Permalänk

Starta dator direkt på moderkortet

Hej!

Jag vill starta min dator utan att behöva koppla in chassits powerknapp.
Vet att man kan starta nätagget genom att jorda någon viss kabel så jag antar att det är något liknande jag behöver göra.
Någon som vet?

Permalänk

där du kopplar in powerknappen på mobot ,dom två pinsen ska kortslutas snabbt en gång (samma hastighet som du trycker på en knapp) men var försiktig så du inte kortsluter nåt annat!!!

Varför ska du göra det?

Permalänk

Har köpt ny dator men datorlådan kommer först nästa vecka
Jobbigt att behöva slänga upp en annan dator på skrivbordet och sno powerkablarna från den varje gång man ska starta

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort? För på DFI's moderkort har dom start/restart knappar redan på moderkortet på de flesta modellerna.

Permalänk
Medlem

Om du vet vilka 2 stift som ska anslutas till power-knappen så kan du kortsluta dem kort för att få samma effekt som att tryck in powerknappen för att starta datorn, jag brukar själv bara pula dit en skruvmejsel om jag har moderkortet utanför chassit, tänk på att bara simulera en snabb tryckning och du behöver inte kortsluta stiften hela tiden, för att stänga av kortslut igen snabbt.

(Detta funkar även på reset stiften.)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

jag brukar dra en skruvmejsel eller kniv över alla stift tills den går igång

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

lol de va ju smart på de flesta nya moderkorten står de ganska väl hur kontakterna ska sitta o bara ta ngt litet o dra dit.. men snå bara en powerknapp från ett annat chassi eller en resetburk på ngn dator.. jag har typ 3-4 såna liggandes fast några är såna intrångsdetektorer men dom är precis likadana.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

på mitt dfi finns reset och powerknapp på moderkortet som e just till för det
finns ju sånna klockar galningar som har moderkortet utanför datorn då e det bra med dom knapparna hehe.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

men dfi är ensamma om det vad jag vet så. galningar som klockar? hm.. om du tycker dom är galningar har du nog kommit till fel forum va?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

mjo fast jag menade extrem klockare
du vet såna med ett rör fyllt av kyla hehe

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...