Permalänk
Medlem

Processor - dammskadad?

Min dator började hänga sig för någon vecka sedan. Efter att den hängt sig sa moderkortet (pedagogiskt via högtalarna) att min "cpu might have a problem". Efter några timmar gick det att sätta på datorn igen, men den hängde sig alltid igen. När jag plockade ut processorn för att kolla om det fanns något synligt fel blev jag överraskad av att det verkligen fanns det, bigtime.
(Tyvärr så gör jag mest grafiska saker på datorn, så jag vet inte hur jag ska visa er en bild bättre än såhär)

http://myspace-575.vo.llnwd.net/00609/57/52/609502575_l.jpg

Den var alltså täckt, mer eller mindre, av ett grått lager av något som närmast kan liknas vid kladdmassa. Lite smuligare i konsistensen, men ändå.
Jag antog att det här var problemet, och beställde därför en ny processor, i tron om att den förra helt enkelt var ett måndagsex som jag haft otur med. Den nya fungerade bra, men redan efter en dag hängde sig datorn på samma sätt igen, och därför trodde jag att det var moderkortet som var boven, och att min förra processor faktiskt fortfarande fungerade. Men när jag plockade ut min nya processor (typ 50 timmar gammal ur boxen) såg den i princip likadan ut som min gamla! Samma lager av grå skit! Var kommer det här ifrån? Hur får jag bort det? Hur förhindrar jag det? Kommer det från damm?
Tack för svar! (jag kan inte så mycket om sånt här, så be gentle)

Permalänk
Medlem

Gammal kylpasta?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

nej, eftersom min nya ser likadan ut. i guess?

Permalänk
Medlem

kladd = kylpasta.

Ok, det märks att du inte har en susning om vad du gör - så jag skall försöka förklara så tydligt som möjligt.

Det som du beskriver som skit eller damm är kylpasta, ett (oftast )silikonbaserad material som finns där för att främja värmeöverföringen från processorn till kylflänsen. Utan kylpasta så tar processorn skada. Om du tar bort kylaren från processorn så *måste* du rengöra kylfläns och cpu och applicera ett nytt lager med kylpasta.
Använd T-röd för att ta bort gammal kylpasta. Men väldigt sparsamt - du skall inte bada processorn i T-röd, fukta en luddfri trasa eller mjukt papper.
Applicera därefter ett tunt jämnt lager med kylpasta - ungefär lika tunt som ett vanligt skriv-papper på processorn.
Montera kylflänsen.

Klart.

Här finns inga genvägar att ta. Antingen gör man rätt - eller betala för förstörd hårdvara.

Lycka till.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

heh! där fick man se hur mycket man kunde! men tack för genomgången!

problemet som startade allting, att datorn hänger sig, har ni någon teori om vad det kan röra sig om? moderkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krstffr
heh! där fick man se hur mycket man kunde! men tack för genomgången!

problemet som startade allting, att datorn hänger sig, har ni någon teori om vad det kan röra sig om? moderkortet?

CPU-kylaren kanske är igensatt av damm vilket medför att CPU:n blir för varm och därför börjat strejka? Om du i samband med installation av den nya CPU:n monterade den nya CPU-kylaren så lär inte detta vara felet, men om du fortfarande kör med din gamla kylare bör du ta dig en koll.

I annat fall kan det vara moderkortet som börjar ge sig, dåliga kondingar eller liknande. Uppdatera BIOS på moderkortet. Blås rent det från damm. Kontrollera att alla fläktar snurrar som de ska (främst nordbrygga och grafikkort).

Testa med annat nätagg. Blås rent nätagg. Kör Memtest och kontrollera minnenas funktionalitet. Kör test på din hårddisk med hjälp av testprogram från hårddisktillverkaren.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

satte in ny kylare, dessutom dör datorn alltför fort oftast och under alltför liten påfrestning för att cpun ska vara för varm; inga tunga program eller liknande behvöer vara igång för att den ska hänga sig.

försökte uppdatera bios, men såklart hängde sig datorn när 90% av installationen var klar. så det skulle i teorin kanske fortfarande kunna vara det som spökar.

hur kör jag memtest?

((Om du tar bort kylaren från processorn så *måste* du rengöra kylfläns och cpu och applicera ett nytt lager med kylpasta.))

min förra processor är alltså körd eftersom jag tagit ur den ur datorn och sedan monterat den utan att ta bort den gamla kylpastan och satt dit ny? och min nya kommer gå samma öde till mötes om jag inte tar bort den gamla pastan och sätter dit ny innan jag monterar den igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krstffr
min förra processor är alltså körd eftersom jag tagit ur den ur datorn och sedan monterat den utan att ta bort den gamla kylpastan och satt dit ny? och min nya kommer gå samma öde till mötes om jag inte tar bort den gamla pastan och sätter dit ny innan jag monterar den igen?

Antagligen är det lugnt (inget är sönder än), jag antar det för att det faktiskt krånglade och du inte körde så mycket och dels att processorn har ett hyfsat överhettningsskydd. Det är iof som att be om att det ska gå åt h-e att inte åtgärda. Gör rent kylflänsen från damm innan du monterar dit den, ypperligt tillfälle att långt från moderkort etc använda dammsugaren.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krstffr
hur kör jag memtest?

((Om du tar bort kylaren från processorn så *måste* du rengöra kylfläns och cpu och applicera ett nytt lager med kylpasta.))

min förra processor är alltså körd eftersom jag tagit ur den ur datorn och sedan monterat den utan att ta bort den gamla kylpastan och satt dit ny? och min nya kommer gå samma öde till mötes om jag inte tar bort den gamla pastan och sätter dit ny innan jag monterar den igen?

-MemTest finns att hämta här: www.memtest.org Du lägger det lämpligast på en diskett och bootar från denna. Om du inte har diskettstation så kan du tanka hem en .iso på www.ultimatebootcd.com och bränna. På den skivan finns massa bra testprogram. Du bootar från den skivan.

-Det där *måste* är en sanning med stor modifikation. Du gör sannolikt inte sönder något om du inte rengör och applicerar ny kylpasta, jag har då aldrig lyckats göra sönder nån CPU genom att inte applicera ny pasta och jag har kört _MASSOR_ av prollar med gammal, sunkig pasta. Dock är det ju inte nyttigt för komponenterna att bli för varma så för bästa kylförmåga på ett system du ska köra en tag så blir allt mycket bättre om du rengör och applicerar nytt.
Här har du en utförlig beskrivning på rengörning och applicering av kylpasta, skrivet av företaget som tillverkar vanligaste "högprestanda"-pastan: www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

thank you guys!
datorn fungerar inte ännu, men tack för tips osv.

Permalänk
Medlem

Um, hängde datorn sig när du var 90% genom en bios updatering, skulle jag rekomendera att du får gjort en ny updatering, och håller tummarna stenhårt för att den i alla fall inte hänger sig tidigare. Det hjälper garanterat inte upp stabiliteten med en en korrupt bios.

Sen håller jag med, memtest, och efter det prime 95, för att se var du kan tvinga fram felet så fort som möjligt. När du vet det, har man mer att stå på när det gäller att leta reda på felet.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ett korrupt bios kan gör att datorn inte fungerar alls.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vad är det för cpu? Det kan vara ditt bios som spökar eftersom det hängde sig och inte blev klart när du uppdaterade det, så du kan ju testa att göra om det, se bara till att du har rätt bios.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3