Permalänk

Kommer det göra någon skillnad?

Mitt system består av:

Prescott 3,2 GHz
Twinmos 2x512 cl 2,5 matched pair DUAL
Radeon 9800xt

Jag har alltså följande minnen:
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=118498

Min fråga är nu om jag kommer få märkbart mer prestanda om jag istället köper snabbare/bättre minnen?

Jag har kollat på dessa:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304401&cks=ASS&assoc=5684...
(Obs, dyra på komplett, men de har bra spec.)

Sen undrar jag även om jag kan använda DDR2-minnen istället för DDR-minnen? Mitt moderkort är just nu pajj, men jag ska köpa ett nytt, det blir ju då ett S478 med I865 eller I875. Om jag KAN använda DDR2 istället, gör det då någon större skillnad?

Tacksam för svar.

Permalänk

Det skulle vara meningslöst att komplettera dina 2x512 CL2.5 minnen med annan typ 2x512 CL2 minnen.
Dom snabbare CL2 kommer att arbeta i den långsammare CL2.5 hastigheten som dom gamla har.
Dessutom är det inte helt garanterat att datorn / moderkortet tycker om blandningen.

Att helt byta ut dina 2x512 CL2,5 minnen mot nya 2x512 CL2 minnen känns också mycket tveksamt, även om du skulle få en viss prestandahöjning.
I dina kläder skulle jag ha kompletterat med ytterligare 2x512 av samma billiga twinmos som du redan har.
Totalt 2GB är mer värdefullt än 2x512 oavsett hastighet.

Då kan du köpa nytt socket 478 moderkort, ex.vis;
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124228

Detta tror jag är det bästa och enklaste för dig på kort sikt.

Du aldrig kan blanda DDR och DDR2, dessutom är dom fysiskt olika och passar inte i varandras minnesslot.
Även om du hade kunnat sätta in DDR2 minnen så är inte prestandan är bättre än DDR.

Eftersom socket 478 nu är "död" så står du i en återvändsgränd när du behöver uppgradera vidare, men med en 3,2Ghz processor + 2GB minne + möjligen ett 7800GS AGP grafikkort, så
kan du klämma ut det sista från socket 478 och faktiskt ha en riktigt bra speldator.

På lite längre sikt är det DDR2 och PCIe grafikkort tillsammans med Intel Socket 775 och AMD 939 / AM2 socket processorer som gäller och då måste du göra en större förändring med hela systemet, i princip köpa ny dator eller eventuellt satsa på dom kombinationskort som finns på marknaden.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk

Okej.

Men du. Jag har letat lite efter I875 när det gäller S478. Tydligen ger de en viss prestandaskillnad jämfört med I865. Men det är ju nog svårt att hitta S478, jag har lyckats hitta ett enda med I875 bara.

Permalänk

Du får ingen märkbar prestandahöjning med 875 chipset jmfrt med 865.
Från början var det sagt att 875 skulle ha en snabbare minneshantering, men det gick moderkortstillverkarna runt och gjorde 865 lika snabbt. Sedan supporterar 875 chipset även ECC minnen ( för servers ) vilket är mindre intressant för dig.

Ytterligare ett 865 kort fortfarande på lager ( förutom tidigare länkat asus kort ):
http://www.webhallen.com/prod.php?id=26373&ref=Buggy

Du ska nog inte vänta för länge.
Många handlare tar inte längre hem 478 korten när dom tar slut på lager.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk

Jag täknte försöka få ett nytt på garantin. Men varken komplett (där jag köpte det) eller asus kan säga att det kommer gå under garantin. Båda säger att det är ovanligt att sydbryggan smäller sådär. Samtidigt, hur ska de kunna säga att det INTE går under garantin? Jag har ju inte gjort något. De måste väl kunna bevisa att jag har gjort något som lett till det hela i så fall?

Om jag skickar in det och inte får ett nytt blir det dyrt, men det känns som jag borde få ett nytt.

Permalänk

asså har du de pengarna att köpa ram för så verkar det ju vettigare att satsa på a64.
Men det är ju viktigt att veta vad du tänkt göra med din maskin, är det spel som gäller så är ju grafikkort vettigare att satsa på.

dina nuvarande ram 0
a64 1500:-
billigt 939mobo 600:-
sälj din cpu -xxx kronor

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
asså har du de pengarna att köpa ram för så verkar det ju vettigare att satsa på a64.
Men det är ju viktigt att veta vad du tänkt göra med din maskin, är det spel som gäller så är ju grafikkort vettigare att satsa på.

dina nuvarande ram 0
a64 1500:-
billigt 939mobo 600:-
sälj din cpu -xxx kronor

Nje, hade inte tänkt byta såpass mkt. Och köper man nytt mobo idag blir det ju med PCI-E och då måste jag köpa nytt grafikkort med.

Jag bara undrade ifall det gör stor skillnad med minnena. Tydligen inte. 2 gb RAM behöver jag nog inte, inte än på ett tag iaf.

Tack för svaren.