Permalänk

10:nde timmen dunkar memtest upp

Jag misstänkte fel på mina minnen (nya). Körde memtest på dem 6h vardera, lite lite kanske, utan problem. Testade sen att köra båda över natten. Efetr 9h var allt lungt men på den 10:nde dunkade det upp i 56000 errors och fortsatte.

Är det garanterat fel på ett av minnena nu då? Jag har läst på http://www.memtest86.com/ men blir inte riktigt klok på allt som står där. Ska jag skicka tillbaka minena?

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk

10 timmar felfritt och sedan 56000 fel verkar ju lite syspekt i min mening.

Vilket test var det den failade?

Testa att bara köra test nr 5, vilket verkar vara det test som de flesta minnen inte klarar, i alla fall när det gäller överklockade sådana. Skulle inte tro att det är fel på minnena i sig. Verkar vara ganska få minnesproblem som beror på fysiska skador på minnena.

Det första du bär göra är att få memtest att kontinuerligt rapportera fel. testa att loopa test nr 5 i några timmar. Får du fel då flera gånger i rad, kanske vid ungefär samma tidpunkt i testandet, så kan du ju börja eventuellt justera timings och liknande.

Om ditt moderkort har möjligheten så skulle det första jag gjorde vara att byta till 2T Command Rate och se om det gör någon skillnad.

Du kan inte posta lite mera info om minnena (typ, antal, storlek) samt i vilka inställningar de körs?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Jag köpte de billigaste som fanns på jmedata. Kingmax 2*1024 superram (röda). Jag har inte gjort några justeringar för minnena, detta är min första "riktiga" dator så jag har inte sysslat med konfigurerin av minnen tidigare.

Jag körde det ena minnet i 20h nu utan fel, ska påbörja det andra nu o se vad som händer.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

Fungerar dom bra sepparat men inte i hop så kan det bero på dålig singnalstyrka så dom inte håller sig synkade med varan. Kan oftast avhjälpas med mer Vmem. testa å ge dom 2.8V och pallar den sedan 24h så är det nog rätt lungt. 2.8V är inte farligt det ska i princip alla DDR minnen tåla.

Hade det problemet för längesedan med 3st PC2100 minnen. Fungerade 100% stabilt med 2.8V men inte med lägre men sepparat fungerade dom bra i 2.5V.

Därför man har ECC minnen och brukar rekomenderas från 3 moduler och upp dock inte alla vanliga mdoerkort som stödjer det oftast servrar mm.

Men en möjlig orsak till problemet i alla fall.

Kolla timigsen med borde vara 3-3-3-8 fört JEDEC godkänt minne går dom i lägre så kan du manuelt höja upp dom. Visst man förlorar kanske lite prestanda. 0.5-1% i snitt å gå upp ett steg på dom var men pracktiskt märker jag igen större skillnad på mina burkar som tex kör 3-3-3-8 mot 2-3-3-6 och i bench ger det som sagt max 1% skillnad irl i spel å dyligt.

Är T1 acktiverat med så testa T2. Vissa system tappar en del prestanda men många billigare minnen pallar helt enkelt inte med T1 stabilt.

Permalänk

Ska ta det från början:

Har köpt en ny dator som jag har byggt ihop själv, det var inte länge jag kunde njuta av den innan den blåskärmar och med meddelande "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ". Läste runt lite om detta på forumet och det´ta meddelande kan komma av ett par olika orsaker, bl.a minnena, därför började jag med att testa dem.

Ja det var konstigt att jag inte fichk ett enda error på 9h men på den 10 ballade det ur. Tsetade det ena i 20h utan problem men när jag satte i det andra ballade det ur med en gång, mest på test 4, "gott,jag har hittat felkällan".... men.... när jag kör det igen, bara på test 4, inga problem, kör igenom det på alla tester... inga problem.

Jag har inte ändrat på timings och volt tidigare. Har hittat timingen i biosen men inte volten!

Några andra ideèr vad de inkonsekventa felmeddelandena beror på. man tycker ju att antingen är det fel på det...eller inte... inte både och

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

Vilket modekort har du?

Och om det inte skulle fungera med 2.8v så lämna tillbaka minnet förutsatt att du kör med standard timings.

/Martin

Permalänk

Jag har ett Asus A8N-sli Premium. Jag har inte gjort några justeringar i timings. Att ändra volten, detta gör jag i biosen då eller?? Jag kan bara inte hitta var... Vad brukar det heta/stå under?

Lämna tillbaka minnet(eller menar du minnena?), för att det är trasigt då om det inte fungerar på 2.8V eller?

Har kört en del med minnena var för sig nu och systemet har varit stabilt. Ska testa med båda ihop igen imorgon.

Jag köpte allting förra veckan, har stoppat undan min amd 733mhz i förrådet Tack för att ni tar er tid!

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

Borde finnas undern åt som heter Freqensy/Voltage elelr nåt sånt och Vmem brukar det kallas å är defualt 2.5V för DDR.

Permalänk

Nu har jag kört minnen i 2.8V. Memtest funkar fint i ca 9 timmar men sen blir det errors...
Ska köra med systemet igång nu o se om den vill till o bluescreena.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

Bara att lämna tillbaka den stickan som memtest felar på med en beskrivning så att dom själva kan testa den och reproducera felet.

/Martin

Permalänk

Är det inte konstigt att de funkar bra var för sig, men inte ihop?

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

Kan vara så att de inte spelar bra ihop, sätt i en sticka och uppdatera sen Bioset till senaste om du inte redan ha gjort det.

/Martin

Permalänk

Nej jag har inte uppdaterat biosen. Det blir första gången jag gör något sådant också, ska bli intressant.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |