Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Permalänk
Medlem

Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Nu är det så att jag drar iväg utomlands för att plugga ett år i augusti. Därmed ska jag inhandla en laptop i juli någång.

Dell ser det ut att bli. Detta då jag kan skräddarsy datorn exakt som jag vill ha den. Dessutom är jag nöjd med Dell.

För tillfället erbjuder de:

Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Självfallet lite snabbare varianter också.
Jag undrar hur denna presterar mot t.ex. AMDs Dual Core-serie.
För tillfället har jag en 4200+ som kör i 2.5Ghz, dvs nånstans runt 4800+.

Det blir självfallet ett nedsteg men det är ju en bärbar så...
Ett 7800 GO (eller om 7900 GO eller nåt kommer) ska jag försöka få tag i. De är slut för tillfället hos Dell (7800 GO altså).

Vad motsvarar en 4200+ ungefär hos Intel?
Är CPUn jag skrivit om en Yonah?

Jag ska självfallet vänta så länge som möjligt innan jag slår till.

Tack på förhand!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Yonah ska det vara... tror jag... 4200+ bör vara 4.2GHz intel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Yonah ska det vara... tror jag... 4200+ bör vara 4.2GHz intel...

4.2 GHz Prescott, möjligtvis. Intels mobila varianter är annorlunda.

Tycker självklart att du ska köra på en Core Duo, även om jag inte kan säga hur den står sig gentemot din X2:a. Vad jag har läst så ska den vara tillräckligt kvick i alla fall.

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtechs preview presterade Yonah ungefär som en Athlon 64 X2 i samma frekvens. Så ungefär som en teoretisk "3333+" eller en X2 i 1.66GHz.

Det är en bra cpu kör på om du inte har råd med en snabbare, Yonah/Core Duo finns upp till 2.16GHz (som kan börja jämföras med en oklockad X2 4200+). Intels dualcore P4or matchar inte X2s prestanda, FX-60 (2.6GHz 2x1MB L2) är snabbare än Intel 965 XE som går i hela 3.76GHz med 2x2MB L2 och är dualcore (dual-dies) i majoriteten av tester t ex. Så jag vet inte direkt vad du vill ha för svar på vad det motsvarar hos Intel.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag fick ett rätt bra svar. Jag väntar så länge som möjligt. Dell har nämligen en tendens att höja upp det sämsta altermatiet rätt ofta. Tidigare var det 1.66 icke Duo, sen blev det duo. Om ett par månader kanske 1.8Ghz är det långsammaste. Man får mer för pengarna Men skulle jag nu köpa en 2.2Ghz av denna skulle det altså motsvara ungefär vad jag har nu, lite segare kanske?

För övrigt, hur står sig CPUn i topic mot en:
Intel® Pentium® 4 670 Desktop Processor w/ HT Technology 3.8GHz 800MHz FSB 2MB

Denna erbjuder nämligen Alienware som deras snabbaste CPU.
Min kompis funderar på att köpa en sådan ungefär vid samma tidpunkt. Den är inte "Duo" och jag antar att det är en annan kärna. Hur presterar dessa mot varandra?

Själv kommer jag att köpa en "Duo"/"Dual" så jag vill ju ha något som presterar ungefär likadant (dvs i t.ex. spel, annars är ju Dual bättre). Kanske är omöjligt? Nu kan jag ju köra BF2 i 1600x1200 med allt på max. Om jag har 2GB RAM, ett 7800 GO och nån hyffsad CPU borde det ju gå tycker man, i laptopen altså? Eller?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Yonah ska det vara... tror jag... 4200+ bör vara 4.2GHz intel...

Skall jag skratta eller gråta? +4200 är en prmärkning. Att Prescotts och andra desktopprocessorer från intel inte är så snabba per mhz gör knappast att deras mobila processorer har samma problem.

Processorn är givetvis lite långsammare än den du har idag, men å andra sidan brukar ju instegsmodellerna vara det mest prisvärda alternativet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Okej, tack Om man nu ska gå efter "plusnamnen" är väl snarare 4200+ som en 3500+, dvs 3.5Ghz. Två såna. Men det är ju bara en förenkling.

Men säg i spel som t.ex. BF2, kommer jag att märka någon skillnad?

Nu kommer jag inte spela så mycket. Datorn lär mest användas till skolarbete, videoredigering, musik osv. 2GB RAM, 7800 GO samt CPUn i fråga, det är tillräckligt snabbt eller? (Inte för skolarbete, för spel syftar jag isf på )

Eller ja, frågan är väl snarare hur mkt långsammare det blir jämfört med det jag har nu.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Hur mycket långsammare det skulle bli vet jag inte pga att du inte skrivit vilket grafikkort du har i din vanliga dator plus att det ofta är tester av specifika bärbara och inte samma dator med olika grafikkort t.ex.

Core duo är den klart snabbaste cpu:n iallafall i program, spel som är flertrådade som t.ex. quake 4.
Go versionerna är ju alltid långsammare än desktop varianterna för annars skulle batteriet på datorn ta slut på 1 minut

Sen skulle jag ALLDRIG köpa en bärbar med en p4 processor i, ALLDRIG I LIVET !!!
Så säg åt din kompis att titta på en turion eller core duo dator istället.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hehe okej, tack
Jag sa inte vad för grafikkort jag har eftersom det står i min sign om man klickar där.
Det är ett 7800GTX GS iaf, så det blir ju lite lägre klock. Men det brukar man kunna "åtgärda" med lite OC via drivrutiner

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.