Permalänk
Medlem

För lågt klockad processor?

Tja.. Jag har fått hem den nya datorn nu och det är så att jag har märkt en liten sak bara. När man tittar i egenskaperna för den här datorn så står det att processorn har 994Mhz. Det är en Athlon64 3700+. På min andra datorn som har Athlon XP 3000+ står det 2,16Ghz. Jag vet inte riktigt jag kanske e helt ute o cyklar men jag ville bara se om det borde vara så? ska det stå 994 Mhz bara?

Bild:
http://img2.uploadimages.net/626025486468.JPG

Jag kan inte maxa Quake 4 och Fear, asså jag kan inte ens köra på högsta grafiken med AA avstängd vilket jag tycker borde funka på denna datorn så man får sina misstankar. Det sitter ett 7800Gtx 256MB 1,00GB ram btw.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Asus Nforce2 socket A] [AMD Athlon XP 3000+] [1024 PC 2700 minnen] [80GB + 60GB Seagate Barracuda HDD] [ATi Radeon 9600XT 128MB] [Colorcase X-dreamer II]

Permalänk
Medlem

Vad står det i bios när du startar datorn?

Permalänk

AMDs processorer brukar underklockas i biosen från default, prova ställ in FSB:n till 200 så borde det bli rätt.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Kanske du har cool & quiet aktiverat i Bios?? I så fall klockar cpu´n ner sig när den inte används( Multipel och vcore sänks för att sänka värmeutvecklig,fläkthastighet och därmed ljudnivå!) Kolla om Cool and Quiet är aktiverat i Bios Mvh

Permalänk
Medlem

Okey tack så mkt för svaren. Jag har gått in i bios nu och ändrat så att cool & quiet är avstängt och nu står det 2,21 Ghz. Det som var lite konstigt var att jag absolut inte kunde hitta det stället i bios där man kan ändra / klocka processorn.. Vad jag vet så ska det vara i "advance chipset features" men där står det bara nåt om Dram. Så jag kan inte ändra FSB:n till 200 pga av detta.. :/ nån som vet varför det blir såhär? är det nån konstig begränsad bios? det är Pheonix bios V1,1 011606 om det skulle hjälpa;) Men det kanske räcker såhär eller? den ligger ju på 2,21 trotts allt:)

Visa signatur

[Asus Nforce2 socket A] [AMD Athlon XP 3000+] [1024 PC 2700 minnen] [80GB + 60GB Seagate Barracuda HDD] [ATi Radeon 9600XT 128MB] [Colorcase X-dreamer II]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sph89
Okey tack så mkt för svaren. Jag har gått in i bios nu och ändrat så att cool & quiet är avstängt och nu står det 2,21 Ghz. Det som var lite konstigt var att jag absolut inte kunde hitta det stället i bios där man kan ändra / klocka processorn.. Vad jag vet så ska det vara i "advance chipset features" men där står det bara nåt om Dram. Så jag kan inte ändra FSB:n till 200 pga av detta.. :/ nån som vet varför det blir såhär? är det nån konstig begränsad bios? det är Pheonix bios V1,1 011606 om det skulle hjälpa;) Men det kanske räcker såhär eller? den ligger ju på 2,21 trotts allt:)

Troligtvis för att det är en märkesdator.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sph89
Okey tack så mkt för svaren. Jag har gått in i bios nu och ändrat så att cool & quiet är avstängt och nu står det 2,21 Ghz. Det som var lite konstigt var att jag absolut inte kunde hitta det stället i bios där man kan ändra / klocka processorn.. Vad jag vet så ska det vara i "advance chipset features" men där står det bara nåt om Dram. Så jag kan inte ändra FSB:n till 200 pga av detta.. :/ nån som vet varför det blir såhär? är det nån konstig begränsad bios? det är Pheonix bios V1,1 011606 om det skulle hjälpa;) Men det kanske räcker såhär eller? den ligger ju på 2,21 trotts allt:)

Frågan är varför du vill stänga av CnQ.. Stör det dig att multiplier och Vcore sänks när du inte belastar processorn? Om så, varför?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Japp tännkte samma sak.. Märkesdatorer vad ska man göra?
Jag har satt på CnQ igen, stängde bara av den för att testa.. Uppdaterade moderkortets drivar också, så det e väll bara att som gäller nu

Visa signatur

[Asus Nforce2 socket A] [AMD Athlon XP 3000+] [1024 PC 2700 minnen] [80GB + 60GB Seagate Barracuda HDD] [ATi Radeon 9600XT 128MB] [Colorcase X-dreamer II]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Frågan är varför du vill stänga av CnQ.. Stör det dig att multiplier och Vcore sänks när du inte belastar processorn? Om så, varför?

Jag har hört att CnQ 'släpar efter' om du snabbt startar en krävande process. Alltså att multipern först stiger efter några sekunder. Är detta bara myt?

Btw, nice tid på posten : )