Permalänk
Inaktiv

Fel på datorn efter dammsugning

...

Permalänk

Man upphör aldrig att förvånas:). Hoppas folk läser detta så vet dom att dom inte ska göra så! Testa plocka ut minnena och kör dom var för sig och försök hitta exakt vad det är som lagt av!Har du tur är är det bara ett minne som lagt av,har du otur kan det vara mobot,grafikkortet eller kanske ännu mer!! Det är inte så bra om det börjar spraka:).Sen kan det ta lång tid innan ESD(statiska)problem uppstår,så även om du får igång den igen så om ett tag kan nåt annat gå sönder!
Lycka till Mvh

Permalänk
Inaktiv

Okej, ska testa det du skrev. Kan det vara någon ide att köra memtest eller något annat prog för att testa?

Permalänk
Medlem

Man skall alltid rengöra med tryckluft alt luft på burk.

Prova memtest så ser du om du får minnes fel.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Funkar datorn? eller strular den bara ibland?

Permalänk
Medlem

Det fungerar bra att dammsuga datorn MEN man ska inte stoppa in munstycket nära mycket känsliga saker som bl.a. minnen!!!
Försiktighet är A och O i nästan allt man gör med hårdvara i en dator!

Kör ett cpu test också som t.ex. prime95, då kan man upptäcka diverse fel i inte bara cpu:n.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv

...

Permalänk
Medlem

Är det en cpu med heatspreader eller är den utan detta?

Är det en utan kan cpu:n mycket väl tagit stryk så testa prime 95 över natten.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det behöver defentivt inget sprakande för att få ESD skador. Enbart att ta på känslig elektronik utan att skydda sig kan leda till ESD skador även om du själv inte märker den lilla ladningen som du utstrålar.

Hoppas att du får det att fungera igen.

/Martin

Permalänk
Inaktiv

Blubben: Det är en Athlon XP 2600+ Barton, fläkten heter Spire Whisperrock och är blå. Om det är någonheatspreader vet jag inte..

Permalänk
Medlem

Om du skruvat loss fläkten från kylflänsen, och låtit flänsen sitta kvar på cpun så kan den ha hamnat snett så datorn går varmt och får för sig att starta om.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Barton har ingen heatspreader, så mycket kan jag avslöja.

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Går bra å damsuga som nån tidigare sa så länge mna inte är på kännsliga ställen. Nätaget brukar jag ta etc men rör alldrig vid eller för nära komponenter. Minst 5cm brukar jag ha oftast mer. Brukar msät ha den där för att fånga upp damet som blir och antigen blåsa bort det eller använda en stor pump för maddraser. Men direckt kontakt eller vara för nära är ike nån höjdare.

Permalänk
Inaktiv

...

Permalänk
Medlem

Du ska nog inte testa stoppa fläkten med fingret! använd atitool eller något liknande program!

Hoppas det löste sig för dig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.