Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

Msi 694D Pro Ver 1.0

Jo fått tag på ett dual socket 370 moderkort men mitt problem är att det inte stöder tualatin cpu och jag har två st p3 1ghz med tualatin kärna. Är det omöjligt att få igång det med dom processorerna?.

För jag antar att 1000/256/133 är = tualatin och inte coppermine?. I värsta fall kan jag väl trejda till mig 2st 933mhz coppermine. Vad är det som händer att moderkorten inte pallar med fcpga-2 cpus?

mvh, Jens

Intel I5 750|Corsair H80|Asus Formula III Maximus|8GB Standard DDR3|ASUS GeForce GTX 660 DirectCU II OC|OCZ Agility 3 120GB|5x1TB@RAID5|Fractal Design R3|XFX 750W PSU

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Nej 694D skall inte ta Tulantin tyvärr, men är en av de trevligare moderkorten för övrgia 133fsb fcpga370.

http://processorfinder.intel.com/scripts/default.asp?CHRID=25
Kanske kan hjälpa dig identifiera processorerna närmare.

Antar att det är 2st ssspec SL5QV
http://processorfinder.intel.com/scripts/details.asp?sSpec=SL...

Övrigt är 694D ökänd för sina kassa kondingar, jag har själv problem med min. Om du hittar tex en av de lite vassare TYAN dual P3 moderkorten eller liknande för att köra dina Tulantins så kan jag vara intresserad av att lyfta din 694D om kondingarna är av god hälsa.

Möjligt att detta kan hjälpa dig dock
http://www.tradera.com/auction/Datorer___Tillbehor/aid_252960...

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora
Registrerad
Mar 2004

Har exakt samma moderkort och rekommenderar starkt att försöka testa cpu:erna först innan du köper/byter dig till dem. 694D ver 1 har diverse kompatabilitetsproblem med cpu:er bl.a problem med köra 133 FSB. Införskaffade själv två coppermine 1ghz cpu:er till mitt bara för att upptäcka att de inte fungerade annat än i halva hastigheten.
Kortet har också en grupp jumprar för cpu-hastighet som inte finns med i manualen. Har tyvärr inte kvar länken då det var över ett år sedan jag satt och meckade men den går nog googla fram. Möjligt jag såg det på 2cpu's forum ( http://forums.2cpu.com ), finns en hel del information där i vilket fall som.

[ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

Okej, moderkortet har varit på lagning hos nån firma där dom sa att kortet funkade men att en del kondingar behöver bytas. Men byta dom är inget problem för mig då jag antingen klarar av att löda om dom själv eller lämnar till min morbror. Men som att jag har två st 1ghz tualatin så ska jag försöka byta dom imot 2st p3 933mhz coppermine istället. För dom ska funka enligt Cpu listan på msi:s hemsida.

Intel I5 750|Corsair H80|Asus Formula III Maximus|8GB Standard DDR3|ASUS GeForce GTX 660 DirectCU II OC|OCZ Agility 3 120GB|5x1TB@RAID5|Fractal Design R3|XFX 750W PSU

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Parentes, problemet med kondingarna... är inte att byta dem, det är att hitta rimligt kompatibla med samma eller något högre farad samt rätt spännings tolerans, och inte minst.. ytterdimensioner. Elfa har dem inte, jag beställde några på prov vid nåt företag i sthlm (som bara levererar till företag), där hade de rimligt liknande. Dock behövde fler bytas.... Orkar inte mecka mer med den, så jag kör på en cpu tills vidare.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Parentes, problemet med kondingarna... är inte att byta dem, det är att hitta rimligt kompatibla med samma eller något högre farad samt rätt spännings tolerans, och inte minst.. ytterdimensioner. Elfa har dem inte, jag beställde några på prov vid nåt företag i sthlm (som bara levererar till företag), där hade de rimligt liknande. Dock behövde fler bytas.... Orkar inte mecka mer med den, så jag kör på en cpu tills vidare.

Okej, företaget jag fick moderkortet av (gjorde lite jobb åt dom) sa att han både hade kondingar och kunde byta. Så får prata med han igen om nya kondingar om dom är svåra att få tag på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2004

HEJ. sitter också på ett sådant kort, har bytt 6st kondingar ( dom stora har för mig att dom-
var på 10v/1500 rätta mig om jag har fel) köpta hos ELFA ,kände mig modig o köpte-
6,3v/3300 dock av bättre kvalitet, 105/lågimpedans dom har samma diameter men är-
något längre, har fungerat mycket bra, kör 2x866@147=2x955. PRÖVA PÅ EGEN RISK-
DÅ KONDINGARNA TÅL LÄGRE SPÄNNING ÄN ORGINAL, dock tål kondingar en viss över -spänning naturligt vis med något förkortad livslängd.

fullfart spar tid