Windows hittar inte mitt USB-minne

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte mitt USB-minne

Jag har ett lite småjobbigt problem. Något har hänt med mitt usb-minne så att det inte "plug and play -installeras" längre när man stoppar in det. Det lyser fortfarande så det verkar få ström men datorn känner inte av det (varken min eller andra datorer som jag testat).

Jag har testat att "leta ny hårdvara" men inget liknande verkar hittas.

Problemet är att jag har några viktiga filer på minnet som jag inte har hunnit back-uppa än.

Så jag undrar om man kan tvinga windows att komma åt minnet på något sätt. Finns det ngt program som kan riva loss informationen från usbn eller vad som helst, som ger mig tillgång till filerna

Btw. jag har windows xp pro. sp2.

Tillägg:

Jag testade att köra Driver detective och den verkar hitta en "usb mass storage device" som dock har schyssta drivrutiner.

Den finns dock inte att hitta i device manager.

Permalänk
Medlem

Har du testar usb minnet så det fungerar i en annan dator före du hinner sabba din egen totalt?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid kolla i Admin tools -> Computer management -> Disk management och se om de syns där? Kankse den inte får en enhetsbetäckning bara, kan ju va så enkelt.

Eller kom på att jag e inte ens e säker på om ett USB minne syns där överhuvudtaget, men den borde göra det tycker jag, testa kolla det iaf.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Jag har testat minnet på andra datorer (xp, mac os och ngn linux-variant (vet ej vilken) ) och det funkar inte, och det syns tyvärr inte heller i disk management.

Jag är inte så haj på minnen men kan det vara som om ngn motsvarighet till "bioset" har säckat ihop på ngt sätt så att den inte vill "installeras" när man stoppar in det?

Minnet får ju ström, så uppenbarligen måste datorn vara medveten om det på ngt sätt. Jag vet bara inte hur jag kommer åt det om det inte vill installera sig självt.

Tillverkaren har bara drivrutiner för windows 98. Finns det några "allmänna" usb-drivrutiner, som gör att jag kanske kommer åt minnet om jag har tur?

Eller om det går att på något sätt tvinga windows (eller kanske linux) att läsa minnet för att man vet vilken usbkontakt det är kopplat till?