Permalänk

Micro atx moderkort

Jag tänkte svänga ihop en dator baserad på Microatx standarden för att få ner storleken på datorn.

* Undrar vad det är för nackdelar på ett m-atx förutom att det kan vara dåligt med pci platser osv

* Vilket kort är att rekomendera?

Pusshej

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av m-ATX mobos är att de för det mesta saknar överklockningsmöjligheter. För övrigt är de likvärda. Kan mycket väl hända att det finns entusiastkort som klockar bra men jag har för det mesta hållit mig i budget/mainstream-segmentet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Min erfarenhet av m-ATX mobos är att de för det mesta saknar överklockningsmöjligheter. För övrigt är de likvärda. Kan mycket väl hända att det finns entusiastkort som klockar bra men jag har för det mesta hållit mig i budget/mainstream-segmentet.

Bryr mig inte så mycket om klockningsmöjligheterna. Ska mest använda den till film och musik....men även kunna lira lite Counterstrike om jag känner för det

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Asus A7N8X-VM/400 i min HTPC. Det funkar finfint förutom att den integrerade grafiken krånglar något fruktansvärt. Har provat tre olika kort av samma modell men alla har haft samma fel, verkar som om de är väldigt väldigt kinkiga med vilket minne man använder.

Nu kör jag med ett AGP-kort och det funkar finfint.

Permalänk

Jag funderar också på en ASUS-bräda.
Frågan är bara om jag ska ta ett med inbyggd VGA eller inte.

Eftersom jag tänkte köpa en AMD 3000+ som processor kanske det är lite dumt att ha ett kasst grafikkort.

Jag vet inte vilka minnen jag ska köpa heller så om någon kan komma med något bra förslag skulle jag vara tacksam ; )

Pusshej

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan hitta på ett DFI Infinity mATX med RS482 chipset. De ska tydligen klara 300(+) FSB och inbyggda grafiken är väl hyffsad iaf.

Hittar du inget sådant så kör på något med Nvidia 6150/430. Jag har ett Foxconn mATX 6150/430 som ska klara uppåt 275 FSB men jag har inte testat det ännu då jag väntar på ett 7900GT(orkar inte köra igång det bara för att testa klockning).

Det går att beställa Foxconn från tyskland för 85€ med frakt ungefär. Infinity vetesjutton vart man handlar dock...

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag bara fördelar med m-ATX. Får plats med grafikkort, PCI-ljudkort och har en plats över man vill tex Ageia Phys-X kort i framtiden. Får plats med 3st hårddiskar och en DVD-brännare. Jag ser inte att man måste tumma på prestandan bara för att man väljer m-ATX.

Kan varmt rekommendera mitt moderkort eller annat med stöd för PentiumM/Yonah. Dessa CPUer passar bra i m-ATX då de är svala och behöver inte samma kylning och luftgenomblås som CPUer för "vanliga" stationära.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Vad tror ni om det här moderkortet? Bra eller anus?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312968&s=sc

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

det är ati chipsel, tycker du mer ska sattsa på nforce 4, eller atis chipsel kanske är bättre? rätta mig om jag har fel.

aja, jag ska köpa: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGK8NMF-9

pga den har inte ett inbyggt grafikort som irriterar + att det är nforce 4, och den har ganska bra klockningsmöjligheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337
det är ati chipsel, tycker du mer ska sattsa på nforce 4, eller atis chipsel kanske är bättre? rätta mig om jag har fel.

aja, jag ska köpa: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGK8NMF-9

pga den har inte ett inbyggt grafikort som irriterar + att det är nforce 4, och den har ganska bra klockningsmöjligheter

INTE! Det har inget pci/agp lås...

Sitter själv på ett biostar 6100 9-m och är grymmt nöjd!

http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=173342924

Dom var lite svåra att få tag på här i svearike när jag köpte mitt, men nu borde det väll gå att få tag på dom utan krångel.

Har själv inte klockat speciellt mycket ännu, så jag kan bara säga att de kör 230fsb problemfritt (väntar på att mycom ska fixa mitt defekta nätagg som jag har gjort i 2.5månader nu...). Men det ska ha pci lås så det är väll bara att tuta o köra ^^

Fast nu skulle iofs inte trådskaparen klocka... men ändå

EDIT:
Man stänger av graffet i bios, så jag ser inte vad som är så oerhört irriterande???

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!