Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jul 2001

moderkort, cmos....mysterisk

har ett kudoz 7x moderkort som har några år på nacken, amd xp 2100 prolle.

efter jag bytt nätagg då det gamla gick sönder, så bootar den till windows, men där det vanligtvis brukar visa en laddande windows xp logga, så är det enda som händer nu att det dyker upp en blinkande markör längst upp i vänstra hörnet, sedan står den där utan att något händer eller att hd:n laddar.

det är inget fel på min hårdvara, har bootat up via en autostart-cd med gui som jag har, där jag kunnt flytta filer mellan diskarna å kunnat säkerhetskopiera saker från os-partitionen till den andra disken jag har i datorn, och alla typer av diskcheck-program returnerar att allt är som det ska, dvs inga hd-fel

har testat allt; tagit ut alla pci-kort, kopplat ut alla cd-rom å hd:s förutom den med OS:et på, provat med olika ddr-minnen, provat olika av dem 3 ddr-slots som finns på moderkortet, clearat cmos, uppdaterat bios, och det som jag till slut trode skulle lösa problemet: byttit ut bios-battiret dvs det lilla klockbatteriet som sitter på moderkortet.

anledningen till varför jag trode det var bios-battreiet som spöka är för att klockan i bios-menyn var helt åt helvete fel när mitt problem dök upp, stod på år 2003 å fel datum, och felet dvs att det bara dyker upp en blinkande markör uppe i vänstra hönret istället för windows boot-logga, har visat sig efter ett antal sökningar på google höra ihop med att bios-batteriet tagit slut, men detta bytte jag ju ut å problemet kvarstår.

vad i helvete kan vara fel? har fan inte råd att köpa ett nytt moderkort just nu...

det nya nätagget är på 350-watt, precis som det gamla.