Permalänk

Hådvarukrav för en server???

Hej, vet att det finns liknande frågor uppe i forumet, men skulle vilja få ett svar på min fråga.

Har tänkt att sätta upp en dator, som delar internet åt 3-4 andra datorer. (100 Mbit BBB) Den ska även vara en snabb filserver åt nätverket ( 4x 200 gb ide seagate) Den ska därutöver vara en ftp/dc++ server.

Hårdvaran: P3 Tuatlin (eller vad den heter) 1,0 ghz @1.2ghz, 256 mb ddr-ram (konstigt nog istället för sdram) - lagt dom på 166mhz, aopen moderkort från 2002- vet ej exakta namnet, 4x200 gb hårddiskar ide, ide kontrollerkort realtek tx2 ata100 (för utökning)

Nätverkskortet jag tänkt mig är en intel gigabit eller alternativt 3com, så att processorn avlastas.

Jag har noll koll på linux, men alla pratar om att man borde köra debian eller freebsd.....

Min fråga är, räcker hårdvaran att dela ut 100/100 mbit internet åt alla datorer, samtidigt vara en filserver för nätverk och ftp o dc++?????

Min andra fråga är, vilket op. system med vilka prog. borde jag köra för optimalt prestanda....har inget emot att lära mig linux eller liknande.....

Visa signatur

Amd 64 3200+ @2.6 ghz, 1, 5 gb Twinmos pc3200 @ 230 mhz, 200 Gb SATA hdd, moddad MSI s.939 Mobo, Powercolor X850Xt PE AGP 256 MB, Tuniq Tower Cpu-kylning, Zalman vf700-cu vga, 2x 120mm Ewerflow 5v, ThermalTake Shark Fulltower

Permalänk
Medlem

Kan bara svara på den första frågan angående om hårdvaran räcker och nej det räcker inte.
Du borde köpa i alla fall en 512mb sticka om du ska köra så många olika processer på ett sådant system, minnet måste troligen vara 768mb minst helst 1gb.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk

det går att fixa :)......finns det fler synpunkter på hårdvaran??

Visa signatur

Amd 64 3200+ @2.6 ghz, 1, 5 gb Twinmos pc3200 @ 230 mhz, 200 Gb SATA hdd, moddad MSI s.939 Mobo, Powercolor X850Xt PE AGP 256 MB, Tuniq Tower Cpu-kylning, Zalman vf700-cu vga, 2x 120mm Ewerflow 5v, ThermalTake Shark Fulltower

Permalänk
Medlem

Inga mer synpunkter på hårdvaran om du inte vill byta allting
Det kan bli lite lite cpu kraft om du ska ha en ordentligt bra brandvägg och kanske en virus scanner och sånt.

Mjukvarumässigt skulle jag skaffa Windows 2003 server roligt nog
Har själv hållt på med en linux server och det blir så förbaskat krångligt när det man jobbar mot och ska vara server för är windows maskiner, visst det finns samba men det är en sån massa krångel med det

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Inga mer synpunkter på hårdvaran om du inte vill byta allting
Det kan bli lite lite cpu kraft om du ska ha en ordentligt bra brandvägg och kanske en virus scanner och sånt.

Mjukvarumässigt skulle jag skaffa Windows 2003 server roligt nog
Har själv hållt på med en linux server och det blir så förbaskat krångligt när det man jobbar mot och ska vara server för är windows maskiner, visst det finns samba men det är en sån massa krångel med det

MVH

Läs guiden för samba isf.
Samba är inge svårt.

Finns värre saker..
Ja det kommer räcka. dvs om du skippar windows.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Läs guiden för samba isf.
Samba är inge svårt.

Finns värre saker..
Ja det kommer räcka. dvs om du skippar windows.

Jag behöver inte läsa guiden för samba ligger och går, det är saker som inte fungerar iallafall
Det är ju inte så konstigt att det inte fungerar eftersom samba i princip är en emulering men jobbigt är det iallafall...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

hur pass svårt är det att fixa nätverksanslutningar och ip i samba?

Visa signatur

Amd 64 3200+ @2.6 ghz, 1, 5 gb Twinmos pc3200 @ 230 mhz, 200 Gb SATA hdd, moddad MSI s.939 Mobo, Powercolor X850Xt PE AGP 256 MB, Tuniq Tower Cpu-kylning, Zalman vf700-cu vga, 2x 120mm Ewerflow 5v, ThermalTake Shark Fulltower

Permalänk
Medlem

Inte speciellt svårt, men kan du inte linux så är en guide ganska användbar

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!