Permalänk

problem med dualchannel

Hej
Jag har precis byggt ihop mitt första hembygge.
Allt funkar bra förutom att jag har lite prboelm med minnet...

Jag har 2 st 512mb corsair pc3200.
Jag har pluggat in dom på a1 och b1 (dual channel) på mobot, men bios, windows och alla andra testprogram hittar bara 1 sticka.

Har jag problem med inkompatibilitet, nån fel inställning?

Moderkortet är ett Asus A8N-E och ska stödja dualchannel.

Fråga: Måste stickorna vara köpta i ett 2X-paket? Alltså 2 stickor i samma frp??

Tacksam för svar och hjälp...

Permalänk
Medlem

Testa flytta runt dom. På det viset kan du se om det är moderkortet eller minnet det är fel på.

Permalänk

Finns också lite bökiga inställningar i BIOS på det mb. Se efter så att allt är rätt inställt, t.ex. dual channel aktiverat.

Det ska fungera bra med 2 st hyfsat lika 512or. Det är mkt överdrivet hur lika minnena måste vara. Det viktigaste är att de är av samma sort och mängd på varje kanal.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Finns också lite bökiga inställningar i BIOS på det mb. Se efter så att allt är rätt inställt, t.ex. dual channel aktiverat.

Det ska fungera bra med 2 st hyfsat lika 512or. Det är mkt överdrivet hur lika minnena måste vara. Det viktigaste är att de är av samma sort och mängd på varje kanal.

Vart hittar man inställningen för att aktivera Dual channel på A8N-E?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Testa flytta runt dom. På det viset kan du se om det är moderkortet eller minnet det är fel på.

Jag har testat bägge korten på min förra dator, separat, och de funkar alldeles utmärkt, och så har jag testat minnena från min gamla dator på den nya, och alla portar fungerar.
Vette f*n alltså.... =(