Permalänk
Medlem

Shappire Radeon Xpress 200P Problem

Ja jag ska säga att jag tror att det är problem i alla fall, ska börja med att förklara mitt problem.

Min kompis ville ha hjälp med att sätta ihop sina nya dator han beställde och här är specs;

CPU:
AMD Athlon 3200+

Minne:
Corsair 1Gb

Mobo:
Sapphire Radeon Xpress 200P - Socket 939 (RX480+SB400)

Graffe(inte så viktigt i frågan)
Shappire X850XT

Hårddisk:
WD 160Gb(han hade den i sitt gamla system men den skulle formateras och får windows installerat rent på sgi igen)

SATA DVD brännare köpte han med..

Jag satte ihop allt i ett chassi som han köpte, allt gick fint. Sedan skulle vi testa systemet och installera windows.
Jag går in i Bios med en gång och ändrar så att Cd-Rom får högre boot prioritet är hårddisken.
Den rebootar, då kommer det upp en text som ber en trycka på F4 eller Ctrl+S för att gå in i Raid inställningarna(ska inte köra RAID!). Går i alla fall in och kollar, då tycker daorn att hans SATA DVD läsare är en HD som skall köras i Raid, vi skiter i det och forsätter med bootandet, då kommer det upp på skärmen där datorn listar alla olika saker i systmet ni vet(vet ej vad det kallas). Där den säker efter DMI pool ni vet....

I alla fall då står det ganska högt upp:
WD 160Gb HDD S.M.A.R.T ........................ Disabled

FRÅGA ETT: Vad fan menar den med det? (Jag hade bara en HD i och den var inställd på Master utan en Slave)

Sedan så bootade dator från Windos skivan... det tar sjukt lång tid för datorn att "Kontrollera datorns hårdvara"

Sedan så kommer man in i installationsprogramet och den börjar kopiera filer från Cd skivan. Efter att den kommit 1% så kommer ett error meddelande upp och säger att det inte går längre p.g.a en fil går ej att kopiera.
Vi rebootar igen och försöker att installera igen, MEN när den söker efter DMI pool så står det:
NTLDR is missing
Press Ctrl+Alt+Delete to restart

FRÅGA TVÅ: Vad menar den med det

Jaha nu går det inte alls bra.... då kommer jag på den grymt dumma iden att installera windows på hårddisken på en annan dator och sedan sätta in den i hans dator inann man installerat något annat...
Installationen går fin från den andra datorn. Senda så startar det på hans dator!!!

Kommer in som Admin och ska börja installera lite drivrutiner till mobo, då kommer det upp error medelanden igen och jag startar om datorn, då står det att Windos inte stängdes av rätt förra gången och så kan man välja på att starta windos i felsäkert läge.

Försökte boota från windows cd och installera genom hans datorn nu när jag hade windows som "funkade" på hans dator. Då bootar den inte från cd utan startar windows från HDD fast jag sagt till i Bios att den inte ens ska boota från Hårddisken.

FRÅGA TRE: Är det fel på mobo som inte riktigt får kontakt med något eller vad?

FRÅGA Fyra: Hjälp hjälp!!!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Kolla först att både SATA DVD och hårddisk är riktigt avlästa/igenkända i bios menyn.
Kolla sedan att du har riktig boot ordning.
Det finns två slags boot som kan ändras.
1- Floppy - CD-ROM - Hårddisk
2- Hårddisk boot ordning

I första fallet kan det ha varit nr 2 som av någon anledning inte var rätt.

Som du sedan också själv skrev, det är nödvändigt att installera OS på det aktuella kortet och inte på en annan dator.

Det är tyvärr inte alla moderkort /bios som gillar SATA CD/ROM.
Kolla alla SATA kablar och anlutningar samt om det finns någon bios uppgradering och / eller skaffa en "vanlig" DVD.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2