Permalänk
Medlem

L1 & L2 chache ?

Folk pratar om att stänga av L1 och L2 chache i BIOS för att få mer prestanda?

Då är frågan, vad gör då detta ? Vad händer om man sätter dom på "disable"

Permalänk
Medlem

Om du stänger av processorns cache startar inte datorn. Var ska den lägga information utan minne?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Om du stänger av processorns cache startar inte datorn. Var ska den lägga information utan minne?

Om en dator inte startar för att man stängt av cache-minnena är det sannolikt nåt annat som spökar. Processorn ska fungera lika bra utan cache. Den borde dock bli ohyggligt mycket långsammare. För visst kan man får ut lite högre frekvens med cache avstängt, men utan cache får processorn hela tiden jobba mot ddet vanliga RAM-minnet som går med lägre frekvens än cache, summa summarum - låååångsamt. Nu är detta jag sagt bara mina egna teorier byggda på tidigare erfarenheter. Ska under dagen leka lite i BIOS och återkommer med olika bencmark-resultat för att antingen verifiera det jag sagt eller mot förmodan tvingas erkänna att de som stänger cachen gör rätt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Okej, det var så det va... aja, i allafall tjänar man inget på det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Stänga av cachen för att höja frekvensen fungerar ibland men prestandan blir INTE bättre trots högre frekvens om man inte får mycket stor skillnad.

Sen är det inte säkert att datorn startar utan cache, Vissa operativ och program fungerar inte utan cache aktiverat.

Grejen är den att tillverkarna skulle kunna spara en massa pengar vid tillverkningen om man skulle tjäna prestanda på att stänga av cache för då skulle de inte behöva ha med cache i cpu:n överhuvudtaget(Cache är dyrt för tillverkarna).

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!