Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en dator
Registrerad
Apr 2004

CMOS batteri slut?

Hej...

Jag har fått ett väldigt underligt problem... mitt cmos batteri är eller håller på att ta slut... BIOS nollställs varje gång jag startar datorn och då menar jag verkligen går tillbaka till fabriksinställningarna, även klockan...

Kan man byta ett CMOS batteri ? eller är det något annat som är fel?
Köpa nytt moderkort är inget alternativ då datorn är tre år gammal då köper jag hellre nytt...

//underbird

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
------
Registrerad
Nov 2005

Ja, det är bara att ta ett nytt batteri sen funkar allt, att klockan och allt annat ställer om sig är att batterit är slut ;S

[Intel P4 3.6@4.0GHz][Intel Originalkylare]/GigaByte(GA-8IPE775G)/1536Mb PC3200 DDR [1x1024Mb Kingston][1x512Mb]/ATi Radeon X800VE 256Mb/200Gb Maxtor Hdd/[Antec~Chieftec][480W 20*24Pin]/19" ViewSonic] - > - > [Idle~40C/Load~55C] < - < -]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

tumme upp för sökfunktionen.

Samma fel, perfekt lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Eventuellt börjar även mitt batteri på moderkortet ge upp för har märkt att klockan börjat sacka efter ett par minuter per dag, antar att det kan vara ett tecken på att batteriet börjar bli dåligt?

Har köpt ett nytt batteri men innan jag byter det tänkte jag bara kolla om det är något speciellt man bör tänka på...antar t ex att det är en bra idé att kolla alla sina inställningar när det gäller RAID, O/C-inställningar etc eftersom jag antar att allt nollas till default när jag skiftar batteriet? Har visserligen en funktion på mitt moderkort (Asus Maximus Formula) där jag kan spara 2 st BIOS-profiler men antar att även dessa kommer nollas när jag byter batteriet eller finns det någon ytterligare backup utöver batteriet som gör att inställningarna finns kvar några min just för att man ska kunna byta batteriet utan att behöva göra om alla inställningar?