Havok FX även för ATI

Permalänk
Melding Plague

Havok FX även för ATI

<font style="font-size: 10pt"><b>Havok FX även för ATI</b></font> <small class="small">torsdag 23 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
I måndags <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=571772" target="_blank">skrev vi</a> om att Nvidia samarbetar med Havok om en teknik för att förbättra fysikprestandan (som rök-, vatteneffekter bland annat) i spel. Tekniken går ut på att avlasta processorn som annars utför dessa effekter. Havok uppgav att systemkraven för deras API var att grafikkortet skulle klara Shader Model 3.0 vilket antydde att det bör fungera mer än på Nvidias grafikkort.
<br />
<br /><a href="http://www.pcper.com/article.php?aid=226" target="_blank">PC Perspecitve</a> skriver att de under Game Developers Conference fått bekräftat av ATI att tekniken även fungerar på deras grafikkort. ATI påstod också att det till och med fungerar ännu bättre med deras grafikkort än Nvidias.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Toyshop någon? och den är ganska gammal, släpptes vid X1800 releasen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
ATI påstod också att det till och med fungerar ännu bättre med deras grafikkort än Nvidias.

fattigt

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

Kan givetvis inte svara på om HavocFX fungerar bättre på Nvidia än ATI. Att X1800/1900 har stöd mer avancerade/omfattande shader funktioner/metoder än 78/79XX är dock välkänt. Därför är jag inte förvånad över att ATI påstår att de är snabbare.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

intrs. indeed

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Både Nvidia och ATI kommer nu med dessa pressreleaser EFTER att Ageia visat att dom kan leverera riktiga PPU:er. Varför har dom inte tidigare lanserat detta stöd för fysik om dom nu så galant klarar av det?!? Nöd-lögner tycker jag det låter som...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Både Nvidia och ATI kommer nu med dessa pressreleaser EFTER att Ageia visat att dom kan leverera riktiga PPU:er. Varför har dom inte tidigare lanserat detta stöd för fysik om dom nu så galant klarar av det?!? Nöd-lögner tycker jag det låter som...

Precis, snart stämmer Matrox in i kören också. "Jo, vi har oxå stöd för detta, våra kort kör Battlefield 2 som världens snyggaste slideshow i njutbara 3 FPS"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Både Nvidia och ATI kommer nu med dessa pressreleaser EFTER att Ageia visat att dom kan leverera riktiga PPU:er. Varför har dom inte tidigare lanserat detta stöd för fysik om dom nu så galant klarar av det?!? Nöd-lögner tycker jag det låter som...

Har för mig att nån som sa att havoc FX och Ageia inte tar hand om "samma" fysikberäkningar. Men jag minns kanske snett :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Har för mig att nån som sa att havoc FX och Ageia inte tar hand om "samma" fysikberäkningar. Men jag minns kanske snett :/

Kanske syftar på att ATIs och NVidias effekt-hack läggs på av grafikkortet, medan Ageia händer i spelet?

Dvs. man kan inte slås omkull av havsvågor om Ati/NVidia-fysik renderar dem, men man kan slås omkull av samma våg om den beräknas av Ageia.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Undrar hur detta kommer fungera på SLI/Crossfire. Om det nu är så mycket effektivare borde även budget-varianterna kunna ge mycket intressanta resultat.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

Det här verkar vara för bra att vara sant.

Citat:

An even better solution, for the user and for ATI, is that you have two ATI GPUs that can split the rendering and physics calculations between the two different cards. What is most impressive to me is that ATI has assured me that these two cards do not have to run in CrossFire mode, and thus they do not have to be the same GPU. If you have an X1900 XTX now, and in about eight months you buy a new ATI 2800 XTX, you can save your X1900 XTX for physics calculations. As of now, NVIDIA has said they do not support this feature but see the value in doing so. Hopefully that means the feature will be coming soon as the upgrade opportunities this offers readers are fantastic.

//Från länken.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

HM, ja det där lät ju lovande ... då kan man ju spara sitt grfxkort å köra fysik på det!
istället för att köpa ytterligare ett fysikkort utöver grafikkort...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

Ja de här kan juh bli riktigt lovande i slutändan. Bara efter att läsa genom artikeln att döma så imponerar tekniken helt klart. Ett hopp på hela 20-30% i Half life 2 säger juh en hel del. Då får man nästan säga att grafiken inte är tillräckligt bra i dagens läge, hehe.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Vart får man tag på en sån här rackare då? Och vad kostar dom?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Både Nvidia och ATI kommer nu med dessa pressreleaser EFTER att Ageia visat att dom kan leverera riktiga PPU:er. Varför har dom inte tidigare lanserat detta stöd för fysik om dom nu så galant klarar av det?!? Nöd-lögner tycker jag det låter som...

Bara för att du inte haft koll på det så betyder det inte att allt det som nämnts från både nv och ati är tillfälliga hacks för att kontra ageia. Därför jag nämnde toyshop, den demon har ex på hur ati kör med fysik på X1800 / X1900 korten.

Både NV och ATI kort är skitbra för GPGPU beräkningar, samma ide som ligger bakom att kunna folda på den, decoda och encoda video bl a. Att man sen har möjligheten att använda kraften i korten till att beräkna fysiken i spelet är bara ett plus och inget jag tycker man ska se negativt på, att press releasen kommer lite efter ageias press release är ju för att nämna att man kan. Ta åt sig lite av hela fysik hypen.

Permalänk
Avstängd

Kommer spelen att använda mer CPU för bätre A.I?

Alltid varit så att om grafiken eller Multiplayer prisas som fan så är det dåligt A.I, MP ska ses som bonus

Men visst det är gulligt med snyggare grafik, men det är som en blondin, fungerar bra horisontalt men prata så är det som en tegelsten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

ATI påstod också att det till och med fungerar ännu bättre med deras grafikkort än Nvidias.

Någon som är förvånad?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Någon som är förvånad?

JAG...... -.-

Permalänk
Medlem

Havok FX är väl bara kod? I så fall kommer det att byggas in i nya spel eller kommer det med drivrutiner osv?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

"ATI påstod också att det till och med fungerar ännu bättre med deras grafikkort än Nvidia."
Ööh, vad ska dem säga istället? "Vi klarar också det här men inte lika bra som Nvidia-korten".

Det vore något.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
"ATI påstod också att det till och med fungerar ännu bättre med deras grafikkort än Nvidia."
Ööh, vad ska dem säga istället? "Vi klarar också det här men inte lika bra som Nvidia-korten".

Det vore något.

Och frågan är om det är sant det som ATI säger.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Varför ska man avlasta processorn? Nuförtiden är det väl oftare grafikkortet som är flaskhalsen. Speciellt med dual core finns det ju hur mycket outnyttjad processorkraft som helst!

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

För fysikberäkningar är otroligt krävande på processorn. Fast det beror på vilken typ av fysikberäkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
För fysikberäkningar är otroligt krävande på processorn. Fast det beror på vilken typ av fysikberäkningar

Japp, dessutom är det väldigt ofta som vertex-delen av GPUns pipeline är underutnyttjad, är ju trevligt om man kan flytta grejer dit. ATI och Nvidia pratade ju även om att flytta vertex-shader-exekvering till processorn när den delen av grafikkortet var en flaskhals, hur blev det med det? Särskilt trevligt skulle det ju vara på dual cores tillsammans med single-trådade spel... Fast när det HavokFX är klart och börjar användas i spel är väl spelen multitrådade förhoppningsvis.

Iofs vet jag inte hur mycket HavokFX kommer utnyttja vertex- i förhållande till pixel-shaders. Borde iofs bli klurigt att använda vertex-delen nu när ATI inte har vertex textures.