Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
kolla på alla jämförelser mellan P4C och AthlonXP... det var inte helt marginella skillnader...

Nu var det ett tag sedan man läste tester på AthlonXP, men jag kan inte minnas att någon av processorerna var ens dubbelt så snabb i några delmoment. Möjligen på minnestester till Intels fördel när de började med dual channel, men den faktiska skillnaden i slutändan påverkades inte så mycket av det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Nu var det ett tag sedan man läste tester på AthlonXP, men jag kan inte minnas att någon av processorerna var ens dubbelt så snabb i några delmoment. Möjligen på minnestester till Intels fördel när de började med dual channel, men den faktiska skillnaden i slutändan påverkades inte så mycket av det.

kolla igen det är inte sånna skillnader nu heller
och för din info - P4 hade dualchannel med RDRAM, så minnesbench vann dom redan från den första lanseringen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Senaste nytt: Idioten säger också att Intel (Alla dessa Prescott och Nordwood, antar att jag inte ska behöva ta serienumrena?) är kallare och håller längre! Fyfan vad han är jobbig. Han har redan sett tråden och han är knäckt.. Antar att han bara provoserar mig nu..........

Permalänk
Medlem

hmm Northwood är betydligt svalare än Prescott.

Men jag tror att han provocerat dig från första början & att det inte är han som är....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Att man orkar bry sig vad en person har för idiot åsikter.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Han kanske driver med dzidzius?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
kolla igen det är inte sånna skillnader nu heller
och för din info - P4 hade dualchannel med RDRAM, så minnesbench vann dom redan från den första lanseringen

Jo tack. Ägde två sådana system. Mycket bra dessutom, sen kom alla snåljudar och tyckte det var dyrt Säkert samma människor som nu köper D-Link och tror sig göra en fin affär ...

Permalänk
Medlem

Jag vet ju att han har fel.. Blir bara så jävla förbannad när idioten vägrar inse..........

Permalänk

AMD vinner mer fin mark i servervärlden nu ialla fall
, så där får amd + i kanten . de har ju fått sina prollar till fina varumärkens servrar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
AMD vinner mer fin mark i servervärlden nu ialla fall
, så där får amd + i kanten . de har ju fått sina prollar till fina varumärkens servrar.

Klart de gör, den marknaden tar de på fullaste allvar. Till skillnad mot den allmäna företagsmarknaden som de skiter så högt i att det låter som om det åskar året runt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
Pentium 4 är den bästa CPUN som finns, hatar min slöa amd, kan knappt packa upp rar med den..

klocka

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Avstängd

Så här blev skillnaden i prestanda i bench på 3DMark 05 när jag bytte system från P4E 3GHz till ett Athlon64 3200+..

Samma grafikkort och minnen användes..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN BEVIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EDIT: TACK. Ska bli skönt att knäcka bävern för 99292093023023902nde gången...

Permalänk
Medlem

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
ÄNTLIGEN BEVIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EDIT: TACK. Ska bli skönt att knäcka bävern för 99292093023023902nde gången...

Hmm, du noterade väl att testerna var till intels fördel??

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
ÄNTLIGEN BEVIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EDIT: TACK. Ska bli skönt att knäcka bävern för 99292093023023902nde gången...

tänk logiskt och du knäcker honom ... eller så är det jag som knäcker dig.. (vem vet)

Citat:

"Jag tycker att intel är bättre, för att de är oftast inte lika kalla som AMD. Intel håller längre också."

inte lika kalla ... = varmare
och varmare processorer håller inte längre

samt att benchmark inte har direkt med det verkliga livet när det gäller spel ... kolla hellre speltester.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
tänk logiskt och du knäcker honom ... eller så är det jag som knäcker dig.. (vem vet)

inte lika kalla ... = varmare
och varmare processorer håller inte längre

samt att benchmark inte har direkt med det verkliga livet när det gäller spel ... kolla hellre speltester.

Om du t.ex jämför P4C (+RAMBUS) och XP Palomino som kom ungefär i samma veva så kan jag då inte hålla med om att AMD'n var varken svalare eller snabbare på något vis..

*Edit*
Vi kan ju även backa och jämföra P3 och T-bird...Amd'n blev betydligt varmare. Det har ju varit lite olika på olika generationer av prollar. Alla bör väl istället glädjas åt att smaken är som baken, delad.. Vad dyra processorerna skulle bli om alla bara köpte av det ena märket så det andra försvann.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
ÄNTLIGEN BEVIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EDIT: TACK. Ska bli skönt att knäcka bävern för 99292093023023902nde gången...

Visa inte testet bara.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Avstängd

http://222.151.185.113/c-board/file/22.313s_Yonah_2704.19.png

http://222.151.185.113/c-board/file/3DM01_Yonah_X1900XTX_def....

intel och amd är bra på olika saker och amd har haft övertaget i ett par år nu,dom var även tidiga med dualcore och nu börjar även intel skärpa sig lite med conroe:)

själv har jag även märkt att amd är lite billigare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Om du t.ex jämför P4C (+RAMBUS) och XP Palomino som kom ungefär i samma veva så kan jag då inte hålla med om att AMD'n var varken svalare eller snabbare på något vis..

*Edit*
Vi kan ju även backa och jämföra P3 och T-bird...Amd'n blev betydligt varmare. Det har ju varit lite olika på olika generationer av prollar. Alla bör väl istället glädjas åt att smaken är som baken, delad.. Vad dyra processorerna skulle bli om alla bara köpte av det ena märket så det andra försvann.

*host host* P4C är en klart nyare varelse än Palomino
Palomino konkurerade med Willamette, då var den faktiskt både snabbare och svalare, sedan lanserades NW och det blev jämnare, men det var först vid P4B (samtidigt som Palomino slog i taket, innan T-bredA) som AMD blev omkörda

P3 vs Athlon var rätt fint: P3an något otroligt mycket svalare och efter i prestanda

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
*host host* P4C är en klart nyare varelse än Palomino
Palomino konkurerade med Willamette, då var den faktiskt både snabbare och svalare, sedan lanserades NW och det blev jämnare, men det var först vid P4B (samtidigt som Palomino slog i taket, innan T-bredA) som AMD blev omkörda

P3 vs Athlon var rätt fint: P3an något otroligt mycket svalare och efter i prestanda

*Host host* själv du..
P4B=Willamette
P4C=NW
P4E=Prescott
Det jag skrev stämmer tämligen bra..

*Edit*
P4C (NW) lanserades våren 2002 och AMD XP Palomino senhösten 2001. Hösten 2002 släpptes T-bred..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hmm, du noterade väl att testerna var till intels fördel??

DU noterade att det var en liten AMD mot någon Extreme intel och mellanskilladen låg på omkr. 600p? Det är det jag är ute efter.. Man behöver värsta P4 för att kunna knäcka Athlon.. Tack för testet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
*Host host* själv du..
P4B=Willamette
P4C=NW
P4E=Prescott
Det jag skrev stämmer tämligen bra..

*Edit*
P4C (NW) lanserades våren 2002 och AMD XP Palomino senhösten 2001. Hösten 2002 släpptes T-bred..

Dom flesta här räknar inte på ditt vis.

P4=Williamette
P4A=NW med 100 MHz buss
P4B=NW med 133 MHz buss
P4C=NW med 200 MHz buss
P4E=Prescott.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Dom flesta här räknar inte på ditt vis.

P4=Williamette
P4A=NW med 100 MHz buss
P4B=NW med 133 MHz buss
P4C=NW med 200 MHz buss
P4E=Prescott.

De flesta inklusive Intel kanske man skall nämna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
De flesta inklusive Intel kanske man skall nämna

Jaja, jag "döpte" willametten fel..Men faktum kvarstår, P4C med RAMBUS knäckte AMD ganska rejält när den kom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
DU noterade att det var en liten AMD mot någon Extreme intel och mellanskilladen låg på omkr. 600p? Det är det jag är ute efter.. Man behöver värsta P4 för att kunna knäcka Athlon.. Tack för testet!

intelprollen var/är en P4E 3,0@3,75GHz (Prescott), ingen EE..
AMD'n var/är en 3200+ Venice 2,0@2,5GHz vilket torde motsvara ~3900+.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jaja, jag "döpte" willametten fel..Men faktum kvarstår, P4C med RAMBUS knäckte AMD ganska rejält när den kom.

P4A eller P4C ? P4A knäckte ingenting, P4C var däremot klart överlägsen mot Athlon XP (och behövde inte RAMBUS för det), men P4C kom bra mycket senare som sagt

edit. angående din bench-jämförelse så har jag inte tillräckligt mycket förtoende för din person för att titta på resultaten

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Om du t.ex jämför P4C (+RAMBUS) och XP Palomino som kom ungefär i samma veva så kan jag då inte hålla med om att AMD'n var varken svalare eller snabbare på något vis..

*Edit*
Vi kan ju även backa och jämföra P3 och T-bird...Amd'n blev betydligt varmare. Det har ju varit lite olika på olika generationer av prollar. Alla bör väl istället glädjas åt att smaken är som baken, delad.. Vad dyra processorerna skulle bli om alla bara köpte av det ena märket så det andra försvann.

Båda Palomino, Thoroughbred A, Thoroughbred B och Barton (och alla övriga socket A) var svalare än P4C Northwood. De hade ett maxvärde under Northwoods medelvärde. Det är en myt att P4an skulle varit svalare som man fick motarbeta hårt.

Själv anser jag bara att P4an ledde tydligt när Canterwood (i875P) chipset släpptes tillsammans med 200MHz FSB (800QPB) processorer och det kan inte har varat mer än max ett halvår då det var under första delen av 2003. Men då är det ur klockningsperspektive, AXP (TbredB & Barton) i 2.8-3.1GHz tävlade och vann över P4an ett tag innan i875P kom. Barton 3000+ fanns före i875P/i865PE och kunde tävla emot 2.8-3.06GHz P4 beroende på test, 3.2C sprang ifrån sen om man jämför oklockade cpuer vilket måste ha varit en klar ledare i sådär 3 månader Flera år hade inte P4an en klar ledarposition, det låg jämt med AXP ett tag bara t ex Palomino vs Northwood+i850/i845 och P4C MED i875P är det som kom om AXP för att halka efter A64 avsevärt, i875P kom april 2003. Samt ett tag när Intel hade P4A 2.4 mot AMDs AXP 2100+ hade Intel klar ledarposition, de har hoppat om varandra lite då och då innan A64n kom och northwood inte hade något mer att ge, men när P4an var snabbare så var ändå AMD ett val då det var brutalt mycket mer budget och när TbredB ledde racet så kunde man köpa en cpu för <1000kr som prestera bättre än något Intel hade.

Obs, man kan inte köra en P4C med rambus, enbart dualchannel DDR med i875/i865.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
P4A eller P4C ? P4A knäckte ingenting, P4C var däremot klart överlägsen mot Athlon XP (och behövde inte RAMBUS för det), men P4C kom bra mycket senare som sagt

edit. angående din bench-jämförelse så har jag inte tillräckligt mycket förtoende för din person för att titta på resultaten

Jag åsyftar förstås P4C, vilket jag även skrev i inlägget.
Vad du sedan har för förtroende för mej som person rör mej inte i ryggen..
Jag bifogade en bild från egna erfarenheter..punkt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Båda Palomino, Thoroughbred A, Thoroughbred B och Barton (och alla övriga socket A) var svalare än P4C Northwood. De hade ett maxvärde under Northwoods medelvärde. Det är en myt att P4an skulle varit svalare som man fick motarbeta hårt.

Själv anser jag bara att P4an ledde tydligt när Canterwood (i875P) chipset släpptes tillsammans med 200MHz FSB (800QPB) processorer och det kan inte har varat mer än max ett halvår då det var under första delen av 2003. Men då är det ur klockningsperspektive, AXP (TbredB & Barton) i 2.8-3.1GHz tävlade och vann över P4an ett tag innan i875P kom. Barton 3000+ fanns före i875P/i865PE och kunde tävla emot 2.8-3.06GHz P4 beroende på test, 3.2C sprang ifrån sen om man jämför oklockade cpuer vilket måste ha varit en klar ledare i sådär 3 månader Flera år hade inte P4an en klar ledarposition, det låg jämt med AXP ett tag bara t ex Palomino vs Northwood+i850/i845 och P4C MED i875P är det som kom om AXP för att halka efter A64 avsevärt, i875P kom april 2003. Samt ett tag när Intel hade P4A 2.4 mot AMDs AXP 2100+ hade Intel klar ledarposition, de har hoppat om varandra lite då och då innan A64n kom och northwood inte hade något mer att ge, men när P4an var snabbare så var ändå AMD ett val då det var brutalt mycket mer budget och när TbredB ledde racet så kunde man köpa en cpu för <1000kr som prestera bättre än något Intel hade.

Obs, man kan inte köra en P4C med rambus, enbart dualchannel DDR med i875/i865.

Min erfarenhet säger annorlunda, dvs att P4 NW-serien var svalare..Men det är väl lite olika vad erfarenheter man har.
Jag är nu medveten om att jag strulat till de olika A,B och C-namnen..
Vad jag menat med P4C är naturligtvis den med 533buss + 1066RAMBUS. Borde väl kanske framgått av att jag blandar in RAMBUS ideligen.
Jag har inte haft speciellt många intelsystem, däremot en hel del AMD.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Faktum är ju att Intel var det bättre alternativet under AMD's XP tid om man inte tar med priset i beräkningen, P4A kom ungefär samtidigt som Palamino och var bättre, P4B kom före T-bred och var bättre och strax innan AMD släppte Barton kärnan kom Intel med P4C och Barton kärnan hade inte en suck emot den tack vare 200 MHz systembuss och HT.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag åsyftar förstås P4C, vilket jag även skrev i inlägget.
Vad du sedan har för förtroende för mej som person rör mej inte i ryggen..
Jag bifogade en bild från egna erfarenheter..punkt..

Min erfarenhet säger annorlunda, dvs att P4 NW-serien var svalare..Men det är väl lite olika vad erfarenheter man har.
Jag är nu medveten om att jag strulat till de olika A,B och C-namnen..
Vad jag menat med P4C är naturligtvis den med 533buss + 1066RAMBUS. Borde väl kanske framgått av att jag blandar in RAMBUS ideligen.
Jag har inte haft speciellt många intelsystem, däremot en hel del AMD.

Då menade du P4B.

Din erfarenhet är troligen inte med mätutrustning så den har inte så stor betydelse då den strider mot Intels egna fakta.
3.2C eller 3.06B var varmare än någon Athlon XP processor som kom att tillverkas och då var det ett medelvärde som är ungefär 75% av max medans AXP listade maxvärdet och maxvärdet var under Intels medelvärde, det var inte någon som mätte vad systemen drog på den tiden, men A64 3200+&3400+ (Clawhammer) har jämnförs och mäts energisnålare än P4 3.2. Sen vad systemet rapporterar för cputemperatur är ju ganska irrellevant då man inte hade samma kylning eller förhållanden och moderkorten mäter ganska mycket fel.