Bluescreen hela tiden, MSI NEO4 FI Corsair XMS TWINX PC4000

Permalänk
Medlem

Bluescreen hela tiden, MSI NEO4 FI Corsair XMS TWINX PC4000

Vad tusan kan vara fel, stört mig på detta satans länge nu.

Datorn:

AMD Opteron 146, kör den i originalsettings.
2x512MB Corsair TWINX PC4000 500Mhz, körs i 3-4-4-8 2.75v original.
MSI K8N NEO4 FI
Connect3D X800GTO 256MB PCI-E som körs i originalsettings.

Turtlebeach Ljudkort
Q-Tec ATA133 Kontrollerkort

16x Pioneer DVD-ROM
Pioneer DVR-109 DVD-Brännare

3x Seagate 120Gb 7200rpm 8mb cache IDE
1x WD 160gb 7200rpm 8mb cache IDE
1x Hitachi 400Gb 7200rpm 8mb cache S-ATA

Asetek Waterchill CPU/NB/VGA

300w HEC

+3.3v 28A
+5V 30A
+12V 15A
-5V 0.5A
-12V 0.8A
+5Vsb 2A

Då till problemet, datorjäveln kan inte fungera som den skall. Den vägrar att vara stabil utan startar om sig med bluescreens som resultat och får IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL på de flesta bluescreens som jag kollat upp.

Blir fan inte klok på skiten, har provat andra minnen samma sak. Har kört ett annat likadant MSI NEO4 FI mobo med samma resultat, dock så får jag inte error i memtest med detta nya mobo som jag har så kan inte skylla på det.

har fungerat prime95 stabilt i två dygn utan error, temperaturen är normal och kommer inte upp i någon farlig temp ( aldrig över 45 grader )

Har även provat utan kontrollerkort samt extra ljudkortet, same shit.

Då till det roliga, har använt ett ASUS A8N-SLI Deluxe som prov under en kortare tid och det har fungerat skitbra, datorn strula inte ett piss under 2 veckors uptime.

Vad tror ni, corsair-minnet som är skit eller msi-kortet?

Permalänk
Medlem

klent nätagg..

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
klent nätagg..

På vilket sätt då, det klarar ju av belastningen utan problem.

tror ju knappast att Asus drar mindre än MSI...

Permalänk
Medlem

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är ett vanligt fel för många om du söker så lovar jag att du kommer hitta några inlägg angående detta

Brukar fungera för dom att uppgradera drivrutinerna, du kan pröva drivarna till nätverkskortet (fungerade för mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Div1ne
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är ett vanligt fel för många om du söker så lovar jag att du kommer hitta några inlägg angående detta

Brukar fungera för dom att uppgradera drivrutinerna, du kan pröva drivarna till nätverkskortet (fungerade för mig)

Läste något sånt lite snabbt när jag sökte på google efter ett svar. frågan är ju vad för drivare man skall uppdatera då den kör med nvidias senaste drivare..

Permalänk
Medlem

vanligt fel vid isntabilitet typ vid överklockning eller så. kanvara minnet tex. Vad har du för grafikkort?

300W går men det är klent ska itne ha för snabb CPU/Graffe å antal diskar.

Permalänk
Medlem

Jaha, glömde skriva grafikkortet..

Ingenting är överklockat då jag får bluescreens på direkten så fort jag rör nånting

Permalänk
Medlem

Har troligen med hög CPU temp att göra. Har du kollat sa att cpu-fläken är korrekt monterad samt att pastan är monterad i tillräcklig mängd samt finfördelat över hela ytan.

Skulle detta inte vara fallet skulle det kunna vara att dina minnen inte är 100% kompatibla med ditt moderkort.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Har troligen med hög CPU temp att göra. Har du kollat sa att cpu-fläken är korrekt monterad samt att pastan är monterad i tillräcklig mängd samt finfördelat över hela ytan.

Skulle detta inte vara fallet skulle det kunna vara att dina minnen inte är 100% kompatibla med ditt moderkort.

Vet inte om du inte läste allting ordentligt, jag använder VATTENKYLNING så jag har ingen cpu-fläkt och min temp överstiger aldrig 45 grader.

Har avinstallerat Symantec Antivirus och installerat Panda Antivirus och datorn verkar fungera lite bättre..

Kraschar den en gång till så köper jag en Dell då jag inte orkar med hemmabyggsdatorer längre, det går åt mer tid att få dom fungera än man använder dom :/

Permalänk
Medlem

Mja dell är skit i min mening. Billigt i bland men får vad man betalar för. Lika dant med hemmabyggen. Ditt 300W PSU skulle jag byta ASAP sedan köra icke JEDEC minnen utan att veta vad man gör så är det igen höjdare. Vanlig orsak till isntabilt system. Dina minnen behöver 2.8V minimum kolla det först sedan kör 3-3-3-8 timings i bios manuelt.

Flästa fel på hemmabyggen beror ofta på användaren efter min erfarenhet. har fixat till en del hemmabyggen. Både felmonterade kylare, Minnen, felvända chassifläkitar, Fick en burk som ahde alla vända inåt så alla matade luft in men igen ut så effekten blev att luften stog stilla å burken med P4 och 9800PRO var bränhet innuti heheheh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Mja dell är skit i min mening. Billigt i bland men får vad man betalar för. Lika dant med hemmabyggen. Ditt 300W PSU skulle jag byta ASAP sedan köra icke JEDEC minnen utan att veta vad man gör så är det igen höjdare. Vanlig orsak till isntabilt system. Dina minnen behöver 2.8V minimum kolla det först sedan kör 3-3-3-8 timings i bios manuelt.

Flästa fel på hemmabyggen beror ofta på användaren efter min erfarenhet. har fixat till en del hemmabyggen. Både felmonterade kylare, Minnen, felvända chassifläkitar, Fick en burk som ahde alla vända inåt så alla matade luft in men igen ut så effekten blev att luften stog stilla å burken med P4 och 9800PRO var bränhet innuti heheheh.

Well, jag matar mina minnen med 2,75v som ordinerats enligt Corsair själva samt deras timings som de satt, dina timings är för låga. JEDEC vet jag inte vad det är..

Gällande Dell så funkar ju åtminstone deras datorer samt är tysta, det kan man ju inte säga om hemmabyggen även om jag nu har waterchill och tysta 120mm fläktar i chassi med motstånd för extra lågt ljud.

Funderar på en ny nätdel, känner bara inte för att lägga ut 800-1500kr för en nätdel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Well, jag matar mina minnen med 2,75v som ordinerats enligt Corsair själva samt deras timings som de satt, dina timings är för låga. JEDEC vet jag inte vad det är..

Gällande Dell så funkar ju åtminstone deras datorer samt är tysta, det kan man ju inte säga om hemmabyggen även om jag nu har waterchill och tysta 120mm fläktar i chassi med motstånd för extra lågt ljud.

Funderar på en ny nätdel, känner bara inte för att lägga ut 800-1500kr för en nätdel.

Ne just det. JEDEC är standarden för olika minnens frekvens, spänning, timings etc. PC4000 är för det första igen standard och kommer nog alldrig bli heller. PC3200 är högsta standarden för DDR minne av 168 pins model. Timings 3-3-3-8 är standard för det och 2.5V.

Och att köra 500Mhz minnen annses därför direckt som en överclockning, från crosair själva. AHft med deras sketna FX-51 godkända minnen å göra. Godkända av dom men fick ju vara glad om datorn ens postade med dom. Typ värsta skit minnet på planeten. Skit låga timings och ECC/REG gick inte nåt vidare i hop.

Kör du dom desutom i 400Mhz kan du lätt sänka timigsen till JEDEC spec alltså 3-3-3-8 villket är rätt slappa tamings och 3-4-4-8 är ricktigt dåliga men högre frekvens kräver högre timings.

Om du inte kan köra dom i det så är ju i princip ett vanligt 400Mhz PC3200 bättre ju.

Därför jag hålelr mig borta från Corsair och sån skit i min mening då dom använder chips från tex samsung mm och gör sina egna överclockade modeler av dom men för bästa komptabilitet bör chipsen gå i deras avseda timings och spänning och frekvens på en PCB dom är avseda för. Ett orginalminne så är hela stickan gjord av samma tillvärkare som gjort chipsen med.

Alternativt väljer jag godkända minnen för moderkort/cpu.

400Mhz 3-3-3-8 2.8V ska inte vara nåt problem för dina minnen om dom pallar 500Mhz.

15A på 12V railet är lite i klenaste laget tycker jag med soppas många diskar och sådant grafikort å CPU.

MSI brukar rekommendera 18-20A för deras moderkort vill jag minnas.

Sedan är det också det där att folk köper värsta grafikkortet, cpu etc sedan snålar på PSU mm. Sett många burkar falla på sånt sedna tror folk det är fel på processorn å grafikkortet så blirt alldrig mer nvidia gnället osv.

Permalänk
Medlem

Nu har jag införskaffat mig en ny nätdel, en OCZ Powerstream 520w http://www.legitreviews.com/article.php?aid=151

Men problemet kvarstår, skall göra en RMA på ramminnena för jag tror att det är dom som är kinkiga med moderkortet trots att dom skall vara kompatibla så kan just den serien med dom minneskretsarna vara ej kompatibla..

Aja suger gör det iallafall

Permalänk
Medlem

Har själv haft en del problem med mitt moderkort. Tror det beror på att vissa PCI-platser krockar med SATA och nätverksporten (samma IRQ) på NForce4. Dina blådumpar indikerade ju nåt vaj med IRQerna, så det kanske är det som är problemet. Det är ganska gott om poster från folk med liknande problem på NVForumen om du kollar.

http://forums.nvidia.com/index.php?showforum=34

Sålla bort dem som inte patchat för dualcore (negativa pingtider), inte stängt av NVidia-brandväggen (blådumpar & andra problem) och avlastning av CRC (korrupta downloads) så finns det en del kvar som har 'oförklarliga' problem... Bland de posterna har jag hittat teorin om att det just ska vara nåt med att NForce4-chippen fördelar IRQ litet osmart mellan olika saker. IRQ på PCI-platserna är ju dessutom något som kan variera från ett ASUS-moderkort till ett MSI-moderkort.

Själv kör jag nu med separat nätverkskort och det är hyfsat stabilt, men inte helt - kan fortfarande frysa burken vid hög aktivitet på diskarna/nätet. Tänkte göra en mer systematisk omroddning bland PCI-kortplatserna senare ikväll för att se om det kan hjälpa.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

hart med IRQ å göra testa å byt från APCI till PCI fins oftast i bios. APCI tillåter 30 IRQ:er kontrollerat av oprativsystemet medans PCI allternativet låter bios sköta IRQ:erna. Kan man desutom tilldela IRQ:er i bios själv så kan man ju testa olika kombinationer. Löst många krockar för mig i alla fall på deverse moderkort. 15 IRQ:er duger oftast om man inte har jävligt mycket HW i burken.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Ska provas.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

Det man skall ha i åtanke är väl att om du ändrar från ACPI till PCI så kan windows strular, att man får göra en ominstallation. Det åkte jag på en gång förut iallafall då hela systemet sket sig så jag fick ändra tillbaka och installera om datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Det man skall ha i åtanke är väl att om du ändrar från ACPI till PCI så kan windows strular, att man får göra en ominstallation. Det åkte jag på en gång förut iallafall då hela systemet sket sig så jag fick ändra tillbaka och installera om datorn.

Mja windows gillar det inte på det viset windows är uppbyggt.

Kör själv linux å fins det drivisar installerade å confade skiter den i villken IRQ det är så länge hårdvaran har stöd laddas stöd för den oavset så för mig kan jag bolla IRQ:er som ajg vill. Flytta hårdvara som instickskort utan å installera om nåt etc. Windows fattar jag inte ricktigt varför det gämt ska ha drivrutiner ominstallerade så fort man flyttar nätverkskortet eller liknande.

men men. En ominstallation kan behövas ja men det bör fungera efteråt. Har som sagt med windows jävla sätt att hantera hårdvara på.

Permalänk
Medlem

Enligt de flesta trådar här så kan dumpning av fysiskt minne kombinerat med texten
"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" bero på allt från direkt ingripande av Bill Gates till hastigt utvecklad fullmåne i april. Dvs, det kan vara ett fel som kommer sig av vad som helst.

Jag fick själv det höga nöjet att se detta på min egen laptop i går (IBM A31; 1.4 Ghz; 500 RAM. Jag följde en huskursinstruktion och tog ut minnena och satte in dem på omvända platser. Detta fungerade om jag bara satte in ena kortet i "fel" plats och inte båda i omvända platser (magi!).

Jag hade således "tur" att drabbas av fel i RAM-minnet och kunde få liv i datorn igen med halverad RAM (faktiskt väldigt skönt att det fungerade).

Min fråga är, kan jag "tvätta" RAM-minnet eller är det rökt att använda det på denna dator?

En del svar jag sett hävdar att RAM som inte fungerar i urspr. dator fungerar utmärkt om man sätter in dem i en annan dator.

Någon?

Permalänk
Medlem

Resetta BIOSET och försök sedan igen.
Har troligtvis med någon inställning att göra.
Tempsen orsakar inte bluescreen, det stänger bara av datorn.
Ovanstående talare kan ha rätt med minnesdelen, men prova som sagt o cleara C-mos först.

Felsök var enda del du kan.

Jag vet, jag har sämst svenska.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Re: Bluescreen hela tiden, MSI NEO4 FI Corsair XMS TWINX PC4000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Vad tusan kan vara fel, stört mig på detta satans länge nu.

Har du provat höja spänningen till dina minnen?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bluescreen hela tiden, MSI NEO4 FI Corsair XMS TWINX PC4000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berthill
Har du provat höja spänningen till dina minnen?

Ja jag testade förut att öka volt till minnen, som trots allt är specade till 2.75v. Har även ökat chipset för att se om det hjälper men inget hjälpte.

Skall försöka få minnena att gå på RMA, tror att dom inte är riktigt kompatibla med mitt mobo. Alt köper annat moderkort för dom funka ju fint i ett annat moderkort...

Permalänk
Medlem

Core-crunch på sydbryggan i samband med montering av vattenblocket?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Core-crunch på sydbryggan i samband med montering av vattenblocket?

Say what? Kör vattenblock på CPU/VGA inget chipset nu då det itne får plats pga GFX ivägen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Say what? Kör vattenblock på CPU/VGA inget chipset nu då det itne får plats pga GFX ivägen...

ok, i första posten

"Asetek Waterchill CPU/NB/VGA"

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Pröva att koppla ur ide-diskarna och se om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
ok, i första posten

"Asetek Waterchill CPU/NB/VGA"

Ja jag har ett sånt waterchill men om du kollar layouten på detta mobo så funkar det ju inget vidare med kylning på NB.

Varför i fridens namn skall jag koppla ur IDE-diskarna, läser man på nvforumet så är det ju SATA som är den mest potentiella boxen i dramat. Samt att jag kör ju OS på IDE-disken :/

Permalänk
Medlem

Därför att jag i fridens namn har samma mobo med samma problem och det visade sig vara diskarna. Det blir knas med vissa SATA och PATA konfar.

Det skadar väl inte att pröva?

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering från mig;
För att prova om det var minnet körde jag torture i Prime 95 över natten (utan problem). I morse skulle flickvännen surfa litet på nätet, fortfarande med prime igång, och då frös det... Hon sa att hon klickade på en länk när den slutade svara... Jag satt i bredvid, men kollade inte närmare på vad hon gjorde.

Det jag vet är att den höll på att swappa järnet när den frös, men det är svårt att avgöra om frysningen kom av swappandet, den extra nätverkstrafiken, eller helt enkelt I/O-lasten...

Direkt efteråt plockade jag i alla fall ner riggen och bytte PCI-plats för nätverkskortet, disableade parallellporten, seriellporten och onboard LAN och litet annat för att fria upp interrupter, och försökte boota. Typ 15 blådumpar och olika BIOS-inställningar senare gav jag upp och begav mig till jobbet.

När jag kom hem rotade jag litet i BIOS, tog upp burken i Safe mode och avinstallerade SpeedFan och ATITool, och nu bootar den till 'usermode' igen. Vet dock inte ännu om den är stabil vid mycket I/O-trafik, så jag ber att få återkomma.

EDIT: Den är iaf. inte primestabil. Fick en 'DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL' i NVAtabus.sys... Men det är positiva nyheter, för det pekar *RAKT* på NVidias IDE-drivers! Alltså ungefär vad c-boi skriver här ovan. Jag avinstallerade i dem Device Manager och körde in windows 'Standard Dual Channel PCI IDE Controller' istället - hoppas bara det inte är för PCI-kort.... Ska testa så allt funkar igen.

EDIT2: Ingen blådump, men den fryste igen när jag körde prime + surfade litet på swec. Bootade om och avinstallerade även NVidias SATA-drivers... Får se om det hjälper... Måste på jobb nu, så mer info kommer förmodligen först ikväll.

EDIT3: Jaaaaaa! Nu är den fan stabil! Har kört prime hela dagen och den klarar svår I/O samtidigt. Men det är fan skam för NVidia att man inte kan använda deras drivrutiner.

Visa signatur

Gammal och gnällig