Är fx-60 verkligen en bra processor?

Permalänk
Medlem

SweSA är enda här som har en Äkta Engineering sample av 660 det ska du vara stolt över med. då inga andra i sverige som har det.. mitt råd är skaffa dig bättre kylning, och sen våga testa högre vcore på den, för jag tror att du allt kan ta mer än 4,5ghz på luft allså

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vicotnik

Leste du hele mitt inlägg?

Okej da, detta använder jag min burk till:
-Surfa
-Lyssna på musik
-Titta på film
-Leker en hel del, då mest BF2 samt BF1942

Har aldrig omformaterat denna burk, den har varit strulfri i ett år nu.
Lite inkörings problem, mest kunnskapsbrist från min sida.

Kör min Cpu på 3,8Ghz till vardags, iblant 4Ghz bara för att variera lite.
(Multiplier 15-16)
Fsb :253
Buss speed : 1014Mhz
Kör med 2Gb PC8000
Master drive er en Raptor 74.
Till lagring kör jag 2st WD 200Gb i Raid 0.
Graffe X850XT, numera PE.
Gött ljud via et X-Fi Fatal1ty och Z5500.

Som sagt, jag är nöjd med den prestandan burken ger.
Det räcker för mig, jag är nöjd och har ej behov för mera power.

Min nästa burk blir nog en bärbar.

SweSA

Permalänk
Hedersmedlem

Du är nöjd med ditt system, det förstår jag.

Dock säger du att du är nöjd med ditt val av processor, att du är glad att du köpte en Prescott och inte en A64 (om jag inte missförstår dig) och det är det jag inte riktigt förstår. Du framstår lite som den som vill försvara sitt köp och som inte riktigt vill erkänna (för oss eller för dig själv) att Prescott kanske inte var det optimala valet.

Du är nöjd med prestandan du har i ditt system, got it. Men, hade du varit missnöjd om du istället köpt ett system baserat på en A64, fått exakt lika bra prestanda och haft ett tystare system och pengar över? Man kan nästan säga att du hade varit ännu mer nöjd då, eller hur?

edit: Ser nu att du har ett ES. Då är situationen en annan eftersom processorn är ganska unik och troligen värd en del för "samlaren". Dock är det inget speciellt med just prestandan och ärligt talat är imho det bästa du kan göra med den att sälja den vidare och försöka få loss relativt mycket pengar för den, om den inte har ett så stort sentimentalt värde för dig att den är värd att behålla av den anledningen.
Jag har själv varit ganska "förälskad" i vissa processorer, bl.a. min Celeron 300A som jag inte kunde sälja iväg utan stoppade i en burk som min farsa använder. På så sätt stannar den inom familjen iaf.
Men kär i en Prescott.. I don't swing that way kiddo.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnik:

Nu börjas det igen.
Vart har jag skrivit att jag är glad att jag köpte en Prescott och inte en Amd?
Seriöst killen, läs vad jag skriver och döm därefter, inte efter vad du fantaserar ihop att jag skrivit.

Optimala valet, det behöver inte vara det samma för mig som för dig eller?
Du har jo inte valt dator pga den grymma prestanda din Venice 3500 ger,
det finnes jo helt klart effektivare Amd Cpu'er eller?

Du kanske är fattig eller har dåligt med pengar, du kanske bor hemma hos morsan och inte har nått jobb, vad vet jag om det?
Därmed du kanske väljer Cpu efter pris/prestanda mätningar.

På så sett får du mest möjlig prestanda för pengana, dina prioriteter, ditt val.
Men inte f.. klankar jag ner på dig för det, och inte sprider jag osanningar om dig heller, och nu när venen först är framme: inte f.. ändrar jag i mina inlägg utan att skriva en edit, till skilnnad från vissa här.

Burken är innhandlat via personalköp.
Kostar mig 250kr netto pr mnd x 36mnd = 9000kr
Jag gör 300 000 kr brutto pr år, samma med min fru, så totalt 600 000kr brutto i året, om du tar det x3 så får du 1,8Mkr, sen drar du 9k ifrån det, vad har du kvar då ?
Jävligt nära 1.8Mkr eller hur?
Jag lägger mera pengar på mjölk en mnd en vad min dator kostar mig!

Så förutom bra prestanda, är det även ett bra ökonomisk val.

Så sluta gnälla killen, skaffa dig ett jobb och köp vattenkylning för pengarna.

Mvh
SweSA

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gnäller inte, jag diskuterar. Och är vuxen nog att göra det utan att snacka om hur mycket jag tjänar om året och sånna irrelevanta grejor.

"Optimala valet, det behöver inte vara det samma för mig som för dig eller?"
Sant, men jag hävdar att Prescott inte är rätt för någon. Jag har valt min 3500+ för att den gav mig tillräckligt med prestanda till en relativt låg kostnad plus att den drar ganska lite ström.

Du valde din Prescott för att du inte kunde välja något annat och fick den relativt billigt via personalköp? Tack, det var allt jag ville veta. Jag ville veta varför du valde just det system du har och du har bara svarat (tills nu) med hur nöjd du är osv.

Polaren har en P4-system från Dell, det var det givna valet för honom eftersom han fick systemet av sitt jobb. Annars om han hade blivit tvungen att betala systemet själv hade det blivit ett hopplock baserat på A64, utan tvekan.

Jag tror fortfarande inte du riktigt förstår vad jag menar. Jag var ute efter orsaken, anledningen till att välja Prescott över A64. I ditt fall verkar det som sagt vara pga sättet du köpte systemet; billigt presonalköp, förmodligen med begränsade valmöjligheter.

Ditt snack om "jag har mycket pengar, jag bryr mig inte om elkostnader, du kanske är fattig och behöver köpa det som är prisvärt men jag har pengar" osv håller inte. Varför håller det inte? Titta här:

  • Jag vill ha en billig processor, jag har dåligt med pengar. Vilken processor ska jag ta? Hmm.. jag tar en A64, den är prisvärd.

  • Jag har mycket pengar, jag bryr mig inte om vilken processor som är mest prisvärd, jag vill ha CPU POWAH! Ah, den här A64an presterar som en gud, den tar jag.

  • Jag vill ha en strömsnål processor som jag enkelt kan kyla tyst, vilken ska jag ta? Hmm.. jag tar en A64, den drar inte så mycket ström.

Förstår du nu? A64an oavsett. Prescott.. inte. Om det inte är ett specialfall naturligtvis, som du som köper datorn via personalköp billigt, eller min polare som fick sitt system. Så mycket ogillar jag inte Prescott att jag skulle säga nej tack ifall någon vill ge mig ett system.

edit:
Du fick väl inte din ES via personalköp?

Sen tycker jag du tar detta alldeles för personligt. Det verkar som du snackar upp Prescott och jag ville veta varför, inget mer. Detta för att jag anser att det inte är en speciellt bra processor på något sätt. Jag pratar inte om dig, eller din fru, eller ens ditt system egentligen utan om processorer; Prescott och samtida alternativ.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

"Jag vill ha en billig processor, jag har dåligt med pengar. Vilken processor ska jag ta? Hmm.. jag tar en A64, den är prisvärd."

Ingen billig skit för mig tack.

"Jag har mycket pengar, jag bryr mig inte om vilken processor som är mest prisvärd, jag vill ha CPU POWAH! Ah, den här A64an presterar som en gud, den tar jag."

Kolla den där, en olåst Prescott, den tar jag.

"Jag vill ha en strömsnål processor som jag enkelt kan kyla tyst, vilken ska jag ta? Hmm.. jag tar en A64, den drar inte så mycket ström."

Köp vattenkylning.

Edit:
Är inte mycket för mainstreem produkter.
När alla vill ha en pryl, så väljer jag gärna nått annat än just den prylen.
Hur skoj är det att ha nått som alla andra har?
Med andra ord, när alla ger dig skit den dan Intel leder loppet, den dan backar jag dig, inte innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Kolla den där, en olåst Prescott, den tar jag.

Lysande argumentation, jag är övertygad.

Om du vill ha fler svar från mig får du anstränga dig lite, för det här är helt enkelt inte speciellt intressant.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
"Jag vill ha en billig processor, jag har dåligt med pengar. Vilken processor ska jag ta? Hmm.. jag tar en A64, den är prisvärd."

Ingen billig skit för mig tack.

"Jag har mycket pengar, jag bryr mig inte om vilken processor som är mest prisvärd, jag vill ha CPU POWAH! Ah, den här A64an presterar som en gud, den tar jag."

Kolla den där, en olåst Prescott, den tar jag.

"Jag vill ha en strömsnål processor som jag enkelt kan kyla tyst, vilken ska jag ta? Hmm.. jag tar en A64, den drar inte så mycket ström."

Köp vattenkylning.

Edit:
Är inte mycket för mainstreem produkter.
När alla vill ha en pryl, så väljer jag gärna nått annat än just den prylen.
Hur skoj är det att ha nått som alla andra har?
Med andra ord, när alla ger dig skit den dan Intel leder loppet, den dan backar jag dig, inte innan.

1. Det billiga skitet är precis vad du har köpt. Prescotts är generellt sett billigare än motsvarande A64.
2. Trevligt med olåst Prescott
3. Eller kan man ju köpa barsebäck samtidigt som man kyler datorn med reaktorkylningsvattnet

Håller med dig aningen om din edit. Fast det är ju onödigt att köpa något som är dyrare, drar mer ström och presterar sämre. Eller hur?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jo, den var dålig den där.

Permalänk
Medlem

alltså.. seriöst grabbar, de här har spårat ur en aning

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på en sak nu.
AMD's SOI- (eller sSOI-) - teknik lider väl av väldigt mycket mindre elektromigration än Intels processer? Vad hade hänt om AMD hade tillverkat en Prescott? Hade den gått att få snabbare? Energisnålare?

Lite rolig kuriosa, direkt citerat från min bok om termodynamik (som jag för övrigt borde läsa nu istället för att hänga här o_O):

Citat:

James Prescott Joule (1818 - 1889) levde, finansiellt oberoende, i Manchester, England. Vid sidan av sina experiment för att bestämma "mekaniska värmeekvivalenten" kan nämnas hans undersökningar över värmeutveckling i elektriska ledare liksom de, tillsammans med Thomson, genomförda försöken över fenomen i samband med expansion av gaser (Thomson-Joule-effekten)

Det känns som att Prescott (markitekturen) var förutspådd att misslyckas. Eller så var det någon som visste vad en Prescott i högre hastigheter innebar som döpte den

SweSA: Så länge du är nöjd så BTW, vad jobbar du med och vilken utbildning har du? Jag tänkte att jag skulle bli tät när jag är klar här på KTH och tre hektolakan om året hade inte suttit helt fel

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

ja, den är bra.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga att jag är en hora, jag säljer min kropp för pengar.
Är utbildat kock, men jobbar på ett lager.

Rolig info om denna James Prescott Joule.

SweSA

Permalänk
Medlem

När det kommer upp disskutioner om AMD vs INTEL så blir ni ju fan som gamar. AMD har haft ett rätt dåligt rykte innan dom släpte A64. Kolla bara på k6an den var ju helt värdelös där snodde som intels socket 7. Sen slot a k7an var inte nått att hänga i granen. Sen kommer vid till socket a där folk stekte ägg för den blev så varm. Sen kom A64 och då blev pötsligt amd kalla och bra.intel har alltid varit bättre förr och att vissa håller sig kvar till Intel då är väl inte så fel ?

Permalänk
Medlem

Intel Pentium 4 660 3.6GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Pris: 4.150:-

AMD Opteron 146, 2.0GHz, Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt
Pris: 2.250:-

Super Pi
1 Million Digits:

Opteron 146 Single Core @ 3.0Ghz
28 sek
(SweC Medlem Walste Resultat)

Källa:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51767...

P4 660 3.6Ghz @ 4.5Ghz
28 sek
(Dina resultat SweSA)

Hehe bara jämför priset vilken processor skulle du valt nu då SweSA?
Intels 3.6 kostar ju dubbelt så mycket som en Opteron 146 altså skulle man självklart valt AMD:n eller vad tycker du?

EDIT: Hehe om du nu tänkt överklocka så kolla in Turez resultat på en Opteron 146 Super Pi: 25.657 i 3215MHz Och han har ju kommit upp i 3.5Ghz också men saknar Super Pi Resultat.

Samma sak gäller naturligtvis också AMD:s Dual Core ta t.ex 170 då den gör överklockad 28 sek i Super Pi den med men kostar:

AMD Opteron 170, 2.0GHz, Socket 939, 2MB, BOXED m/fläkt
Pris: 3.995:- som fortfarande är billigare än din P4

Priserna tagna ur www.komplett.se

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Citat Spectryym:

Hehe bara jämför priset vilken processor skulle du valt nu då SweSA?
Intels 3.6 kostar ju dubbelt så mycket som en Opteron 146 altså skulle man självklart valt AMD:n eller vad tycker du?

Citat slut.

Som tidigare sagt så har jag haft denna cpu i snart 1 år nu.
Tillverkningsdatum på den är Mnd 12 År 2004!!!

När kom Opteron 146 ut på marknaden?
Svaret har jag inte, men jag misstenker att det var senare.
Om jag har fel så beklagar jag detta.
Med andre ord så var inte Opteron ett alternativ för mig.

SweSA

Permalänk
Discokungen

Vecka 36 år 2005. Dessutom var den jävligt dyr på komplett =/ Betalade 1500spänn för min + frakt. 0540.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jepp men nu bör AMD vs Intel kriget vara över för här visar jag nu med källor och allt vad ni vill ha att AMD är den prisvärdaste processorn på marknade idag, men sen säger jag inte att Intel är dåliga! Tänk på det De presterade ju nästan lika det var bara priset som avgjorde:p

Slut på tjafset nu lås tråden innan AMD vs Intel Fan:s börjar kriga mot varann

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Discokungen

SweSa: vad gav du för din CPU? Var köpte du den?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Som tidigare sagt så har jag haft denna cpu i snart 1 år nu.
Tillverkningsdatum på den är Mnd 12 År 2004!!!

Nu är ju tillverkningsdatumet ganska ointressant i sammanhanget du ger, då inköpstillfället spelar större roll, vilket borde vara runt maj-juni 05 (om du haft den i snart ett år)?

Sedan säger du att du kör den i 3.8GHz till vardags, vad benchar du med den klockningen?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Menar bara att jämföra 2 Cpu'er som har så stor skillnad i produktuktions datum ger inte så mycket.

Angående pris och vart jag skaffade min cpu, behåller jag för mig själv.
Om jag hadde haft samma bra kontakter på Amd cpu'er som jag har på Intel, så hadde valet säkert varit anorlunda, men så är det inte.
Därför kör jag med Intel.

SweSA

Edit:

Citat shadOw:
Sedan säger du att du kör den i 3.8GHz till vardags, vad benchar du med den klockningen?
Citat slut.

Just nu går det inte, men skriv in vilka bench du önskar se och så kollar jag på det i kväll, ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
"Jag vill ha en billig processor, jag har dåligt med pengar. Vilken processor ska jag ta? Hmm.. jag tar en A64, den är prisvärd."

Ingen billig skit för mig tack.

Snacka om att säga emot sig själv. Fast inte helt ändå.
Prescott är inte billig skit utan dyr skit.

Varför köpa dyrare saker än nödvändigt?

För att man har pengar?
Då e man Ja, mindre smart.

Man köper det som är bäst på marknaden vid det tillfället.
Sedan att det har varit A64 den senaste tiden kan ju bara Intel göra något åt.

Nu kommer dom senare i år med sin Conroe, Då byter jag troligen till en sådan.
Så varför vara Intel Fanboy och bara köpa Intel's saker när det är bevisat att dom presterar sämre och drar bra mycket mera el och genererar bra mycket mera värme?

Hitta en passivt kyld Prescott som idlar i 27c. Det var vad min Venice 3200+ gjorde utan QnC.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0bster
När det kommer upp disskutioner om AMD vs INTEL så blir ni ju fan som gamar. AMD har haft ett rätt dåligt rykte innan dom släpte A64. Kolla bara på k6an den var ju helt värdelös där snodde som intels socket 7. Sen slot a k7an var inte nått att hänga i granen. Sen kommer vid till socket a där folk stekte ägg för den blev så varm. Sen kom A64 och då blev pötsligt amd kalla och bra.intel har alltid varit bättre förr och att vissa håller sig kvar till Intel då är väl inte så fel ?

Snacka inte skit. Socket A var bra. Kanske inte Palomino men resten. ALLA av dem var kallare räknat till verkningsgrad än Intel. AMD har haft ledningen ett bra tag. De förlorade den i nån månad när Intel drev upp fsb till 800.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tancoll:

Citat SweSA:

Angående pris och vart jag skaffade min cpu, behåller jag för mig själv.
Om jag hadde haft samma bra kontakter på Amd cpu'er som jag har på Intel, så hadde valet säkert varit anorlunda, men så är det inte.
Därför kör jag med Intel.
Citat slut.

SweSA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0bster
När det kommer upp disskutioner om AMD vs INTEL så blir ni ju fan som gamar. AMD har haft ett rätt dåligt rykte innan dom släpte A64. Kolla bara på k6an den var ju helt värdelös där snodde som intels socket 7. Sen slot a k7an var inte nått att hänga i granen. Sen kommer vid till socket a där folk stekte ägg för den blev så varm. Sen kom A64 och då blev pötsligt amd kalla och bra.intel har alltid varit bättre förr och att vissa håller sig kvar till Intel då är väl inte så fel ?

Som Ykalon ovan redan påpekat så "minns du fel" eller nåt.

K6an hade inte jättebra rykte, det håller jag med om. Men sen första K7an (Athlon Classic som kom 1999) har AMD legat steget före vad gäller prestandan större delen av tiden. I vissa fall har dock värmeutvecklingen hos AMDs processorer varit högre än en samtida Intel med ungefär samma prestanda. Det var t.ex. därför jag körde en Tualatin Celeron när bästa bang for the buck var Tbird/Palomino. Men skillnaden i värmeutveckling på den tiden var ändå relativt liten om man jämför med idag. Hur mycket mer drog Tbird än en motsvarande Coppermine t.ex.? Har inte koll på exakta siffror där men jag är helt säker på att den inte drog upp mot tre ggr så mycket, som är fallet med A64an och Prescott idag. AMD har dåligt rykte för att Athlon Classic och Tbird var lite väl varma för sin tid, men problemen med NW och framför allt Prescott som har gigantiska problem av samma sort fast bara så mycket värre sopas under mattan och slätas över "för att det är Intel och Intel är bra"..?

Det är fel att klänga sig kvar vid ett märke oavsett hur processorerna är för tillfället. Det är fanboyism och ett väldigt tråkigt fenomen. Jag tycker man ska strunta i tillverkaren och bara se till verkliga faktorer och oavsett hur bra Intel har varit tidigare så kan inget Intel gjort eller kommer att göra i framtiden ändra det faktum att just Prescott är riktigt usel.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Intel Pentium 4 660 3.6GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Pris: 4.150:-

AMD Opteron 146, 2.0GHz, Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt
Pris: 2.250:-

Super Pi
1 Million Digits:

Opteron 146 Single Core @ 3.0Ghz
28 sek
(SweC Medlem Walste Resultat)

Källa:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51767...

P4 660 3.6Ghz @ 4.5Ghz
28 sek
(Dina resultat SweSA)

Hehe bara jämför priset vilken processor skulle du valt nu då SweSA?
Intels 3.6 kostar ju dubbelt så mycket som en Opteron 146 altså skulle man självklart valt AMD:n eller vad tycker du?

EDIT: Hehe om du nu tänkt överklocka så kolla in Turez resultat på en Opteron 146 Super Pi: 25.657 i 3215MHz Och han har ju kommit upp i 3.5Ghz också men saknar Super Pi Resultat.

Samma sak gäller naturligtvis också AMD:s Dual Core ta t.ex 170 då den gör överklockad 28 sek i Super Pi den med men kostar:

AMD Opteron 170, 2.0GHz, Socket 939, 2MB, BOXED m/fläkt
Pris: 3.995:- som fortfarande är billigare än din P4

Priserna tagna ur www.komplett.se

Du kan inte jämföra överklockade CPUer, out-of-the-box är mer rättvist.
Vem säger att alla CPUer klockar sådär? Isf spelar ju hur mycket man lyckas överklocka en enormt viktig del i pris/prestanda-resonemanget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är fel att klänga sig kvar vid ett märke oavsett hur processorerna är för tillfället. Det är fanboyism och ett väldigt tråkigt fenomen. Jag tycker man ska strunta i tillverkaren och bara se till verkliga faktorer och oavsett hur bra Intel har varit tidigare så kan inget Intel gjort eller kommer att göra i framtiden ändra det faktum att just Prescott är riktigt usel.

Hah, får mig att tänka på "Lidingöfolket" "Strunta i tillverkaren". Mjo, lätt H&M framför Lacoste

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

I ett försök att avsluta denna Amd vs Intel debatten, så lägger jag följande komentarer:

- I mitt fall var Amd inget alternativ för mig. Jag kör med Intel då jag har bra kontakter på detta märket och inte betalar överpris för dom.

-Personalköp på resterande prylar, inkl en vanlig 660 kostar mig 9k netto på 3 år. Ingen större kostnad det eller? Sålde den medföljande 660 och på det sättet fick jag in pengar till min nuvarande cpu.

Så ert pris/prestanda argumentet här jämfört med tex Amd, går bort för min del.

-Angående prestandan på denna rigg, så är den alldeles utmärkt för mitt behov. Det som drar mest är väl BF2 och detta spel flyter perfekt på min dator.
Kommer det något bra lir som inte gör det, så är det väll närmast till hands att byta graffet för min del.
Just nu 1 år efter inköp, räcker det gott och väl.

Jag uppfattar det som att Vicotnik är total anti Prescott och att inga argument till varför jag kör med denna cpu kommer att ändra hans inställning i frågan.
Tycker bara det är så överdrivet/x-tremt utalat, att det är på gränsen till löjligt.
Man måste jo få ha olika åsikter, detta står faktisk i grundlagen, men här går det inte, allt är svart eller vitt.
Någon fanboyism är det inte för min del, helt enkelt kort förklarat, priset är inte jämförbart med en vanlig 660.

Han väljer vilken cpu som helst för mig, i dont care, så länge den täcker hans behov och han är nöjd, men inte tjatar jag i det oändliga om varför han inte köpte en annan Amd cpu då det i mitt tycke finns jo så mycket roligare att välja på.
Heller inte talar jag för han om vad värdelös jag tycker hans cpu är.

Dock kan jag även tycka att hans grundtanke i frågan är god.
Varför betala mer får nått när det finns billigare alternativ som presterar samma/ bättre?

Detta argument köper jag, men det var jo det jag også gjorde, jag köpte den dator som då gav mest prestanda för mina pengar.

Att det nu är andra tider och andra leder ligan är helt okej.
Då var det inte det så för mig.

Så till den lite för er tråkiga nyheten, då min kontakt enbart levererar Intel cpu, blir det nog en sådan vid nesta köp oxå.
Skulle det dock vara så att han har en Amd som har samma pris och bättre prestanda, så tvekar jag inte ett sekund på att köpa den.

Så kära Sweclockers.

Lev väl.

SweSA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Tancoll:

Citat SweSA:

Angående pris och vart jag skaffade min cpu, behåller jag för mig själv.
Om jag hadde haft samma bra kontakter på Amd cpu'er som jag har på Intel, så hadde valet säkert varit anorlunda, men så är det inte.
Därför kör jag med Intel.
Citat slut.

SweSA

*Edit* Såg precis ditt sista inlägg.

Edit2* Jepp, såg det också, sorry

Permalänk
Medlem

Citat Baztard:

Var det inte ett personalköp? Behöver man kontakter på Intel för att göra en god affär på ett personalköp?

Citat slut.

Läs gärna hela inlägget ovanför ditt sista.

SweSA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Jag uppfattar det som att Vicotnik är total anti Prescott och att inga argument till varför jag kör med denna cpu kommer att ändra hans inställning i frågan.
Tycker bara det är så överdrivet/x-tremt utalat, att det är på gränsen till löjligt.
Man måste jo få ha olika åsikter, detta står faktisk i grundlagen, men här går det inte, allt är svart eller vitt.
Någon fanboyism är det inte för min del, helt enkelt kort förklarat, priset är inte jämförbart med en vanlig 660.

Jag är totalt anti-Prescott, det är korrekt uppfattat. Men jag förstår nu varför du har den processor du har (detta sa jag ju tidigare).

Men att du fick ditt system billigt ändrar knappast min uppfattning att Prescott är sämre än A64an. Varför skulle det på något sätt ändras? Jag har försökt att få dig att förstå att jag jämför processorer och inte bryr mig om just ditt system.

Jag fick den uppfattningen att du inte höll med mig om att Prescott är sämre än A64an och ville veta varför du tycker som du gjorde. Du verkar gilla Prescott bara för att du råkade komma över den billigt, och den kopplingen förstår jag inte riktigt.

Känns som sagt att du tar diskussionen alldeles för personligt och inte vill (eller helt enkelt inte klarar av) att diskutera frågan på ett rationellt sätt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |