Permalänk
Medlem

Fel i manual?

Hejsan, jag har ett Gigabyte GA-6LM7(a) moderkort som jag har kört en Celeron 366mhz på utan problem, det står i spec att den klarar upp till 433.

I manualen så står det hur man ska ställa in för att använda 566 mhz istället, så det är lite otydligt om det går eller inte.

Jag kom över en 566 mhz billigt idag, och tänkte att jag skulle testa, men det funkade då inte.

Är det så att dom har slarvat i manualen, eller är processorn död? vad tror ni?

Länk till manual
http://europe.giga-byte.com/FileList/Manual/motherboard_manua...

Länk till specs
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Vet ni något annat bra moderkort till 566 mhz (sockel 370) som klarar att få upp den i 1 ghz (har läst att vissa har lyckats med detta)

//Adam

Visa signatur

^^

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt kort är LX-chippat vilket tyvärr inte är ett speciellt bra chipset. Maximal officiella busshastighet än 66 MHz och det är långt från alla kort som klarar en överklockning till ens 100 MHz. Uppföljaren till 440LX var 440BX som är ett legendariskt chipset. Ett bra BX-kort klarar en FSB på 150+ MHz.

Moderkort baserade på 440LX eller 440BX var oftast slot1-kort. För nyare S370-processorer finns det ännu bättre alternativ som t.ex. Via Apollo Pro 133(T) och Intels i815-serie.

Det perfekta kortet för dig borde vara t.ex. Asus TUSL2-C eller Asus TUV4X eller någon av de tidigare modellerna som inte klarar Tualatin (CUSL2-C resp. CUV4X).

Anledningen till att din Celeron 566 inte funkar på ditt moderkort är förmodligen att Celeron 566 bygger på Coppermine och är en generation nyare än de äldre 250nm-processorerna. Ditt moderkort klarar antagligen inte att ge så låg spänning som krävs bl.a.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ditt kort är LX-chippat vilket tyvärr inte är ett speciellt bra chipset. Maximal officiella busshastighet än 66 MHz och det är långt från alla kort som klarar en överklockning till ens 100 MHz. Uppföljaren till 440LX var 440BX som är ett legendariskt chipset. Ett bra BX-kort klarar en FSB på 150+ MHz.

Moderkort baserade på 440LX eller 440BX var oftast slot1-kort. För nyare S370-processorer finns det ännu bättre alternativ som t.ex. Via Apollo Pro 133(T) och Intels i815-serie.

Det perfekta kortet för dig borde vara t.ex. Asus TUSL2-C eller Asus TUV4X eller någon av de tidigare modellerna som inte klarar Tualatin (CUSL2-C resp. CUV4X).

Anledningen till att din Celeron 566 inte funkar på ditt moderkort är förmodligen att Celeron 566 bygger på Coppermine och är en generation nyare än de äldre 250nm-processorerna. Ditt moderkort klarar antagligen inte att ge så låg spänning som krävs bl.a.

Först och främst, tack för det snabba svaret. Det får bli att köpa nytt moderkort helt enkelt, men hur som helst, kan jag via jumprar på moderkortet ändra fsb till 83 mhz, så det blir 5.5*83=456,5 mhz (ungefär). Var bara tvungen att säga det .. men hursom helst tack för svaret.

EDIT: Hur stor är chansen att processorn har pajjat föresten?

/Adam

Visa signatur

^^