Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2005

Datorn dör!! :(

Igår installerade jag oblivion på datorn, efter en stund började ljudet knastra och efter några minuter stannade allt och då kom en bluescreen där det stod "machine_check_exception", dumpning av fysiskt minne blabla..så räknar den upp till 100, sen startar datorn om.

Då finns inga ljud-enheter på datorn, inga codecs, inga drivrutiner.. allt ljud borta..

Jag testade spela oblvion igen, efter 1 minut så hände samma sak igen..

Sen testade jag spela diablo2 en kort stund, hann inte spela mer än 3-4 minuter så hände samma sak igen.. och nu inatt har jag formaterat datorn och ljudet krånglade återigen då datorn inte hittade ljud-enheten..
Men till slut hittade den ljud-enheten, men efter några minuter så försvann det igen..

Jag börjar bli less på detta nu.. är det fel på mitt moderkort?

Dator:
AMD Athlon64 x2 4800+
2st geforce 7800gtx 256mb
3gb ram
asus a8n-sli deluxe (moderkort)

En sak som hände en vecka efter att jag byggt klart datorn(eget bygge) var att moderkortsfläkten gick sönder, ringde supporten o de var ett känt fel, fick en ny fläkt direkt.

Någon som har en lösning? eller får jag ringa asus supporten o be dom skicka ett nytt moderkort??

hej_LOL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Låter i mina öron som om du tyvärr lyckats få tag på ett måndags-exemplar av ditt moderkort.
Se till att få ett nytt på garantin & lycka till

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2005

Det senaste jag gjort är att vända fläktarna så att det blir bättre luftflöde..
De 2 bakre fläktarna blåser ut luft, tak fläkten blåser ut luft, dörr fläkten blåser in luft, och front fläkten blåser in luft.

Tempen på grafikkorten och processorn blev 5 grader mindre.

Men när jag startade oblivion och skulle spela så efter ca 10 min så dog datorn, bluescreen "machine_check_exception"...

suck!!

Vad är fel?

moderkortet?
värmen?
annat? (har kört memtest86, hittade inget fel..)

Felet uppstod i torsdags, o jag har haft datorn i 2 månader nu snart. Varför uppstår felet nu?? Har formaterat o allt..

edit*: jag kryssade av SLI i windows, o nu har jag spelat 1 ½ timme utan problem.. Vad är fel på SLI?? Jag har de senaste drivrutinerna(forceware 84.21)

hej_LOL

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2005

jag tror som User101 säger att ditt mobo är lite ''fuckt upp'' kolla om du kan få ett nytt mobo:)