemen så hade jag bytt Asap:-)

jo, riktigt krångligt måste jag erkänna. trodde jag skulle få igång datorn i fredags och få lira spel i helgen, men nej då.

vad föreslår ni? ska jag retunera moderkortet? det verkar ju egentligen inte vara något större fel på det, men man vet ju aldrig.. och undra om det är en valid anledning att retunera det. (har ju egentligen ingen anledning ).

Har skrivit en tråd på ASUS forum och hoppas få något bra svar.. men man kan ju inte hoppas för mycket i guess. http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20060319052256649&boar...

Permalänk
Hedersmedlem

Koppla in en enda disk, den du vill ha systemet på. Förslagsvis på den vanliga controllern (svarta uttagen), i port nr 3. Spelar egentligen ingen roll vilket nummer, men det sägs att bara 3 och 4 är låsta så jag som har två SATA-enheter brukar köra på dem.

Fixa en disk med SATA-drivisarna för den controllern. En sån verkar du redan ha fixat, annars finns filerna som behövs på moderkorts-CDn eller via Asus site.

Ställ in bootordningen så den pekar på den enda disken du har i systemet.

Installera operativet, tryck F6 när det behövs osv. Du bör nu ha enbart en enda fysisk disk i listan över diskar. Skapa en partition och installera som vanligt.

När installationen är helt klar och du utan problem kan boota in i installationen kan du stänga ner systemet och koppla in de övriga diskarna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Koppla in en enda disk, den du vill ha systemet på. Förslagsvis på den vanliga controllern (svarta uttagen), i port nr 3. Spelar egentligen ingen roll vilket nummer, men det sägs att bara 3 och 4 är låsta så jag som har två SATA-enheter brukar köra på dem.

Fixa en disk med SATA-drivisarna för den controllern. En sån verkar du redan ha fixat, annars finns filerna som behövs på moderkorts-CDn eller via Asus site.

Ställ in bootordningen så den pekar på den enda disken du har i systemet.

Installera operativet, tryck F6 när det behövs osv. Du bör nu ha enbart en enda fysisk disk i listan över diskar. Skapa en partition och installera som vanligt.

När installationen är helt klar och du utan problem kan boota in i installationen kan du stänga ner systemet och koppla in de övriga diskarna.

Har testat allt det där, förutom att ha disken på port 3.

Och när du säger det där med att när jag ska boota in i installatione,m det är då det blir problem och detta kommer upp:

http://img57.imageshack.us/my.php?image=dscf2654medium2qb.jpg

Alltså: "operativsystemet kan inte startas". Sen kan man inte tycka på någon knappt eller någonting, måste trycka på restart-knappen på datorn.

Men just nu så så håller jag på och ska testa att installera Windows på den andra SATA 2-disken (250 gb) som är i Port 4 på controllern. Det kanske funkar bättre, jag vet inte. Men det är värt att testa. Och att ha disken på port 4 borde ju vara samma sak som port 3. men om det här inte går så är det väl värt att testa att koppla in 40-gb samsungdisken till port 3 och koppla ur 250 gb.

krångligt, hoppas du förstår hur jag menar.

tack för svaret!

EDIT: YEAH! nu har jag fåptt igång installationen med 250 gb-disken. Förstår inte riktigt varför det inte gick på samsungdisken på 40 gb!? kan ju vara defekt, men då är det konstigt att den ändå hittas av datorn och att man kan kopiera filer till. Eller så är det helt enkelt att den var i Port 2 på controllern och den hårddisken jag har nu är på port 4.

Så nu ska jag dra igång windows och testa lite, kolla om samsungdisken verkar funka bra. om den funkar fint i windows så kopplar jag in den i Port 3 och installerar weindows på den istället.

nu känns det bra som FAN!

EDIT igen: Sådär, nu sitter jag på burken och allt verkar gå fint, ska installera nyaste chipsetdrivrutinerna och sedan flasha bios (gör det i windows).

åter igen, tack alla!

Permalänk

Struligt värre:) Hoppas det funkar bättre i fortsättningen!! Mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Kan ju bara efter att ha läst tråden konstatera att du måste ju ha jordens stökigaste moderkort:(

No offence,men hade jag haft dom problemen så hade jag bytt Asap:-)

Varför skulle detta mobo vara stuligt?? Det är faktiskt ett av dom bättre moderkorten på marknaden!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Struligt värre:) Hoppas det funkar bättre i fortsättningen!! Mvh

Varför skulle detta mobo vara stuligt?? Det är faktiskt ett av dom bättre moderkorten på marknaden!!!

Verkar ju som att det är väldigt bökigt att installera ett system på iafall enligt trådskaparen,har själv en asusbräda och det är inga som helst problem med några installationer av vare sig windows eller drivers:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Verkar ju som att det är väldigt bökigt att installera ett system på iafall enligt trådskaparen,har själv en asusbräda och det är inga som helst problem med några installationer av vare sig windows eller drivers:-))

Men det var nog inte moderkortet som strulade utan Samsung-disken. Jag testade att försöka installera windows på den när den var i port 4 på kontrollern, men det gick inte då heller. dock funkar disken klockrent i windows, så jag vette fan vad det är.. kör med 250 gb-disken som systemdisk nu. det får funka!

Permalänk

Ursäkta lyftet..

Har exakt samma problem.. med en samsung sata2 80gb disk. Samma mobo (hade även ett utan deluxe innan med samma probs). Kan installera på xp på alla diskar utom samsungdisken!(disken funkar ju hur bra som helst som icke os-disk). Köpte en likadan till brossan o körde i hans sunkdator, funkar klockrent. Blir tokig. Så nu rullar OS på en slö jävla PATA disk.. har testat alla olika sata-kontakter,

Undrar bara.. har du lyckats lägga in OS på samsung-disken än?

Visa signatur

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ur det levande!

Hiper Type R 580W - brann upp med en maxbelastning på 77W!!!

Permalänk
Medlem

Inflikning bara, vet inte om det ger nåt men.. Jag hade problem när ja skulle installera OS på min Maxtor SATA2 disk. Den hittades inte osv. Men jag kunde ställa in i bios att den skulle köras som en IDE, och vips så funkade allt. Vet inte om jag förlorar nåt på att köra den som IDE istället för SATA men ändå, det funkade ju

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysteriouz
Men det var nog inte moderkortet som strulade utan Samsung-disken. Jag testade att försöka installera windows på den när den var i port 4 på kontrollern, men det gick inte då heller. dock funkar disken klockrent i windows, så jag vette fan vad det är.. kör med 250 gb-disken som systemdisk nu. det får funka!

Körde du bara på port 4???

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

För de som det inte fungerar för så är det antagligen någon defekt på hårddisken, så låter det i mina ögon iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

sätt dom ej i silicone image sata portarna, utan sätt dom i nforce sata portarna på moderkortet så bör dom hittas i win istallationsprogrammet...

Permalänk

Nu har jag faktiskt lyckats.. säkert försökt 2-300 gånger!! läst på många ställen då man ska ställa disken på LBA istället för auto.. problemet har alltid varit att då har disken aldrig funkat. Tills jag försökte ännu en gång till igår.. helt plötsligt funkade disken i LBA. Starta om o istallerade XP, vilken chock det blev när bilden inte stannade vid "operativsystemet kan inte startas"

Fast imorrn ska allt göras om igen då jag vart så jävla sur när jag hållt på ett gäng gånger igår, så jag gick in på komplett o beställde mig en raptor 74 gb..

Samsungdisken blev säkert avundsjuk på beställningen o bestämde sig för att börja funka..

Visa signatur

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ur det levande!

Hiper Type R 580W - brann upp med en maxbelastning på 77W!!!

Permalänk

Hur kan man se om diskarna körs i IDE eller SATA läge? Jag var inne i bios o gluttade lite men det stod inget om ide eller sata förutom att alla diskar verkar anges som IDE enheter i bios, typ IDE 1, 2,3,4 osv.

Hur ska en Raptor vara konfigurerad för att prestera fullt?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!